Mann i blomstereng

BankID

BankID er din personlige legitimasjon og signatur på nett. Bruk av BankID er juridisk bindende, og er derfor godkjent til sikker identifisering og signering av dokumenter på nett, på lik linje med fysisk legitimasjon og signatur med penn. 

For eksempel kan du bruke BankID til innlogging i nettbanken og på offentlige sider, i tillegg til å inngå avtaler og handle på nett.

Slik får du BankID på kodebrikke

Du må være bankkunde med kodebrikke, fylt 13 år og være legitimert med gyldig norsk pass. Ta kontakt med oss via kontaktskjema hvis du ikke har norsk pass. 

Du bestiller BankID i nettbanken ved å velge "Meny" og "BankID" som du finner under menypunktet "Tjenester". 

For deg som er under 18 år
Fra du er fylt 13 år kan du få BankID. Da må du eller dine foresatte ta kontakt med oss for å få bestilt BankID. Send oss en melding om at du ønsker BankID i nettbanken eller via kontaktskjema
 

Slik bestiller du BankID på mobil

  1. Logg deg inn i nettbanken med kodebrikke eller BankID du har fått fra oss
  2. Gå til menypunktet BankID og bestill BankID på mobil
  3. Følg bestillingsdialogen
  4. Når BankID på mobil er bekreftet kan du begynne å ta den i bruk.

NB: Logger du deg på med BankID fra annen bank vil du ikke få bestilt BankID på mobil.

Nyttig å vite om BankID

Hvis du er bankkunde og ikke har kodebrikke, kontakter du kundesenteret vårt enten via nettbanken eller per telefon 55 54 85 00, så vil vi veilede deg videre.

Du kan finne oversikt over aktive BankID avtaler i nettbanken ved å velge "Meny" og "BankID".

Hvis du har en kodebrikke fra oss, kan denne være med eller uten BankID.

En kodebrikke fra oss uten BankID kan du kun bruke til innlogging på våre nettsider. Har du kodebrikke med BankID kan du bruke den på alle nettsteder som tilbyr BankID som identifiseringsmetode.

Kodebrikken ser helt lik ut uavhengig av om den har BankID eller ikke. 

Kontakt banken som har utstedt din kodebrikke med BankID for å få denne sperret.

Ta kontakt med kundesenteret vårt på telefon 55 54 85 00 for å få tilsendt nytt engangspassord.

Hvis du mister mobiltelefonen din må du sperre den og din BankID på mobil. Dette kan du gjøre på følgende måter:

  • Ring mobiloperatør og be de sperre telefonen og BankID
  • BankIDen kan du sperre selv i nettbanken
  • Ring oss på 55 54 85 00, så hjelper vi deg. Vi har åpent 24 timer i døgnet

Du kan fint bytte mobiltelefon. BankID på mobil er knyttet til SIM-kortet ditt, og ikke mobiltelefonen. Dersom du får nytt SIM-kort må du slette avtalen i nettbanken og bestille BankID på mobil på nytt.

Hvis du opplever å få en feilmelding når du forsøker å logge inn på Min Side, kan det være ulike årsaker til det.

Se oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr

  • Innlogging i nettbanken
  • Innlogging på offentlige nettsteder som for eksempel Altinn.no, Nav.no og Skatteetaten.no
  • Signering av betalinger på internett
  • Signering av avtaledokumenter

bankid.no finner du oversikt over brukersteder som tilbyr bruk av BankID.

Vi tar ingen gebyrer for bruk av BankID på mobil, men enkelte teleleverandører tar betalt for å bruke BankID på mobil. Sjekk gjeldende prisliste for teleoperatøren din for å finne ut om det gjelder deg.

Arm med blomsterbukett mot gammelrosa vegg

Fordeler med BankID

  • BankID er en trygg og sikker elektronisk legitimasjon
  • Kan brukes på tvers av nettsteder
  • Du kan signere dokumenter elektronisk 
  • Du kan bruke BankID til å signere betaling på internett

Interessante artikler

Liten gutt som låser en låvedør
6 tips til en sikker netthandel

Nordmenn elsker å handle på nett, og vi handler mer enn noen gang. Det er mye som kan skje på nettet. Vi kan bli utsatt for svindel, få feil eller ødelagt vare levert og det finnes dessverre mange useriøse aktører der ute. Det er derfor viktig å være på vakt, så du ikke utsetter deg for risiko. Her er våre beste tips til en sikker handel på nett.

15.07.19

Treskilt med påskrift privat på landevei
Derfor må du ikke dele BankID og passord med andre

Har du noen gang lånt bort BankID'en din til andre? Du gjør det kanskje fordi du trenger hjelp til å betale en regning, se saldo på konto eller sjekke skatte- eller pensjonsutbetalinger? Det du kanskje ikke er klar over, er at dette ikke er lov.

17.06.19