KLP best ut i omdømmemåling igjen

For andre år på rad er KLP kåret til et av Norges mest kjente selskaper, og havnet på en tolvte plass i Apelands Traction omdømmemåling som ble publisert onsdag ettermiddag.
KLP huset
Skrevet av: Lars-Fredrik Hoel Aronsen
Sist oppdatert: 10.04.24
KLP får en omdømmescore på 75 av 100, og kommer best ut av alle bank- og finansselskaper.
 
– Dette er dobbelt stas! KLP debuterte på denne listen som en av de mest kjente selskapene i fjor og kom også da best ut i vår bransje. Det er veldig hyggelig at vi både befester posisjonen som en av de mest kjente selskapene i Norge og som selskapet i bank- og finans med best omdømme, sier markedsdirektør Pia Fiskvik Karfjell.
 
Stabilt høyt omdømme
Apelands omdømmekåring er basert på en nominasjonsundersøkelse der et tilfeldig valgt publikum blir bedt om å uhjulpet nevne to selskaper som de liker best og minst. Selskapene som ble nevnt flest ganger, havner på listen over de 50 utvalgte. Fra mars 2023 til februar 2024 ble det så samlet inn over 200 000 svar for å bestemme rekkefølgen på omdømmelisten og vurdere selskapenes på aspekter som tillit, kvalitet og klima.
 
I år debuterte Vipps med en topplassering, mens fjorårsvinner Finn måtte nøye seg med andreplass. Vinmonopolet og Tine kapret henholdsvis tredje- og fjerdeplassen.
 
Til tross for at KLP går ned ett poeng fra fjoåret, scorer vi høyere enn finans- og forsikringsselskaper som Storebrand, DNB, Gjensidige og Nordea. Den gode plasseringen bekrefter KLPs egne undersøkelser som viser at KLPs posisjon i befolkningen er stabilt høy, forteller Truls Hagen, markedsanalytiker i KLP.
 
– Undersøkelsen viser KLP befester sin posisjon som et selskap med godt omdømme blant nordmenn. Mer enn tusen KLPere jobber hver dag med å skape et positivt etterlatt inntrykk av selskapet og vise at vi er et selskap man kan ha tillit til.