Industriarbeidere på bro

Grønt Skipsfartsprogram

KLP har ledet flere GSP-piloter, og i vår siste har vi satt fokus på omstillingsfinansiering for havner. Havner er en av nøkkelaktørene i det grønne maritime skiftet. Havner har selv egne utslipp tilknyttet driften, i tillegg til at skipene som ligger til kai produserer utslipp. Derfor er det potensielt stor effekt av grønn omstilling i havnesektoren.

Om piloten 

I jakten på grønn omstilling av skipstransport, er det i økende grad blitt klart at havnene vil spille en nøkkelrolle i denne prosessen.

Tradisjonell «grønn finansiering» har lenge vært fokusert på investeringer i konkrete miljøtiltak som f.eks landstrøm, alternative drivstoff etc.

Behovet for mer omfattende omstillinger i henhold til en overordnet og langsiktig plan har i mindre grad vært ivaretatt av de tradisjonelle finansieringsordningene.

Slike omstillinger må understøttes av et bredere spekter investeringer, investeringer som ikke nødvendigvis bare er direkte knyttet til miljø og klima, men også ivareta tilpasninger til følgene av de påkrevde omstillingene.

KLP er leder for prosjektet. Øvrige partnere er Kristiansand havn, Tromsø havn, Kystverket, Oslo havn, Norske havner, DNV, Danske Bank og Energi Norge.

Pilotprosjektets mål:

Med denne piloten har KLP og pilotens partnere foreslått et rammeverk for omstillingsfinansiering av havner. Slik ønsker vi å skape grunnlag for økte grønne investeringer i havner – inkludert kriterier som må oppnås for å kvalifisere til slik omstillingsfinansiering.

  • Målsettingen for piloten er å utvikle et rammeverket som skal kunne benyttes av alle relevante finansieringsinstitusjoner.
  • Rammeverket skal danne en mal som bidrar til å gi en referanse for kriteriene for fremtidig finansiering.

Last ned rapporten "Kriterier for omstillingsfinansiering av havner"

Her kan du laste ned hele rapporten (Rapporten er skrevet på engelsk)

Her kan du laste ned et Excel-verktøy for beregning av havnens utslipp.

Om Grønt Skipsfartsprogram

Grønt Skipsfartsprograms visjon er at Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart.

Grønt Skipsfartsprograms overordnede mål er å bidra til realiserbare løsninger som sikrer effektiv og miljøvennlig skipsfart for derigjennom å oppnå de nasjonale og internasjonale klima-målsettinger. Mer spesifikt er målene å oppnå kostnadseffektive utslippskutt, økonomisk vekst, bærekraftige logistikkløsninger, økt konkurransekraft og nye arbeidsplasser i Norge.

Det ønsker KLP, som kommune- og helse-Norges eget pensjonsselskap, å bidra til. Derfor har vi ledet flere piloter i samarbeid med andre aktører fra finans og maritim sektor.

   

Kontakt

Kjetil Gjøen-Øien, KLP Banken

bank.bedrift@klp.no
92 46 94 68

GSP miniseminar 17. april 2023:

Presentasjon av piloten

I dette webinaret presenterer piloteier KLP, Kristiansand havn og DNV resultatene fra pilotprosjektet i Grønn Skipsfartsprogram som omhandler kriterier for omstillingsfinansiering av havner.

 

Andre GSP-piloter

Hammerfest havn

Pengene finnes, men risikoen må reduseres

26.01.23

Utslippene fra innenriks skipsfart og fiske skal mer enn halveres innen 2030. Det vil koste, og det vil kreve investeringer fra både det offentlige og fra private aktører.

borderpolar-photographer-AMXFr97d00c-unsplash

Hvordan kan skipsfarten bli klimavennlig?

18.05.22

I 2021 har KLP kapitalforvaltning gjort en pilotstudie gjennom Grønt Skipsfartsprogram på hva som må til for at den globale skipsnæringen skal komme på linje med 1,5-graders målet i Parisavtalen innen 2050.

Skipsfart

Grønn skipsfart

01.09.21

Internasjonal skipsfart står for mellom 2 og 3 prosent av globale CO2-utslipp. Dette høres kanskje ikke ut som veldig mye, men skal vi lykkes i å bremse klimaendringene, må alle sektorer bidra med reduserte utslipp.

GSP miniseminar 23. januar 2023:

«Finansiering av grønn maritim infrastruktur»

Utslippene fra norsk innenriks skipsfart og fiske skal mer enn halveres innen 2030. Institusjonelle investorer er blant de få aktørene som sammen med myndighetene har midler til å finansiere det store løftet som må tas. I denne GSP-piloten ser vi på hvordan privat-offentlig samarbeid kan organiseres for å utløse institusjonell kapital til finansiering av infrastrukturen grønn innenriks skipsfart.