Transportøren skal hjelpe deg ved forsinkelser, kanselleringer og streik
Hvis reisen blir innstilt eller kansellert, må du kontakte transportselskapet ditt. Når det er transportøren som innstiller eller kansellerer, er det også de som vil refundere eller ombooke reisen din.
EU-forordning 261/2004 spesifiserer hva flyselskapene skal tilby deg hvis flygningen ikke finner sted som planlagt. Dette finner du mer detaljert informasjon om på flyselskapenes egne nettsider og på Luftfartstilsynets nettside om passasjerrettigheter.
Forbrukerrådet har en nyttig oversikt over hva du har krav på ved flystreik.
Reiseforsikringen dekker ikke dette
Reiseforsikringen dekker ikke økonomisk tap eller skade som du direkte eller indirekte får på grunn av streik, arbeidskonflikt, lockout eller konkurs.
Du får dermed ikke dekket eventuelle utgifter du har til nye flybilletter eller overnatting som følge av kanselleringer, forsinkelser eller køer på flyplassen. Forsikringen dekker heller ikke at du må betale for ubenyttet hotell eller leiebil.
Forsikringen dekker ikke avbestilling av reisen fordi du frykter problemer underveis.
Hva dekkes når et land har reiseadvarsel?
En reiseadvarsel er en offisiell uttalelse fra Utenriksdepartementet (UD) som fraråder nordmenn å reise til et bestemt land eller område, eller til å forlate stedet. Reiseforsikringen dekker ikke reiser til steder med reiseadvarsel. Den er heller ikke gyldig på reiser til steder med overhengende fare for liv eller helse på grunn av krig, opprør, terrorhandling, naturkatastrofe eller epidemi.
Vær oppmerksom på at hvis du reiser gjennom eller mellomlander i et land eller område med reiseadvarsel, så gjelder ikke reiseforsikringen for turen i det hele tatt - selv om den endelige destinasjonen er uten reiseadvarsel.
Hvis UD oppretter en reiseadvarsel for destinasjonen din mens du er der, vil reiseforsikringen gjelde for hele reisen.
Har du kjøpt en reise når det ikke var opprettet reiseadvarsel på destinasjonen din og det foreligger reiseadvarsel på avreisedato, kan du få dekket avbestilling av reisen. Henvend deg til reiseoperatøren først for eventuell refusjon. Det er kun de utgiftene som flyselskapet eller reisearrangøren ikke plikter å refundere etter gjeldende regler, som du kan søke å få dekket.
Se UDs reiseinformasjon med oversikt over land med reiseadvarsel.
Forsinkelser ved dårlig vær, teknisk feil eller trafikkuhell er dekket
Reiseforsikringen dekker utgifter til nødvendig overnatting med inntil 6000 kroner per person, dersom det forhåndsbetalte transportmiddelet du skal reise med er forsinket på grunn av værforhold, teknisk/mekanisk feil eller trafikkuhell.
Forsikringen dekker også merutgifter til endring av billett, dersom du kommer for sent til avreise, når forsinkelsen skyldes værforhold, teknisk/mekanisk feil eller trafikkuhell med transportmiddel du reiser med.
Dekker avbrutt reise eller tapte feriedager ved sykdom eller ulykke
Er du uheldig og blir innlagt på sykehus på grunn av en ulykkesskade eller sykdom som er dekket av forsikringen, kan du få kompensasjon for tapte feriedager.
Du kan også få dekket avbrutt reise eller tapte feriedager, dersom du må holde sengen hele dager etter alvorlig ulykke eller akutt sykdom. Dette må du få en bekreftelse på fra behandlende lege på stedet.
Sjekk flere detaljer og pris på reiseforsikring i KLP
Dekker forsikringen tapt arbeidsfortjeneste?
Nei, tapt arbeidsfortjeneste dekkes ikke på en reiseforsikring.
Har du allerede reiseforsikring i KLP, kan du logge inn på Min Side for flere detaljer om forsikringen. Her kan du også hente ut reiseforsikringsbeviset ditt, eller lagre det på mobilen.
Når uhellet er ute
Har du reiseforsikring i KLP og opplever akutt sykdom eller skade på reise i utlandet, kan du kontakte vår alarmsentral SOS på telefon +47 22 96 50 46
Er du uheldig og opplever andre reiseskader eller tap, meld skade til oss.