Dame med kodebrikke og BankID-app

BankID

  • Ditt digitale jeg
  • Rask og enkel identifisering og signering på nett
  • Logg inn enkelt i nettbank og på de fleste offentlige nettsider
Bestill BankID

Dette er BankID

BankID er din personlige elektronisk legitimasjon og signatur, og brukes til sikker identifisering og signering på nett. Du kan bruke BankID i alle bankene du har kundeforhold i, og som pålogging til de fleste offentlige nettsidene.

BankID baserer seg på en felles infrastruktur utviklet i felleskap av banknæringen, og tilbys derfor av alle bankene i Norge. 

Slik får du BankID

For å få BankID hos oss må du:

  • Være over 12 år og
  • Ha norsk fødselsnummer.
  • Være legitimert med pass eller norsk nasjonalt ID-kort

I tillegg må du bruke oss som din daglige bank. Det betyr at du må få lønnen din inn på konto hos oss, bruke bankkortet aktivt og bruke banken til betalinger og overføringer. Husk at du kan ha BankID i flere banker samtidig.

  1. Logg inn i nettbanken
  2. Gå til menypunktet BankID og trykk på Aktiver i boksen for bestilling.
  3. Les og følg fremgangsmåten på skjermen i nettbanken

Har du allerede kodebrikke fra oss, og er legitimert?

Da må du bruke innloggingsmetoden "bruk kodebrikke fra KLP" ved innlogging til nettbanken for bestilling av BankID.

Bruk av BankID

Når du logger inn med BankID bruker du identifiseringen som skjer som legitimasjon. Ved signering av dokumenter brukes BankID som din personlige signatur. For eksempel ved kjøp av varer og tjenester på nett. 

Det er viktig at du er klar over at din BankID er personlig, og at den aldri brukes av andre enn deg. Heller ikke familie, eller andre du stoler på.

Les mer om hvorfor du ikke skal dele BankID

BankID på mobil fases ut

Det er ikke lenger mulig å bestille eller fornye BankID på mobil.

Aktive BankID på mobil vil fortsette å fungere en stund til, men snart vil BankID-appen erstatte BankID på mobil helt. Last ned BankID-appen nå, så unngår du plutselig å stå uten mulighet for innlogging. 

Spørsmål og svar om BankID

Gå til påloggingsbildet og velg "Glemt passord". Følg deretter trinnene på skjermen og tilbakestill passordet ditt.

Er innloggingen sperret eller hvis BankID er sperret av andre årsaker, hjelper vi deg på telefon 55 54 85 00. 

NB: Har du BankID fra annen bank, må du ta kontakt med den banken for å få tilbakestilt passordet ditt. 

Du kan bytte passord når du logger inn på et nettsted med BankID-en din. Trykk på menyen i BankID-ruta og velg «Glemt passord».

Hvis innloggingen er sperret eller hvis BankID er sperret av andre årsaker, må du ringe oss på telefon 55 54 85 00. 

NB: Har du BankID fra annen bank, må du ta kontakt med den banken for å få hevet sperren.

  1. Logg inn i nettbanken med kodebrikken du har fått fra oss. Bruk innloggingsmetode "Bruk kodebrikke fra KLP" når du logger inn. 
  2. Gå til menypunktet "BankID" og trykk på "Aktiver" i boksen for bestilling.
  3. Les og følg fremgangsmåten på skjermen.

Kontakt banken som har utstedt din kodebrikke med BankID for å få denne sperret.

Har du kodebrikke og BankID fra oss, kontakter du oss via telefon på 55 54 85 00. 

Hvis du får opp den feilmeldingen som sier "ingen sikkerhetsmekanismer, betyr det at vi enten mangler kontaktinformasjonen din, eller at du har endret kontaktinformasjonen i løpet av de siste fire dagene. Du må vente fire dager etter endring av kontaktopplysninger før du kan aktivere BankID. Det er av sikkerhetsmessige grunner. 

Hvis du opplever å få en feilmelding når du forsøker å logge inn i nettbanken, eller på Min Side kan det være ulike årsaker til det. ​Her finner du en oversikt over hva de ulike feilmeldingene bety og hvordan du kan løse det.

BankID-passord er ditt personlige BankID-passord med bokstaver, tall og tegn. Dette brukes sammen med kodebrikken eller BankID-app ved innlogging eller signering med BankID.

Personlig kode på fire tall er ikke BankID-passord.

Har du glemt BankID-passordet og trenger å lage deg nytt? Går du til påloggingsbildet og følg trinnene på skjermen og tilbakestill passordet ditt.

BankID policy og avtalevilkår

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på Mobil. Les mer om TSPS Mobil på BankID.no og TSPS Personal på BankID.no Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS) for BankID og BankID på mobil.

Se også

Mann og dame som står ute med mobil i hånden

Tips for å beskytte deg mot svindel

01.03.24

Vi ønsker at du skal ha den nødvendige kunnskapen for å unngå å bli svindlet. Derfor har vi samlet våre beste tips her i håp om at du ikke blir neste offer for svindel.

 

Kvinne på kontor

Forskjellen på kodebrikke, BankID, BankID-app og BankID på mobil

03.11.23

Her kan du lese om de forskjellige og mest brukte innloggingsløsningene som benyttes av banker, offentlige tjenester og andre.

Smilende dame i jeansjakke og skjerf som sitter på benk ute med mobilen i hånden og veske ved siden av seg

Ikke slipp svindlerne inn

19.10.23

Sosial manipulering som svindelmetode øker stadig og brukes i stort omgang for å få tilgang til mobil, nettbrett og PC, og til kontokapring. I tillegg gir den teknologiske utviklingen oss muligheten til å dele tilganger til disse enhetene som kan være nyttig i det daglige, men samtidig gjør oss mer sårbare for misbruk.