Slik kan du få hjelp ved ID-tyveri og nettmisbruk

21.08.19

Identitetstyveri er et økende internasjonalt problem - og flere blir berørt. Nå får du ID-tyverisikring og netthjelp ved misbruk inkludert i toppdekningen Innbo Maks, eller hvis du har kredittkort og kontoen du får lønn på hos KLP Banken.

Tips for å unngå ID-tyveri

Datatilsynet forteller at den beste måten å forebygge et ID-tyveri på er ved å beskytte personopplysningene sine. Her er noen av deres forslag til hva du kan gjøre for å forebygge:

  • Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente, hverken på telefon, e-post eller over internett.
  • Tenk deg om før du legger igjen personopplysninger, og les alltid personvernerklæringen før du eventuelt gjør det.
  • Husk at passord og PIN-koder er personlige, og ikke skal deles med andre.
  • Unngå å bruke samme passord flere steder.
  • Riv opp eller makulerer dokumenter med personlige opplysninger før de kastes.
  • Tenk deg om før du klikker på lenker i en e-post.
  • Bruk brannmurer, antivirusprogrammer og lignende for å beskytte datamaskinen din.

Du kan lese flere tips på Datatilsynet sine nettsider.

Det kan være skremmende å oppleve et ID-tyveri, og det kan være svært vanskelig å rydde opp i. I 2018 opplevde ca. 150.000 nordmenn at noen brukte deres identitet til å begå straffbare handlinger.

Derfor har KLP nå inngått et samarbeid med cxLoyalty International (tidligere Affinion), som tilbyr privatkunder den beste ID-sikringstjenesten og hjelp til å fjerne uønsket innhold på internett.

Med toppdekningen Innbo Maks, eller hvis du har kredittkort og lønnsinngang i KLP Banken, får du hjelp til å begrense og rette opp i de økonomiske konsekvensene knyttet til et ID-tyveri. Et ID-tyveri betyr at noen får tak i personopplysningene dine og misbruker disse.

Du får blant annet hjelp med:

  • Avdekke og kartlegge omfanget, samt iverksette tiltak.
  • Slette betalingsanmerkninger og avvise urettmessige krav.

I tillegg får du bistand til netthjelp ved misbruk. Du får hjelp til å fjerne krenkende innhold som bilder, videoer og lignende på internett, som er publisert uten kundens samtykke, samt hjelp til å lukke falske profiler. 

- Hvis du skulle være så uheldig å bli utsatt for ID-tyveri kan du få bistand gjennom hele prosessen med å avdekke behov, hva som må gjøres i det aktuelle tilfellet, som for eksempel kontakt med bank, sletting av betalingsanmerkninger, bestride krav og lignende, sier seniorkonsulent Kirstin Bang i KLP Skadeforsikring.

Både for forsikring- og bankkunder

ID-tyverisikring og netthjelp ved misbruk får du automatisk i dekningen Innbo Maks. Bestill Innbo Maks her. Har du allerede innboforsikring i KLP, kan du logge inn på Min Side for å endre din forsikring til Innbo Maks. 

Den samme dekningen får automatisk hvis du har både kredittkort og mottar lønnen din inn på kontoen hos KLP Banken. Les mer om kredittkort fra KLP, og mer om hvordan du enkelt bytter dagligbank.

Har du mistanke om ID-tyveri eller ønsker råd og tips?

Du får råd og tips til hvordan du kan unngå ID-tyveri, i tillegg til å forhindre ytterligere misbruk dersom noen har stjålet dine personopplysninger.

Du kan også få bistand til netthjelp ved misbruk, samt lukke falske profiler.

KLPs kunder kan ringe cxLoyalty International på telefon 66 98 66 50.

Tjenesten til cxLoyalty International er tilgjengelig 24 timer i døgnet.