Pass opp når du venter på pakkeleveranser
Har du bestilt flere ting samtidig, er det fort gjort å miste oversikt over hvor du har handlet, hvem som skal levere pakken, og når pakkene skal komme.
Det utnytter svindlerne! De sender falske e-poster og SMS’er om pakkeleveranser, manglende betaling eller problemer i tollen.
Daniel i Datahjelperne kjenner godt til problemet. Han forteller at via Datahjelpernes nettside og Facebook-side svarer de månedlig tusenvis av nordmenns spørsmål om nettsvindel.
– Hvert år øker svindelaktiviteten i november og desember. Det er ekstra lett å gå i fella når man har mange leveranser på vei, og lite kontroll over hvem som kommer med hva og når de kommer. Antall henvendelser til oss øker alltid i denne perioden, og svindlernes metoder blir stadig mer utspekulerte, sier Daniel.
Dette er de vanligste metodene
Når du bestiller varer på nett, mottar du e-poster og SMS’er fra leverandør og fraktselskap med informasjon om betaling, status på forsendelsen og hentekoder. E-post og SMS er derfor sentralt i svindlernes prosess.
– Spesielt de store fraktselskapene, som Posten og Bring, DHL, Helthjem og PostNord blir ofte misbrukt som «avsendere» av disse falske e-postene og SMS’ene, forklarer Daniel.
Typiske svindelforsøk kan være:
- Meldinger om at en betaling ligger til forfall.
- At en pakke står fast i tollen.
- Falske hentekoder eller betalingskrav.
- Tidspress og stress for å få deg til å handle raskt.
Men det er ikke bare tidspress som kan avsløre et svindelforsøk. Dette er tipsene for hva du bør se etter:
- Sjekk hvem meldingen kommer fra. Se nøye på telefonnummeret eller e-postadressen.
- Se etter dårlig språk. Svindelmeldinger har ofte skrivefeil eller virker oversatt med Google Translate.
- Vær oppmerksom på uvanlig informasjon. Meldingen kan nevne valuta som dollar eller euro – noe som ikke er vanlig i Norge.
Slik kan du beskytte deg
Det er mye du selv kan gjøre for å beskytte deg mot svindlerne.
– Det viktigste er å ikke trykker på linker, og ikke laste ned apper du får tips om gjennom SMS og e-post. Om du vil bruke en app for å følge en forsendelse, så gå rett til App Store eller Google Play for å laste ned fraktselskapets app direkte. Du må aldri oppgi private opplysninger eller logge inn med BankID i slike apper, avslutter Daniel.
Er du i tvil? Spør noen du stoler på, eller bruk en linksjekker for å kontrollere lenken før du klikker.