Hva er ID-tyveri?
ID-tyveri betyr at noen får tak i personopplysningene dine og misbruker dem til å ta opp lån eller kjøpe varer i ditt navn, eller ønsker å påføre deg skade eller ubehag.
Det å bli utsatt for ID-tyveri er ikke bare ubehagelig og skremmende, det er også krevende å rydde opp i. I 2022 opplevde ca. 150.000 nordmenn at noen brukte deres identitet til å begå straffbare handlinger.
Dette kan du få hjelp med
Med toppdekningen Innbo Maks, eller hvis du har kredittkort og lønnen kommer inn på konto i KLP Banken, får du hjelp til å begrense og rette opp i de økonomiske konsekvensene knyttet til et ID-tyveri.
Du får blant annet hjelp med å:
- Avdekke og kartlegge omfanget, samt iverksette tiltak.
- Slette betalingsanmerkninger og avvise urettmessige krav.
I tillegg får du bistand til netthjelp ved misbruk. Du får hjelp til å fjerne krenkende innhold som bilder, videoer og lignende på internett, som er publisert uten ditt samtykke. I tillegg får du hjelp til å lukke falske profiler.
- Hvis du skulle være så uheldig å bli utsatt for ID-tyveri, kan du få bistand gjennom hele prosessen med å avdekke behov, hva som må gjøres i det aktuelle tilfellet, som for eksempel kontakt med bank, sletting av betalingsanmerkninger, bestride krav og lignende, sier seniorkonsulent Kirstin Bang i KLP Skadeforsikring.
Både for forsikrings- og bankkunder
ID-tyverisikring og netthjelp ved misbruk får du automatisk i dekningen Innbo Maks. Har du allerede innboforsikring i KLP, kan du logge inn på Min Side for å endre forsikringen din til Innbo Maks.
Den samme dekningen får du automatisk hvis du både har kredittkort og mottar lønnen din til konto i KLP Banken. Les mer om kredittkort fra KLP, og mer om hvordan du enkelt bytter dagligbank.