Pensjonsmøte_KLP

Dette må du gjøre når ansatte søker pensjon

Når ansatte søker pensjon, skjer det meste automatisk. Likevel er det noen søknader der arbeidsgiver må bidra. På denne siden får du en enkel oversikt over hva du må gjøre, og hvordan du følger opp når søknaden krever din godkjenning eller endring.

Slik fungerer det

 Når du skal godkjenne søknader

De fleste søknader om pensjon behandles automatisk, men noen krever din godkjenning. Du får varsel på e-post når det gjelder følgende:

  • AFP-søknader for medlemmer født 1962 eller tidligere
  • Søknader om uførepensjon

Disse søknadene sendes inn fra Min side og kommer deretter til godkjenning på Kundeside.

Tips: Godkjenn jevnlig slik at søknadene raskt kommer videre til KLP eller tilbake til medlemmet for utfylling.

Når noe ikke stemmer

Hvis du får en søknad som:

  • mangler nødvendige opplysninger, eller
  • inneholder feil etter den er godkjent

… skal du sende en skriftlig beskjed til KLP via innboksen på Kundeside.

Dette sikrer at saken blir riktig behandlet, og at medlemmet får korrekt informasjon og utbetaling.

Endringer i AFP-søknader for de som er født 1962 og tidligere

  • Endret uttaksdato? Da må du som arbeidsgiver bekrefte endringen skriftlig til KLP.
  • Delvis pensjon og økt fratreden? Hvis medlemmet har fått innvilget delvis pensjon og senere skal fratre en større del av stillingen, må du sende en endringsmelding via Kundeside, under «Endre ansattopplysninger».

Dette er arbeidsgivers ansvar

Type søknadSkal arbeidsgiver behandle?
AFP – født i 1962 eller tidligere  Ja
Uførepensjon  Ja
Økt uføregrad  Nei
Alderspensjon – født i 1962 eller tidligere  Nei
Pensjonsdeler – født i 1963 eller senere  Nei
Etterlattepensjon  Nei

 Viktig: Selv når du ikke skal behandle en søknad, bør du kontrollere at inntekten er oppdatert, hvis du vet at det er søkt pensjon.

Dette melder medlemmet selv fra om

  • Uførepensjon: Medlemmer som mottar uførepensjon skal selv melde fra om inntektsendringer og friskmelding via Min side. Arbeidsgiver trenger ikke gjøre noe, annet enn vanlig lønnsrapportering.
  • AFP (født i 1962 eller tidligere): Medlemmer med AFP skal selv melde fra om inntektsendringer via Min side. Dette gjelder all inntekt som er pensjonsgivende i folketrygden. Dersom medlemmet samtidig reduserer stillingen ytterligere, må du som arbeidsgiver sende en endringsmelding på Kundeside, som nevnt over.
  • Alderspensjon (født i 1962 eller tidligere): Endringer i stillingsprosent skal meldes av medlemmet selv via Min side.

Slik søker den ansatte om pensjon

Medlemmet søker pensjon ved å logge inn på Min Side med BankID. Der blir de veiledet gjennom søknadsprosessen steg for steg.

Dersom søknaden ikke krever godkjenning fra arbeidsgiver, behandles den automatisk, og de fleste får svar rett etter innsending.

Har medlemmet behov for å gjøre endringer etter at søknaden er sendt, må de ta kontakt med KLP selv.

Medlemmer som trenger hjelp til å søke, eller som ikke har mulighet til å søke digitalt, anbefales å kontakte vårt kompetansesenter for pensjon.

Logg inn på Kundeside Ekstern lenke

Dame som jobber på et kundesenter

Trenger du hjelp?

Lurer du på noe i forbindelse med søknadsbehandling, endringer eller tilganger på Kundeside? Vi hjelper deg gjerne.

Ta kontakt med oss