Ansatte søker om pensjon på Min Side

19.09.22

Det er enkelt å søke om pensjon fra KLP. Ansatte søker selv på Min Side.

Det er både enkelt og intuitivt å søke om alderspensjon, AFP og uførepensjon fra KLP. Ansatte søker selv på Min side. Ansatte kan også velge å søke via papirskjema som før, men saksbehandlingstiden for elektroniske søknader er kortere.

Dette gjør de ansatte

  • Logger seg på Min side med Bank ID. Her blir søkeren tatt gjennom søknadsprosessen steg for steg. Ansatte kan søke om alderspensjon tidligst tre måneder og AFP tidligst fem måneder før de skal ta ut pensjon. Uførepensjon kan man søke om tidligst tre måneder før.
  • De  kan gjøre endringer i søknaden frem til arbeidsgiver har godkjent den. Han/hun kan når som helst trekke søknaden, også etter at arbeidsgiver har godkjent den.
  • De vil få informasjon fra KLP når søknaden er behandlet.

Her er søknadsprosessen for alderspensjon beskrevet for de ansatte

Dette gjør arbeidsgiver

  • Snakk med den ansatte om vilkårene for å ta ut pensjon. Det er viktig at de ansatte er sikre på de fyller vilkårene-  før de søker og før de sier opp stillingen. Dette er spesielt viktig for dem som skal ta ut av AFP. Les mer om vilkårene for AFP.

Må alle søke via Min side?

Ansatte som ikke kan eller ønsker å søke digitalt, kan fylle ut søknad på papir og sende den direkte til KLP. Etter at KLP har registrert saken vil den da bli sendt arbeidsgiver for gjennomgang og godkjenning. Arbeidsgiver må deretter videresende godkjent søknad til KLP for behandling. En slik søknad kan ta noe lenger tid.

Hvordan søke om etterlattepensjon?

Dersom en av de ansatte faller fra melder arbeidsgiver dette til KLP via kontaktskjema. KLP vil da innhente nødvendige opplysninger og behandle etterlattepensjonen.