Betaling

Foto: Hanne C. Jonassen, @hannejonas

Betal og overfør, enkelt og raskt

Enten du benytter PC, nettbrett eller er på farten med din mobiltelefon, har vi det du trenger for å kunne bruke banken enkelt og raskt.

Vi tilbyr tjenester som gir deg god oversikt over din økonomi og full kontroll over dine konto og lån - når det måtte passe deg.

Avtalegiro

Med AvtaleGiro vil fakturabeløpet trekkes automatisk fra din konto på forfallsdato, uten at du trenger å tenke på noe!

For å opprette avtalegiro logger du inn i nettbanken og velger "Meny" og deretter "Ny eFaktura eller Avtalegiro". Dersom du har betalt til denne mottakeren tidligere, vil du finne den under forslag til AvtaleGiro eller eFaktura. Hvis du ikke har foretatt noen betaling til mottaker tidligere søker du i "søk tilbydere" og finner den der.

Du kan alltid gå inn og endre eller stoppe betalingen dersom du ønsker det.

Les mer og se oversikt over tilbydere av AvtaleGiro

eFaktura

Med eFaktura mottar du regninger elektronisk rett i nettbanken i stedet for i postkassen - ferdig utfylt med KID-nummer og det hele. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen.

  • Du har full kontroll. Etter at eFakturaen er lagt til forfall har muligheten til å se fakturadetaljene, endre beløp og eventuelt forfallsdato
  • Er du kunde i flere nettbanker, vil dine eFakturaer vises i alle nettbankene, og du velger selv hvilken bank og konto du ønsker å betale regningen fra
  • Du mottar varsel, enten på e-post eller sms om at du har mottatt en eFaktura, du logger deg så inn i nettbanken og godkjenner eFaktura
  • Kombinerer du eFaktura og AvtaleGiro vil betalingen automatisk belastes i den banken AvtaleGiroen er opprettet


Les mer og se oversikt over tilbydere av eFaktura

Betaling utland

Betaling til land innen EU/EØS-området og Sveits

Betalingen vil gå som SEPA-betaling forutsatt at man i betalingen legger inn opplysninger om:

  • Betalingsmottakers navn og adresse
  • Betalingsmottakers IBAN nummer.
  • Normal prioritet (ikke hastebetaling)
  • Euro som betalingsvaluta
  • Delt gebyr (avsender betaler gebyr i avsenderbank og mottaker i mottakerbank)
  • Korrekt BIC/SWIFT-adresse på mottakers bank
  • Hva betalingen gjelder / referanse til mottaker (beløp over NOK 100.000 må dokumenteres)

(SEPA (Single Euro Payments Area) er et resultat av et samarbeid mellom primært EU-kommisjonen og den Europeiske Sentralbanken med formål å skape et felles europeisk betalingsmarked.)

Betaling til USA, Canada, Australia, Sør Afrika eller Russland

USA, Canada og Australia har ikke innført IBAN. Du må derfor oppgi mottakers vanlige bankkontonummer. Ellers gjelder følgende regler:

USD til USA: I tillegg til mottakers konto må du oppgi enten nasjonal bankkode (Fedwire eller ABA-nummer), eller BIC (SWIFT-adresse).

Canada og Australia: I tillegg til mottakers konto må du oppgi både BIC og nasjonal bankkode.

Vi tilbyr overførsel i følgende valuta: EUR, USD, SEK, DKK, AUD, GBP, JPY, CHF, THB, CAD, NOK, PLN

 

Betaling til andre land

Dersom landet du skal betale til har innført IBAN nummer må du benytte deg av dette.

Du trenger:

  • Betalingsmottakers navn og adresse
  • Betalingsmottakers IBAN/kontonummer (benytt alltid IBAN til land som har innført IBAN.)
  • Betalingsmottakers bankforbindelse (navn og adresse)
  • BIC/SWIFT-adresse for betalingsmottakers bank
  • Valutasort og beløp
  • Hva betalingen gjelder / referanse til mottaker (beløp over NOK 100.000 må dokumenteres)

Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene sine?

Betalingstype EU / EØS land Resten av verden
Europa-betaling 2-3 bankdager 2-8 bankdager
Øvrige betalinger normal 3-5 bankdager 3-9 bankdager*
Øvrige betalinger ekspress 1-3 bankdager 3-9 bankdager**

* I mottakerlandets valuta, EUR/USD

** Algerie, Bangladesh, Brasil, Eritrea, Etiopia, India, Kenya, Liberia, Nepal, Pakistan, Sri Lanka, Tanzania, Nigeria. Til disse landene bestreber vi oss på å levere betalingen innen 15 bankdager, men pga bankforholdene i nevnte land må vi ta forbehold om at overføringen kan ta lengre tid.

Betaling fra utland

Fra Europa:

For å motta en betaling fra utlandet trenger du følgende opplysninger:

  • IBAN nummer. Dette finner du i nettbanken under "kontodetaljer" og på kontoutskriften din. Eksempel på hvordan IBAN nummer ser ut:  NO49 8317 9999 999.
  • BIC/SWIFT-kode: KLPKNO21 (står også på kontoutskriften i nettbanken).
  • KLP Bankens navn og adresse: KLP Banken, Postboks 400 Sentrum, 0103 Oslo

Fra resten av verden:

For å motta en betaling fra utlandet trenger du følgende opplysninger:

  • IBAN nummer. Dette finner du i nettbanken under "kontodetaljer" og på kontoutskriften din. Eksempel på hvordan IBAN nummer ser ut:  NO49 8317 9999 999.
  • Oppgi DNBs BIC/SWIFT adresse som intermediary bank: DNBANOKK, og KLPs BIC/SWIFT som beneficiary bank: KLPKNO21
  • KLP Bankens navn og adresse: KLP Banken, Postboks 400 Sentrum, 0103 Oslo

Ekstrakostnader ved mangelfullt oppdrag

  • Kompletteringskostnader (reparasjonskostnader) ved mangelfulle oppdrag. Utelatt SWIFT-adresse, Bankkode o.l.
  • Oppdrag uten IBAN-kontonummer med mottaker i land som har innført IBAN-kontonummer, vil bli avvist.
  • Reklamasjonskostnader ved mangelfullt oppdrag/gale opplysninger som resulterer i reklamasjon fra vår valutabank.
  • Omkostninger fra utførende bank i utlandet kan komme i tillegg.

Innhenting av informasjon vedrørende oppdraget

En oppfordring til våre kunder er å innhente mest mulig informasjon til betalingsoppdraget før det registreres i NettBanken!
Du som oppdragsgiver er ansvarlig for at det registreres tilstrekkelig og korrekt betalingsinformasjon på betalingsoppdraget som
registreres i Nettbanken.

Alle ekstrakostnader som påløper ved mangelfulle opplysninger eller feil på oppdraget blir belastet kunde.

Regningsbetaling via Digipost

Dersom du har digital postkasse hos Posten, Digipost, kan du sende regninger fra din digitale postkasse rett til forfallsregisteret i nettbanken.

Det er kun mulig å legge inn betalinger med KID-nummer til forfall fra avsendere som har avtale med Digipost. Du vil se at du kan betale regningen gjennom Digipost ved at det er en knapp som heter "Send til nettbank". Regningen legger seg direkte i ditt forfallsregister og blir betalt på forfallsdato. Hvis du vil endre, slette eller se kvittering må du logge inn på vanlig måte i nettbanken eller i mobilbanken.

Dersom du ikke har Digipost kan du lese om og opprette din digitale postkasse på digipost.no.
 

Telebank

  • Bestill telebank kode i nettbanken. Dette gjør du ved å velge "telebank kode" under menypunktet "Verktøy"
  • Telefonnummeret til kontofon er: 21 49 22 55

Mobilbank

Mobilbanken kan du bruke helt uten kodebrikke og den gir deg tilgang til de mest brukte banktjenestene.

Du kan blant annet gjøre dette i mobilbanken:

  • Betale regninger og overføre mellom egne kontoer
  • Godkjenne eFakturaer
  • Sperre bankkort
  • Se oversikt over betalinger til forfall
  • Kontoinformasjon og saldo på dine kontoer

Les mer om mobilbanken her

Lurer du
på noe?
Ring oss 05554 05554
24 timer i døgnet
alle dager
Skriv til oss
Oppgjørstider

Belastning av konto:

Hverdager klokken: 00:00, 10:00, 11:30 og 13:50

Tidspunktene er omentrentlige

Har begge konto i KLP Banken vil pengene komme inn på konto med en gang