Vi har byttet fondssystem
Vi har byttet fondssystem. Her finner du informasjon om den nye Fondsportalen og kan se videoer om hvordan den fungerer.
Hva er Fondsportalen og hva er nytt?
- Ny fondsportal med bedre oversikt over fondene dine
- Mulighet til å sette opp sparing eller faste uttak
- Tilpassede rapporter og månedlig porteføljerapport hvis du ønsker det
- ASK er mer oversiktlig, med både fond og kontante midler samlet
- Nytt porteføljenummer som erstattet VPS-kontonummer
- Du velger selv hvordan du vil se fondene dine i Fondsportalen, samlet eller én portefølje (konto) av gangen
- Oppdatert kundeavtale med vilkår og IPS-avtale som gjelder fra 10. november
Hva skjedde med VPS og ASK?
Fondene dine:
Når vi byttet fondssystem, flyttet vi fondsandelene dine fra den gamle løsningen i Euronext (VPS) til vårt nye fondssystem.
VPS-kontoen ble avsluttet dersom KLP Kapitalforvaltning er kontofører (kontonummer som startet med 23420). Andre VPS-kontoer du har ble ikke berørt.
I Fondsportalen har du fått et nytt porteføljenummer som erstattet det gamle VPS-kontonummeret ditt. Dette nummeret gir deg oversikt over fondene dine i den nye løsningen.
ASK (Aksjesparekonto):
Med Fondsportalen ble ASK-løsningen enklere. Tidligere hadde du to kontoer knyttet til ASK, én for fondene dine og en rentefri bankkonto i KLP Banken for kontante midler. Nå er alt i én løsning,slik at du ser både fond og kontante midler samme sted.
Den gamle ASK-bankkontoen ble avsluttet. Eventuelle penger på kontoen ble flyttes til en rentefri kontantkonto knyttet til ASK-en din hos oss. Midlene oppbevares på klientkonto hos DNB i KLP Kapitalforvaltning sitt navn og omfattes av innskuddsgarantien. Mer informasjon finner du på Bankenes sikringsfonds nettsider.
Du kan fortsatt bruke kontantkontoen til å kjøpe eller selge fond, slik at pengene blir stående innenfor ASK.
Etter overgangen til den nye fondsportalen kan du også opprette flere ASK-kontoer. Disse behandles separat skattemessig, noe som kan være nyttig hvis du for eksempel sparer til barn og senere ønsker å overføre kontoen med tilhørende skattefordeler.
Frister
Frister for handler i Fondsportalen:
- Handler må legges inn før kl. 13.00 for å få samme dags kurs
- For fond i Asia og fremvoksende markeder får du neste dags kurs når de legges inn før kl. 13.00.
- Det er endring i frister for betaling, se spørsmål og svar nederst på siden
Kontoutskrifter og rapporter
Til den nye Fondsportalen flyttet vi med:
- informasjon om spareavtaler
- historiske skatteberegninger
- dokumenter med skatterapportering for de siste fem årene
- lovpålagte halvårsoppgaver for andre halvår 2024 og første halvår 2025
- kontoutskrifter for desember 2024 og oktober 2025
I Fondsportalen kan du selv:
- velge å få porteføljerapporter (kontoutskrifter) hver måned
- lage egne rapporter, for eksempel oversikt over handler eller verdien på fondene dine på en bestemt dato
Viktig å vite
- Vi sluttet å sende månedlige kontoutskrifter til Digipost, men tidligere utskrifter blir liggende der.
- Eldre års- og realisasjonsoppgaver samt endringsmeldinger blir liggende i VPS Investortjenester en kort periode etter overgangen.
Avtaler og vilkår
I forbindelse med overgangen til nytt fondssystem oppdaterte vi kundeavtalen og vilkårene våre. For deg som har IPS, oppdaterte vi også IPS-avtalen. Endringene gjelder fra 10. november, og du trenger ikke signere noe på nytt.
Dette er de viktigste endringene
- Vi fører andelseierregisteret i det nye fondssystemet i stedet for i Euronext (VPS)
- ASK-løsningen får en egen konto for penger (kontantkonto) hos KLP Kapitalforvaltning i stedet for bankkonto i KLP Banken
- Du må svare på jevnlige oppdateringer om kundeinformasjon
Vi anbefaler å lese gjennom de oppdaterte avtalene og vilkårene. Endringene trer i kraft ved passivt samtykke. Det betyr at du ikke trenger å gjøre noe dersom du godkjenner dem.
Ønsket du å avslå endringene, måtte du gi oss beskjed før 10. november. Vær oppmerksom på at vi da hadde hatt rett til å si opp avtalen.
Ofte stilte spørsmål
Hva skjer med ASK-bankkontoen min?
Den avsluttes automatisk. Eventuelle penger flyttes til ny kontantkonto Fondsportalen. Pengene vil oppbevares på en klientkonto hos DNB. Det er lovfestet at kontante midler innenfor ASK skal være rentefrie for kunder. Eventuelle renter tilfaller KLP Kapitalforvaltning.
Får jeg nytt kontonummer?
Ja, kontonumrene i VPS erstattes med porteføljenummer i Fondsportalen.
Blir fondene mine borte?
Nei, de flyttes automatisk, du trenger ikke gjøre noe. Fondene vil være synlige i Fondsportalen umiddelbart.
Hvilken fondskurs får jeg på kjøpene mine?
Du vil normalt få kursen som fastsettes på slutten av dagen, hvis:
- du gjør bestilling før kl. 13 på en dag fondet er åpent for transaksjoner, og
- betaling for fondsandelene blir mottatt på fondets konto før kl. 13.45
For Asia- og Fremvoksende Markeder fondene gis kurs påfølgende dag. Helligdagskalenderen på klp.no viser hvilke dager fondene er stengt for bestillinger.
Det er behandlingstid for betalinger gjennom banksystemet. Vi anbefaler derfor at kunder som ønsker kurs samme dag, om å gjennomføre bestillinger med trekk før kl. 9. Ved bestilling senere på dagen kan bruk av banktjenester som straksbetaling sikre at betaling går gjennom til fondets konto innen fristen kl. 13.45.
Bestillinger som kommer inn etter kl. 13, blir behandlet som en bestilling før kl 13 neste dag. Har du gjort bestilling før kl. 13, og betalingen ikke har kommet frem til fondet innen kl. 13.45 samme dag, f.eks. som følge av manglende dekning på kontoen, så videreføres bestillingen til neste dag. Vi gjør ny kontroll av om pengene har kommet inn da. Har du bedt oss trekke penger fra din konto, gjøres det til sammen tre forsøk på trekk. Ved fortsatt manglende betaling blir bestillingen kansellert, og bestilling må legges inn på nytt.
Hva skjer med gamle kontoutskrifter?
Kontoutskrifter for desember 2024 og oktober 2025 vil bli flyttet over til Fondsportalen. Ønsker du andre utskrifter, bør de lastes ned før 7. november, dersom du ikke allerede har de i Digipost.
Får jeg fortsatt månedlige kontoutskrifter?
Ja, du kan selv bestemme i Fondsportalen om du vil ha månedlige kontoutskrifter. Halvårs- og årsoppgaver får du uansett, og all informasjon er tilgjengelig i Fondsportalen.
Kan jeg få hjelp?
Ja, se kontaktinfo under.
Se hvordan Fondsportalen fungerer
Her finner du korte videoer som viser hvordan Fondsportalen fungerer.
Kontakt oss
Har du spørsmål om Fondsportalen?
Logg inn på Min side og send oss en melding (velg Fond) eller ring oss på 55 54 85 00 mellom 08.00 og 16.00 (hverdager)