Offentlig tjenestepensjon - kort fortalt til deg som arbeidsgiver

En ferdig pakke

Offentlig tjenestepensjon er en ferdig pakke med både pensjon, uføre- og etterlattepensjon. Denne pakken er blitt til etter forhandlinger mellom partene i arbeidslivet gjennom mange år. 

Pensjonsordningen er livsvarig, som betyr at de ansatte får utbetalt alderspensjon livet ut.

Ordningen gir også en ekstra trygghet øknomisk når en ansatt blir syk eller går bort. I ordningen er de ansatte sikret med uføre og etterlattepensjon om behovet oppstår.

Sikkerhetsnett for dine ansatte

Hvis en av dine ansatte blir syk og ikke kan jobbe, har hen gjennom sin pensjonsordning rett på en uførepensjon. Om den ansatte blir ufør i større eller mindre grad spares det fortsatt til alderspensjon fra KLP, på samme måte som om de var i jobb.

For deg som arbeidsgiver betyr det at dere kan spare på å hjelpe ansatte til å holde seg friske og stå så lenge som mulig i jobben.

Helsegevinsten for dine ansatte gir også økonomisk gevinst til deres virksomhet.

Hvordan fungerer pensjonsordningen?

Når du som arbeidsgiver ansetter en ny, melder du den ansatte i pensjonsordningen.

Videre følger dere opp med å melde inn endringer i lønn og stilling. Basert på rapporterte opplysninger betaler arbeidsgiver pensjonspremie kvartalsvis, fire ganger i året.

I tillegg betaler dere en reguleringspremie som sørger for at pensjonsrettighetene som skal utbetales i fremtiden øker i samsvar med lønns- og prisvekst.

Se video
Pensjonsordningen for kommuner

Pensjonsordningen for helseforetak

 

Hvordan kan du påvirke pensjonsutgiftene?

Holde folk friske og i jobb lenge.

Det er begrensede muligheter for hvordan du som arbeidsgiver kan påvirke premieinnbetalingene, siden pensjonsrettighetene er bestemt i tariffavtalen og lovverket. 

Hvis dine ansatte står i jobb lenge og holder seg friske, bidrar det til en bedre langsiktig pensjonsøkonomi. 

Helsegevinsten for dine ansatte, gjennom trivsel og arbeidsmiljø, gir også økonomisk gevinst til deres virksomhet.

Vår rolle for deg som arbeidsgiver

Vår viktigste oppgave er å utbetale riktig pensjon til riktig tid.

I tillegg er vi opptatt av å sikre at deres pensjonspenger vokser stabilt og blir forvaltet på en trygg og ansvarlig måte. Dine ansatte slipper å bære noen risiko for at aksjemarkedet stuper eller svinger.

På vår kundeside kan dere få god oversikt over deres pensjonsordning hos oss. Der kan dere gjøre endringer og finne blant annet fakturaer, premie- og kostnadsberegninger og rapporter om pensjoneringsmønsteret i deres virksomhet.

Vi har et bredt utvalg av både digitale og fysiske kurs og opplæringsprogrammer innenfor pensjon og HMS. Ta kontakt med en av våre kunde- og salgsledere for avtale.

Finn din kontaktperson

Pensjonsordning i endring

Fra 1. januar 2020 skjedde det store endringer i pensjonsordningen, som vil berøre deres ansatte som er født i 1963 og senere. Vi som pensjonsleverandør følger med og vil alltid holde din virksomhet oppdatert på endringer og konsekvenser for deres ansatte og deres virksomhet.

Mer om endingene finner dere her

Mer om pensjon

KLP_profilbilde_2017_Johner_Mascot_34

Samordning av pensjon

14.08.24

Slik skal offentlig tjenestepensjon beregnes sammen med alderspensjon fra ny folketrygd. 

KLP_Sykepleier_ima202606_1452

Innmeldingsgrensen for sykepleiere blir endret

03.01.25

Fra januar 2025 er det vedtatt endringer i sykepleierpensjonsloven som innebærer at innmeldingsgrensen oppheves. Det betyr at en sykepleier ikke lenger må jobbe i minst 20 prosent stilling for å få rett til medlemskap i pensjonsordningen for sykepleiere.