Dette kommer fram i den årlige undersøkelsen Sustainable Brand Index, som rangerer merkevarer ut fra norske forbrukeres oppfatninger om bærekraft og miljømessig og sosialt ansvar. I årets undersøkelse er KLP fortsatt den beste merkevaren i sin bransje.
– Vi er utrolig stolte over å beholde topplasseringen i vår bransje. Dette bekrefter at vår innsats innen bærekraft blir lagt merke til, og kan inspirere andre. Vi ser positivt på at andre virksomheter seiler opp, men at vi fortsatt er på topp i finans. Dette betyr at vi i finansbransjen må holde oss på tå hev for å utvikle oss videre, sier Gjermund Grimsby, fagansvarlig klima i KLP.
Bidrar til et bærekraftig arbeidsliv
Som kommune- og helse-Norges eget pensjonsselskap, skal KLP være en partner for en bærekraftig omstilling. Dette innebærer å levere på egne klimaambisjoner, men også bidra til et bærekraftig arbeidsliv, forklarer Morten Gjelstad, leder for strategi, analyse og arbeidsliv i KLP.
– Tilstrekkelig bemanning i kommune- og helse Norge er en stor utfordring i dag og årene som kommer. Pensjonssystemet er lagt om slik at pensjonen øker hvis den enkelte står lenger i arbeid for de som er født i 1963 og senere. Tilpasset informasjon fra KLP er avgjørende for at flere skal velge å stå lengre i arbeid, sier Gjelstad.
Forbrukerne setter pris på arbeidet
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevareundersøkelse om bærekraft. Den baserer seg på intervjuer med mer enn 80.000 forbrukere i de nordiske landene, Nederland og Baltikum, og har blitt gjennomført siden 2011. I Norge har 13.000 forbrukere svart på undersøkelsen.
– KLP fortsetter å prestere sterkt i Sustainable Brand Index og vinner sin bransje igjen. Trenden de siste årene har vært positiv, noe som viser deres kontinuerlige engasjement for bærekraft. Forbrukerne verdsetter deres innsats for en mer ansvarlig fremtid, sier daglig leder Erik Elvingsson Hedén i SB Insight, organisasjonen bak Sustainable Brand Index.
Topp fem innenfor bransjen forsikring og pensjon:
- KLP
- Gjensidige
- Tryg
- Storebrand
- If