Liten gutt som låser en låvedør

BankID

BankID er din personlige legitimasjon og signatur på nett. Bruk av BankID er juridisk bindende og godkjent til sikker identifisering og signering av dokumenter. Akkurat som ved bruk av fysisk legitimasjon og signatur med penn.

Bestille BankID

  1. Logg inn i nettbanken
  2. Gå til menypunktet "BankID" og trykk på "Aktiver" i boksen for bestilling.
  3. Følg fremgangsmåten på skjermen i nettbanken

NB: Har du kodebrikke fra oss, og allerede er legitimert må du huske å logge inn med innloggingsmetode "bruk kodebrikke fra KLP" når du logger inn i nettbanken. 

Logg inn i nettbanken

BankID på Mobil fases ut

BankID på app erstatter BankID på mobil som skal fases gradvis ut.

Les mer og last ned BankID-appen nå 

Forskjellen på kodebrikke, BankID, BankID på mobil, BankID-app og mobilbank

Vi forklarer de ulike innloggingsløsningene for deg. 

Finn ut mer

Verdt å vite om BankID

For å få BankID hos oss må du være over 13 år, og bruke oss som din daglige bank. Det betyr at du må få lønnen din inn på konto hos oss, bruke bankkortet aktivt og bruke banken til betalinger og overføringer.

Du kan finne oversikt over aktive BankID avtaler i nettbanken ved å velge "Meny" og "BankID".

Hvis du har en kodebrikke fra oss, kan denne være med eller uten BankID.

En kodebrikke fra oss uten BankID kan du kun bruke til innlogging på våre nettsider. Har du kodebrikke med BankID kan du bruke den på alle nettsteder som tilbyr BankID som identifiseringsmetode.

Kodebrikken ser helt lik ut uavhengig av om den har BankID eller ikke. 

Kontakt banken som har utstedt din kodebrikke med BankID for å få denne sperret.

Hvis du mister mobiltelefonen din må du sperre den og din BankID på mobil. Dette kan du gjøre på følgende måter:

  • Ring mobiloperatør og be de sperre telefonen og BankID
  • BankIDen kan du sperre selv i nettbanken
  • Ring oss på 55 54 85 00, så hjelper vi deg. Vi har åpent 24 timer i døgnet

BankID på mobil er knyttet til SIM-kortet ditt, og ikke mobiltelefonen. Dersom du får nytt SIM-kort, må du derfor aktivere BankID på mobil på nytt i nettbanken. 

Merk at hvis du har byttet mobiloperatør, så kan det ta inntil en uke før du kan aktivere BankID på mobil på nytt. 

Hvis du opplever å få en feilmelding når du forsøker å logge inn på Min Side, kan det være ulike årsaker til det.

Se oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr

  1. Logg inn i nettbanken med kodebrikken du har fått fra oss. Bruk innloggingsmetode "Bruk kodebrikke fra KLP" når du logger inn. 
  2. Gå til menypunktet "BankID" og trykk på "Aktiver" i boksen for bestilling
  3. Følg oppskrift på skjermen 
  1. Logg inn i nettbanken med kodebrikken du har fått fra oss. Bruk innloggingsmetode "Bruk kodebrikke fra KLP" når du logger inn.
  2. Gå til menypunktet "BankID" og trykk "Aktiver" i boksen for bestilling
  3. Følg bestillingsdialogen på mobilen din og i nettbanken
  4. Når bestillingen er bekreftet kan du ta i bruk BankID på mobil

NB: Logger du deg på med BankID fra annen bank får du ikke bestilt BankID på mobil.

  • Innlogging i nettbanken
  • Innlogging på offentlige nettsteder som for eksempel Altinn.no, Nav.no og Skatteetaten.no
  • Signering av betalinger på internett
  • Signering av avtaledokumenter

bankid.no finner du oversikt over brukersteder som tilbyr bruk av BankID.

Vi tar ingen gebyrer for bruk av BankID på mobil, men enkelte teleleverandører tar betalt for å bruke BankID på mobil. Sjekk gjeldende prisliste for teleoperatøren din for å finne ut om det gjelder deg.

Fra du er fylt 13 år kan du få BankID. For å bestille BankID må du eller dine foresatte sende oss en melding i nettbanken, eller via kontaktskjema.

Glemt BankID-passordet, eller fått innloggingen sperret?

Hvis du har glemt passordet kan du velge "glemt BankID passord" i påloggingsbildet. Følg trinnene på skjermen og tilbakestill passordet ditt.

Gå til påloggingsbildet

Er innloggingen sperret eller hvis BankID er sperret av andre årsaker, hjelper vi deg på telefon 55 54 85 00. 

NB: Hvis du har BankID fra annen bank, må du ta kontakt med den banken for å få tilbakestilt passordet ditt. 

Nyttige tips og råd

Treskilt med påskrift privat på landevei

Derfor må du ikke dele BankID og passord med andre

10.05.22

Har du noen gang lånt bort BankID-en din til andre? Du gjør det kanskje fordi du trenger hjelp til å betale en regning eller se saldo på kontoen din? Det du kanskje ikke er klar over, er at dette ikke er lov.

Vi forklarer deg hvorfor det er ulovlig, hvilke konsekvenser det kan ha og hvordan du kan få hjelp, eller hjelpe andre, på en lovlig måte. 

Liten gutt som låser en låvedør

Sikkerhetstips mot svindel

15.06.22

Pass opp for svindel! Svindlerne blir stadig mer kreative og forsøker å svindle på SMS, oppringninger, via lenker og på e-post. Aldri oppgi passord og koder for innlogging. 

Her får du informasjon om ulike svindelmetoder, og våre beste tips for hvordan unngå å bli svindlet.

KLP

7 tips til sikker netthandel

16.06.22

Stadig flere foretrekker å handle i trygge omgivelser hjemme i stedet for å stå i kø tett i tett ute blant folk. Som alltid med netthandel, er det viktig å være på vakt så du ikke utsetter deg for risiko. Her er våre beste tips til en sikker handel på nett.