Kløverblomster i motlys

BankID

Med BankID kan du enkelt og sikkert identifisere deg på nett. For eksempel kan du bruke BankID til innlogging i nettbanken og på offentlige sider. Du kan også inngå avtaler og signere dokumenter med BankID. 

Slik kommer du i gang med BankID og BankID på mobil

For å få BankID må du: være bankkunde i KLP, ha kodebrikke For å bestille kodebrikke slik at du kan aktivere BankID og BankID på mobil må du sende en melding i nettbanken, og svare på følgende: 1. Om du har mulighet til å hente sendingen de nærmeste 14 dagene. 2. Om du har gyldig pass og hvilket land passet er fra. Da sender vi deg en kodebrikke i en rekommandert forsendelse som du henter på postkontoret mot at du viser frem passet ditt. Posten tar kopi av passet ditt og sender til oss. Etter to virkedager kan du aktivere BankID og BankID på mobil. fra oss, være fylt 13 år og være legitimert med gyldig pass hos oss.
Hvis du har utenlandsk pass må du i tillegg ha sendt oss dokumentasjon som viser det norske fødselsnummeret ditt. 

BankID

  1. Logg inn i nettbanken med kodebrikken du har fått fra oss. Bruk alternativet "Kodebrikke fra KLP" når du logger inn. 
  2. Gå til menypunktet "BankID" og trykk "Aktiver" i boksen for bestilling 
  3. Følg oppskriften på skjermen

For deg som er under 18 år
Fra du er fylt 13 år kan du få BankID. Da må du eller dine foresatte ta kontakt med oss. Send oss en melding om at du ønsker BankID i nettbanken eller via kontaktskjema
 

BankID på mobil

  1. Logg deg inn i nettbanken med kodebrikken du har fått fra oss
  2. Gå til menypunktet BankID og trykk "Aktiver" i boksen for bestilling 
  3. Følg bestillingsdialogen på mobilen din og i nettbanken
  4. Når bestillingen er bekreftet kan du ta i bruk BankID på mobil

NB: Logger du deg på med BankID fra annen bank får du ikke bestilt BankID på mobil.

Arm med blomsterbukett mot gammelrosa vegg

Dette er BankID

BankID er din personlige legitimasjon og signatur på nett. Bruk av BankID er juridisk bindende, og er derfor godkjent til sikker identifisering og signering av dokumenter, på lik linje med fysisk legitimasjon og signatur med penn. 

Fordeler med BankID

  • BankID er en trygg og sikker elektronisk legitimasjon
  • Kan brukes på tvers av nettsteder
  • Du kan signere dokumenter elektronisk 
  • Du kan bruke BankID til å signere betaling på internett

Nyttig å vite om BankID

Hvis du er bankkunde og ikke har kodebrikke, kontakter du kundesenteret vårt enten via nettbanken eller per telefon 55 54 85 00, så veileder vi deg videre.

Du kan finne oversikt over aktive BankID avtaler i nettbanken ved å velge "Meny" og "BankID".

Hvis du har en kodebrikke fra oss, kan denne være med eller uten BankID.

En kodebrikke fra oss uten BankID kan du kun bruke til innlogging på våre nettsider. Har du kodebrikke med BankID kan du bruke den på alle nettsteder som tilbyr BankID som identifiseringsmetode.

Kodebrikken ser helt lik ut uavhengig av om den har BankID eller ikke. 

Kontakt banken som har utstedt din kodebrikke med BankID for å få denne sperret.

Hvis du har glemt passordet, eller fått innloggingen din blokkert kan du velge "glemt BankID passord" i påloggingsbildet på Min side. Følg deretter trinnene på skjermen og tilbakestill passordet ditt.

Gå til påloggingsbildet

NB: Hvis du har BankID fra annen bank, må du ta kontakt med den banken for å få tilbakestilt passordet ditt. 

Hvis du mister mobiltelefonen din må du sperre den og din BankID på mobil. Dette kan du gjøre på følgende måter:

  • Ring mobiloperatør og be de sperre telefonen og BankID
  • BankIDen kan du sperre selv i nettbanken
  • Ring oss på 55 54 85 00, så hjelper vi deg. Vi har åpent 24 timer i døgnet

Du kan fint bytte mobiltelefon. BankID på mobil er knyttet til SIM-kortet ditt, og ikke mobiltelefonen. Dersom du får nytt SIM-kort må du slette avtalen i nettbanken og bestille BankID på mobil på nytt.

Hvis du opplever å få en feilmelding når du forsøker å logge inn på Min Side, kan det være ulike årsaker til det.

Se oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr

  • Innlogging i nettbanken
  • Innlogging på offentlige nettsteder som for eksempel Altinn.no, Nav.no og Skatteetaten.no
  • Signering av betalinger på internett
  • Signering av avtaledokumenter

bankid.no finner du oversikt over brukersteder som tilbyr bruk av BankID.

Vi tar ingen gebyrer for bruk av BankID på mobil, men enkelte teleleverandører tar betalt for å bruke BankID på mobil. Sjekk gjeldende prisliste for teleoperatøren din for å finne ut om det gjelder deg.

Har du glemt BankID-passordet?

Hvis du har glemt passordet, eller fått innloggingen din blokkert kan du velge "glemt BankID passord" i påloggingsbildet på Min side. Følg deretter trinnene på skjermen og tilbakestill passordet ditt.

Gå til påloggingsbildet

NB: Hvis du har BankID fra annen bank, må du ta kontakt med den banken for å få tilbakestilt passordet ditt. 

Nyttige tips og råd

Treskilt med påskrift privat på landevei

Derfor må du ikke dele BankID og passord med andre

29.10.21

Har du noen gang lånt bort BankID-en din til andre? Du gjør det kanskje fordi du trenger hjelp til å betale en regning eller se saldo på kontoen din? Det du kanskje ikke er klar over, er at dette ikke er lov.

Vi forklarer deg hvorfor det er ulovlig, hvilke konsekvenser det kan ha og hvordan du kan få hjelp, eller hjelpe andre, på en lovlig måte. 

Familie i fotgjengerfelt på vei over vei

Nye sikkerhetskrav ved netthandel

21.12.20

Fra 1. januar 2021 gjelder nye regler for netthandel innen EU og EØS. Det innebærer at du oftere må identifisere deg med BankID eller BankID på mobil når du skal handle på nett. 

ung jente med sin læremester

7 tips til sikker netthandel

10.11.21

Stadig flere foretrekker å handle i trygge omgivelser hjemme i stedet for å stå i kø tett i tett ute blant folk. Som alltid med netthandel, er det viktig å være på vakt så du ikke utsetter deg for risiko. Her er våre beste tips til en sikker handel på nett.