Om min side

På Min Side kan du:

  • Se alt om ditt medlemskap i KLP
  • Beregne pensjonen din
  • Bruke nettbanken
  • Melde skade og tyveri
  • Se private forsikringer
  • Se oversikt over fondssparing

På Min Side får du oversikt over din pensjonsordning, tilgang til nettbanken, og oversikt over private forsikringer og fondssparing.

Du kan selv oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side. Du kan også:

Offentlig tjenestepensjon:

  • Se din lønns- og stillingshistorikk / medlemstid
  • Uforpliktende beregne pensjonen din
  • Se dine pensjonsutbetalinger
  • Registrere inntekt – for de som mottar uførepensjon
  • Endre kontonummer for utbetaling av pensjon

Innskuddspensjon:

  • Se innbetalinger fra arbeidsgiver
  • Se pensjonskapital
  • Se pensjonsprognose
  • Endre spareprofil

Bank:

  • Opprette konto
  • Se kontooversikt
  • Betale regninger og overføre mellom egne kontoer
  • Bestille bankkort og kredittkort
  • Se saldo og benyttet kreditt på kredittkortet
  • Aktivere BankID og BankID på mobil
  • Bli bankkunde
  • Se saldo, nedbetalingsplan og bevegelser på boliglånet ditt

Forsikring:

  • Se detaljer om dine forsikringer
  • Melde skade og tyveri
  • Skrive ut forsikringsavtale, reisekort og veihjelpsbevis
  • Se faktura
  • Gjøre endringer på dine forsikringer
  • Sjekke anbefalt kjørelengde basert på ditt kjøremønster

Fond:

  • På Min Side får du en enkel oversikt over din fondssparing, og du kan se du din avkastning og beholdning for dine fond.
  • Du kan også gå til din fondsside på VPS – Verdipapirsentralen. Der kan du:
         - Se skatteopplysninger
         - Administrere sparingen din: Selge og kjøpe fondsandeler.
         - Opprette og justere din spareavtale

Logg inn VPS
 

Du har det du trenger for å logge inn

Bruk samme innlogging som du bruker i andre banker eller offentlige nettsteder (f.eks NAV og Skatteetaten). Du får ikke noe eget passord eller brukernavn fra oss.

Slik ser innloggingsiden ut:

Logg inn Min Side

 

BankID

Du må selv ha bestilt BankID i nettbanken din. Du trenger ikke å ha gjort dette hos KLP, siden BankID kan brukes på tvers av nettsteder. Med BankID bruker du fortsatt en kodebrikke, men denne er nå universell og ikke knyttet til en bestemt bank.

BankID

BankID på mobil

BankID på mobil er det samme som BankID, men du bruker mobilen for å leigitmere deg i stedet for kodebrikken. BankID på mobil må også bestilles i nettbanken din.

BankID på mobil

 

Kodebrikke

Dette gjelder deg som er kunde i KLP Banken og som har fått en kodebrikke tilsendt i posten fra oss. Kodebrikker fra andre banker kan ikke brukes.

Kodebrikke

 

 

MinID / ID-porten

Dette er en felles innloggingsløsning for offentlige tjenester (som Skatteetaten og NAV). Med MinID bruker du enten engangskode på SMS eller kode fra et PIN-kodebrev. Innlogging via ID-porten gir kun tilgang til pensjon, ikke nettbank, forsikring og fond.

 

Har du tekniske problemer med innloggingen?

Vi har samlet en del tips og råd for innlogging her, både filmer, bilder og tekst som vi håper vil være til hjelp.

BankID

BankID er personlig, elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Dette tilbys av de fleste norske banker. I den fysiske verden legitimerer du deg med pass og signerer med penn, i den elektroniske verden legitimerer du deg og signerer med BankID. Nå kan du også benytte din BankID for å logge inn hos det offentlige.

Har du problemer med å logge inn med BankID?

Vi har samlet en del tips og råd for innlogging her, både filmer, bilder og tekst som vi håper vil være til hjelp.

Dine fordeler:

  • Du kan benytte samme brukernavn og passord for å logge inn på steder som tilbyr BankID. En fullstendig oversikt over brukersteder finner du her.
  • Du kan benytte BankID for sikker netthandel. Både du og nettbutikken vet at man kommuniserer med rett person.
  • Du kan signere avtaler på nett. Den elektroniske signaturen er like juridisk bindende som den hånskrevne.
  • Du trenger kun å forholde deg til èn kodebrikke.
  • Du får full oversikt over KLP Kredittkort i nettbanken ved innlogging med BankID.

Hvordan får du BankID?

Du bestiller BankID i nettbanken. I menyen til venstre velger du BankID, og følger beskrivelsen på skjermen. Du mottar deretter et BankID passord på e-post. Passordet må du endre ved førstegangspålogging.

For å kunne bestille må du:

  • være over 18 år
  • ha norsk fødselsnummer
  • være legitimert med norsk eller nordisk pass. Dersom du har blitt kunde med BankID fra annen bank, ta kontakt med kundesenteret for å få tilsendt en kodebrikke. Denne hentes ut på postkontoret mot fremvisning av pass. 

Ny kunde

Er du ny kunde i KLP Banken registrerer du deg ved å velge ”Bli kunde uten BankID”. Du vil da få tilsendt en kodebrikke som må hentes ut på postkontoret mot fremvisning av pass. Det vil ta ca 1-2 uker før du kan bestille BankID i nettbanken, da vi avventer kopi av din legitimasjon fra Posten. Frem til legitimasjonen er registrert vil du ha mulighet til å logge inn i nettbanken med kodebrikke.

Passordet skal aldri oppgis til andre, da dette er din elektroniske legitimasjon.

Du kan lese mer om bank id på bankid.no

Dersom du har problemer med å logge inn med BankID kan du se tips og hjelp.

Ved sperring eller glemt passord ta kontakt med oss på telefon på 22 03 79 00.

Sikkerhet på internett

Vi i KLP Banken og KLP er veldig opptatte av å gjøre tjenestene sikre, trygge og brukervennlige for deg. Likevel er det viktig at du også tar de nødvendige forhåndsregler for å sikre din PC, nettbrett og mobiltelefon.

Oppgi aldri personlige opplysninger som kontonummer, kortnummer, CVC kode eller lignende i e-post. Dersom du får en mistenkelig e-post som har KLP Banken eller andre banker som avsender må du ikke svare på den, men slette den umiddelbart. Ta gjerne kontakt dersom du opplever det.

Sikker kommunikasjon

Banken din vil aldri spørre deg om denne type informasjon i en åpen e-post. Kontaktskjema som ligger på klp.no er kryptert, det betyr at du kan sende oss e-post med sensitive opplysninger der uten å være redd for at uvedkomne skal få tak i opplysningene. Vi i banken ønsker at du sender personlige henvendelser fra nettbanken din. Denne kanalen er både kryptert, og du har logget deg inn og vi vet med sikkerhet hvem du er.

Nettvettregler for nettbank

  • Passord og koder må læres utenat og må aldri oppgis til andre. Passord bør endres ved jevne mellomrom.
  • Sørg for at kode og sikkerhetskort/kodebrikke for å logge inn i nettbank ikke kommer på avveie.
  • Personlig informasjon (eks. fødselsnummer og kundenummer) skal aldri oppgis via e-post selv om du mottar en e-post hvor du blir bedt om å gjøre dette.
  • Vær nøye med å skrive riktig adresse når du besøker banken.
  • De fleste nettlesere har enten en hengelås på siden som du kan klikke på, eller et adressefelt som er merket grønt. Sjekk dette før du oppgir brukeridentitet og koder.
  • Klikk på "Logg ut"-knappen når du er ferdig i nettbanken. Da avsluttes sesjonen, og ingen får utført flere banktjenester før du logger inn på nytt.
  • Unngå bruk av nettbank på nettkafeer eller andre maskiner du ikke har kontroll over.
  • Oppgi aldri brukeridentitet eller koder på henvendelser fra noen, det være seg e-post, telefon eller direkte forespørsel. Dette gjelder også dersom man utgir seg fra å være banken, politiet eller andre.
  • Hold nettleser, operativsystem og programmene dine oppdatert. Det kommer regelmessig sikkerhetsoppdateringer fra leverandørene, disse bør man installere snarest mulig.
  • Mange internettsider smitter ondsinnet programvare ved besøk. Vær kritisk til hvilke sider du oppsøker. 

Flere gode råd om PC og internett finner du på www.nettvett.no

Slik sikrer vi nettbanken

Vi benytter oss av nettbankfunksjonalitet og sikkerhetsmekanismer som er utviklet av de fremste i bransjen. For å sikre at pengene og informasjonen du sender fra din datamaskin til nettbanken ikke misbrukes av uvedkommende benytter vi følgende sikkerhetsmekanismer:

Identifikasjon  

Når du logger deg på nettbanken, benytter vi unik identifikasjon ved hjelp av brukernavn og passord. I tillegg må du taste inn en engangskode. Ved gjentagende bruk av feil passord sperres passordet. Kontakt banken for nytt passord.

 SSL-kryptering 

Når du har logget deg inn i nettbanken bruker vi SSL-kryptering slik at uvedkommende ikke kan lese dataene som overføres mellom din datamaskin og nettbanken. Ingen kan se hva du gjør, eller endre regninger og overføringer som du legger inn i nettbanken.

Sikre hopp

Mellom KLP og nettbanken er det sikre, krypterte hopp - så ingen vil kunne se hva du gjør eller endre noen lenker på Min Side eller i nettbanken.

Automatisk avlogging

Du blir automatisk logget av nettbanken etter 20 minutter uten aktivitet. Da må du taste inn en ny kode fra sikkerhetsbrikken. Du må alltid logge deg ut av nettbanken når du har utført dine transaksjoner.

Vi behandler personopplysninger strengt konfidensielt i tråd med Personopplysningsloven og bestemmelser om taushetsplikt.

Lurer du
på noe?
Kontakt oss