Nettbank og Min Side

Min Side og Nettbanken gir deg full oversikt

  • Kontoer og lån
  • Kredittkort
  • Forsikringer
  • Pensjonsopptjening
  • Fond

KLP Banken er en ren nettbank, det vil si at vi ikke har filialer eller kontorer. Du styrer derfor alt i nettbanken din, men du kan ringe oss 24 timer i døgnet dersom du lurer på noe.

I nettbanken kan du blant annet:

  • Sjekke saldo, kontoutskrifter og betalinger
  • Betale regninger og overføre penger
  • Åpne konto
  • Bestille bankkort
  • Søke om kredittkort
  • Aktivere BankID og BankID på mobil

På Min Side får du opp hele kundeforholdet ditt i KLP, og du kan enkelt bestille deg forsikringer, kjøpe fond og sjekke pensjonen din.

På Min Side kan du velge å logge inn på flere måter. For å få full oversikt må du logge inn med BankID, BankID på mobil eller kodebrikke fra KLP Banken. Skal du bare se pensjonsopptjening kan du logge inn med MinID.

Pålogging1

BankID

Dersom du har vanlig BankID, enten fra KLP Banken eller fra annen bank, velger du BankID.
Du legger da inn fødselsnummer, kode fra kodebrikken og personlig passord. Slik ser siden ut når du logger inn med BankID:

BankID

BankID på mobil

Har du BankID på mobil legger du inn mobilnummer og fødselsdatoen din. Du får så opp en referanse på telefonen som skal være den samme som den som vises på skjermen. Deretter legger du inn din 4 sifrede kode på telefonen. Slik ser siden ut når du logger inn med BankID på mobil:

pålogging3

Kodebrikke

Dersom du har fått tilsendt kodebrikke fra oss velger kodebrikke-valget. Her legger du inn fødselsnummer og personlig passord. På neste side legger du inn kode fra kodebrikken. Slik ser siden ut når du logger inn med kodebrikke:

Kodebrikke

Vi har samlet en del tips og råd for innlogging her
Dersom du har problemer er dette et nyttig sted å begynne. Her er det både filmer og oppskrifter som kan hjelpe deg.

Sikkerhet på internett

Vi i KLP Banken og KLP er veldig opptatte av å gjøre tjenestene sikre, trygge og brukervennlige for deg. Likevel er det viktig at du også tar de nødvendige forhåndsregler for å sikre din PC, nettbrett og mobiltelefon.

Oppgi aldri personlige opplysninger som kontonummer, kortnummer, CVC kode eller lignende i e-post. Dersom du får en mistenkelig e-post som har KLP Banken eller andre banker som avsender må du ikke svare på den, men slette den umiddelbart. Ta gjerne kontakt dersom du opplever det.

Sikker kommunikasjon

Banken din vil aldri spørre deg om denne type informasjon i en åpen e-post. Kontaktskjema som ligger på klp.no er kryptert, det betyr at du kan sende oss e-post med sensitive opplysninger der uten å være redd for at uvedkomne skal få tak i opplysningene. Vi i banken ønsker at du sender personlige henvendelser fra nettbanken din. Denne kanalen er både kryptert, og du har logget deg inn og vi vet med sikkerhet hvem du er.

Nettvettregler for nettbank

  • Passord og koder må læres utenat og må aldri oppgis til andre. Passord bør endres ved jevne mellomrom.
  • Sørg for at kode og sikkerhetskort/kodebrikke for å logge inn i nettbank ikke kommer på avveie.
  • Personlig informasjon (eks. fødselsnummer og kundenummer) skal aldri oppgis via e-post selv om du mottar en e-post hvor du blir bedt om å gjøre dette.
  • Vær nøye med å skrive riktig adresse når du besøker banken.
  • De fleste nettlesere har enten en hengelås på siden som du kan klikke på, eller et adressefelt som er merket grønt. Sjekk dette før du oppgir brukeridentitet og koder.
  • Klikk på "Logg ut"-knappen når du er ferdig i nettbanken. Da avsluttes sesjonen, og ingen får utført flere banktjenester før du logger inn på nytt.
  • Unngå bruk av nettbank på nettkafeer eller andre maskiner du ikke har kontroll over.
  • Oppgi aldri brukeridentitet eller koder på henvendelser fra noen, det være seg e-post, telefon eller direkte forespørsel. Dette gjelder også dersom man utgir seg fra å være banken, politiet eller andre.
  • Hold nettleser, operativsystem og programmene dine oppdatert. Det kommer regelmessig sikkerhetsoppdateringer fra leverandørene, disse bør man installere snarest mulig.
  • Mange internettsider smitter ondsinnet programvare ved besøk. Vær kritisk til hvilke sider du oppsøker. 

Flere gode råd om PC og internett finner du på www.nettvett.no

Slik sikrer vi nettbanken

Vi benytter oss av nettbankfunksjonalitet og sikkerhetsmekanismer som er utviklet av de fremste i bransjen. For å sikre at pengene og informasjonen du sender fra din datamaskin til nettbanken ikke misbrukes av uvedkommende benytter vi følgende sikkerhetsmekanismer:

Identifikasjon  

Når du logger deg på nettbanken, benytter vi unik identifikasjon ved hjelp av brukernavn og passord. I tillegg må du taste inn en engangskode. Ved gjentagende bruk av feil passord sperres passordet. Kontakt banken for nytt passord.

 SSL-kryptering 

Når du har logget deg inn i nettbanken bruker vi SSL-kryptering slik at uvedkommende ikke kan lese dataene som overføres mellom din datamaskin og nettbanken. Ingen kan se hva du gjør, eller endre regninger og overføringer som du legger inn i nettbanken.

Sikre hopp

Mellom KLP og nettbanken er det sikre, krypterte hopp - så ingen vil kunne se hva du gjør eller endre noen lenker på Min Side eller i nettbanken.

Automatisk avlogging

Du blir automatisk logget av nettbanken etter 20 minutter uten aktivitet. Da må du taste inn en ny kode fra sikkerhetsbrikken. Du må alltid logge deg ut av nettbanken når du har utført dine transaksjoner.

Vi behandler personopplysninger strengt konfidensielt i tråd med Personopplysningsloven og bestemmelser om taushetsplikt.

Lurer du
på noe?
Ring oss 55 54 85 00 55 54 85 00
24 timer i døgnet
alle dager
Skriv til oss