borderpolar-photographer-AMXFr97d00c-unsplash

Hvordan kan skipsfarten bli klimavennlig?

I 2021 har KLP kapitalforvaltning gjort en pilotstudie gjennom Grønt Skipsfartsprogram på hva som må til for at den globale skipsnæringen skal komme på linje med 1,5-graders målet i Parisavtalen innen 2050.

Bakgrunn

KLP er gjennom sine aksjeporteføljer investert i mange børsnoterte shippingselskap. Shipping er en svært viktig del av verdenshandelen og sentral for global verdiskaping. Container, bulk og tank er shippingsektorer som sørger for at varer blir effektivt transportert fra produsentland til forbruksland. For alle praktiske formål blir det i dag bare benyttet fossile brennstoff i den globale skipsflåten.

IMO (Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen) har per i dag satt et mål om 50% utslippskutt frem mot 2050. Dette er ikke tilstrekkelig med hensyn på Paris-avtalen.

KLP ønsket å gjøre denne piloten for å forstå hva som skal til for å gjøre skipsflåten utslippsfri, og for å hjelpe og påvirke selskapene vi er investert i til å ta riktige valg frem mot 2050, med tanke på det grønne skiftet denne sektoren må gå gjennom.

Scope

Pilotstudien har tatt for seg både det eksisterende IMO-målet på 50% kutt av utslippene, og et kutt på 70% som vil være i tråd med Parisavtalen. Piloten tiltrakk seg stor interesse i Grønt Skipsfartsprogram, og med på laget for å utforme piloten fikk vi med oss tunge aktører innenfor skipsnæringen, DNB, Wartsila, DNV, Equinor og Miljøverndepartementet, for å nevne noen.

Piloten tok for seg de viktigste parameterne når man skal gjøre investeringer i skipsfart. Den analyserte ulike skipsteknologier, kostnader knyttet til utbygging, samt fastsatte sannsynlige fremtidige reguleringer av skipsfarten.

Resultat

Konklusjonene i rapporten er oppløftende med henblikk på løsningsrommet næringen har til å bli utslippsfri i 2050. Det er per i dag fullt mulig å se for seg en skipsfartsnæring som er utslippsfri innen 2050. Teknologien finnes der i dag, og kostnaden knyttet til et grønt skifte er innenfor hva man kan definere som rimelig.

Piloten peker også på en annen viktig faktor: Fremtidige reguleringer gjør at det er svært risikofullt fra et finansielt ståsted å satse på fossil teknologi fremover når man skal fornye sin skipsflåte. Piloten legger derfor føringer for hvordan KLP skal tenke rundt sine aktive investeringer innen internasjonal skipsfart.

Rapporten finner du på hjemmesiden til Grønt Skipsfartsprogram grontskipsfartsprogram.no under rapporter.

Interessante artikler

Skipsfart

Grønn skipsfart

01.09.21

Internasjonal skipsfart står for mellom 2 og 3 prosent av globale CO2-utslipp. Dette høres kanskje ikke ut som veldig mye, men skal vi lykkes i å bremse klimaendringene, må alle sektorer bidra med reduserte utslipp.