Kredittkort

Bilde av kredittkortet

Gebyrfri bruk i butikk og på nett

Vi anbefaler kredittkort når du er på reise og når du skal handle på internett. Kredittkortet knyttes ikke opp mot en konto. Du får innvilget en kredittramme som du kan bruke.
 

  • Ingen årsgebyr for kredittkortet 
  • Rentefri betalingsutsettelse inntil 45 dager
  • Kontaktløs betaling
  • Full oversikt i mobil- og nettbank
  • Gratis reise- og avbestillingsforsikring inkludert
For å kunne søke om KLP Kredittkort må du være medlem i KLP Søk om kredittkort
For å kunne søke om KLP Kredittkort må du være medlem i KLP Søk om kredittkort

Når du er på reise 

Kredittkortfakturaen gir deg oversikt over kjøpene dine. Ved å bruke kredittkort på reise har du derfor mulighet til å kontrollere transaksjonene når du kommer hjem, før du betaler regningen. I tillegg er du ivaretatt av finansavtaleloven paragraf 54 b når du bruker kredittkort, feks dersom flyselskapet skulle gå konkurs. 

Når du handler på internett 

Det er dessverre ikke slik at alle nettbutikker er like seriøse. Bruker du kredittkort når du handler på internett går ikke pengene rett fra din konto, men fra kredittrammen din, og du kan dermed sjekke at du mottar varen i sin helhet før du betaler kredittkortregningen. Når du handler med KLP Visa kredittkort på nett er du også sikret gjennom kjøpsbeskyttelse. Du kan få pengene tilbake når du handler med kortet ditt dersom for eksempel varen er skadet, du ikke mottar varen eller hvis du har blitt utsatt for nettsvindel. 

For å unngå reservasjoner på brukskontoen din

Når du bruker kredittkort unngår du at beløpet reserveres på brukskontoen din. Reisebyråer, leiebilselskaper, hoteller og lignende reserverer ofte beløp på kontoen din. 

Når uventede utgifter dukker opp 

Dersom du har behov for kortsiktig kreditt, kan det lønne seg å bruke kredittkort, da man har inntil 45 dagers betalingsutsettelse. Ved et slikt behov kan det være lurt å regne på hvilken måte denne kreditten bør tas opp. Det kan være at det lønner seg å ta opp lån med sikkerhet i boligen for eksempel. 

Sikker netthandel

Sikker netthandel er et ekstra element som skal forhindre uautorisert bruk av kredittkortet ditt. På kredittkortet ditt er det Verified by Visa, også omtalt som 3D Secure. Når du handler hos et brukersted som tilbyr løsningene så vil det dukke opp et vindu for sikker netthandel. Her bruker du BankID på Mobil eller BankID for å godkjenne handelen.

Brukersteder

Stadig flere nettbutikker tar nå i bruk sikker netthandel.

Her kan du finne ut mer om hvillke nettsteder som tilbyr løsningen:
Verified by Visa
MasterCard® SecureCodeTM

NB: Norske myndigheter har gitt norske banker forbud mot å formidle betaling til brukersteder utenfor Norge når det gjelder pengespillvirksomhet. Du vil derfor ikke kunne benytte kredittkortet ditt til å betale for utenlandske pengespill. 

Mistenkelige trekk på konto

Har du funnet en korttransaksjon som du ikke kjenner til? Da fyller du ut egenerklæringsskjema som du finner i fanen, "Reklamasjon", til høyre. Vi må ha mottatt dette skjemaet senest 3 måneder etter transaksjonen har funnet sted.
 

Gode sikkerhetstips

  • Ikke skriv ned PIN-koden din 
  • Oppgi aldri PIN-koden til andre - heller ikke politiet eller banken 
  • Sperr kortet umiddelbart dersom du mister det eller det blir stjålet
  • Pass på at ingen ser PIN-koden din når du taster den inn

Sikkerhetstips når du er på reise

  • Kredittkortet må være gyldig i hele reiseperioden - sjekk utløpsdatoen 
  • Kontakt politi ved tyveri. Få kopi av anmeldelsen 
  • Reis alltid med to kort. Da har du alltid et i reserve dersom du skulle miste eller ødelegge et av kortene 
  • La ikke fremmede hjelpe deg med uttak i minibank, selv om de hevder at maskinen er ødelagt. Dette er en vanlig metode for svindel 

Sikkerhetstips på nett 

  • Ikke svar på e-post fra tilsynelatende trygge avsendere som ber deg opplyse om kortopplysninger. Banken eller offentlige institusjoner vil aldri be deg om å oppgi kort- eller kontoinformasjon via e-post
  • Sjekk at adressen til nettbutikken begynner med https:// (grønn hengelås) fremfor http:// når du skal betale på internett. Dette betyr at kort-informasjonen krypteres før den sendes
  • Hold datamaskinen din oppdatert og sikret 
  • Hvis du får et tilbud som ser ut til å være for godt ut til å være sant, kan det være svindel 
  • Med sikkerhetsløsningen MasterCard SecureCode handler du trygt på nett. Konrtoller at nettbutikken benytter seg av dette

 

Reklamasjonsrettigheter ved kortbruk 

Reklamajonsrettigheter ved kortbruk KLP Visa Kredittkort 

Dersom du har handlet med kredittkortet ditt og du oppdager ukjente eller dobbelt belastede transaksjoner, eller selger ikke ivaretar sine forpliktelser, kan du kreve erstatning. 
 

Her finner du skjema du må fylle ut og sende oss dersom det er transaksjoner du ikke kjenner til, eller der du selv har gjort kjøpet, men er uenig. 
 

Egenerklæringsskjema Svindel 

Dette skjema bruker du dersom det er transaksjoner som er foretatt uten kortholders samtykke; for eksempel stjålet kort, transaksjoner som er foretatt på internett uten kortholders samtykke. 
 

Egenerklæringsskjema Tvist 

Dette skjemaer bruker du der du som kortholder har gjort kjøpet, men er uenig. For eksempel på grunnlag av at varen ikke er mottatt eller om det er uenigheter mellom kjøper og selger. Husk å fyll inn forklaring på side 2. Skjemaet sendes så til: 

KLP Banken Personmarked
Postboks 400 Sentrum 

0103 Oslo

 

Du kan også sende det til oss per faks til 22 03 38 30 eller som vedlegg via kontaktskjema. 
 

Vi må ha mottatt skjema innen 3 måneder etter transaksjonene har funnet sted. 

 

Ofte stilte spørsmål om kredittkort

Hva menes med "Inntil 45 dagers betalingsutsettelse"?

Antall dager betalingsutsettelse vil variere basert på når i måneden varekjøpet ble foretatt. For å få 45 dagers rentefri betalingsutsettelse på varekjøp må kjøpet være gjort dagen etter at faktura er blitt produsert. Fakturaen har alltid forfall 14 dager etter produksjonsdato.

Eksempel: Har du forfallsdato 25. hver måned, vil din faktura produseres 11. hver måned. For å få 45 rentefrie dager på et kjøp, må kjøpet bli gjort dagen etter fakturaen produseres, altså 12. i måneden. Bruker du kortet dagen før faktura produseres, oppnår du 15 rentefrie dager. 

Hvordan aktiverer jeg kredittkortet?

Du aktiverer kredittkortet i nettbanken ved å velge "Meny", "Mine kort" og "Aktiver" under kredittkortet. 

Kan jeg endre PIN-koden til kredittkortet?

Nei, det er ikke mulig å endre PIN-koden tilknyttet kredittkortet. 

Er det reise- og avbestillingsforsikring i kortet?

Ja. Fra og med 19. september er gratis reise- og avbestillingsforsikring inkludert i KLP kredittkort. 

Mer informasjon om reise- og avbestillingsforsikringen

Hvilke krav må jeg oppfylle for å søke om KLP Kredittkort?

For å søke om KLP kredittkort må du være over 18 år og medlem i KLP. I tillegg må du ha norsk fødselsnummer og norsk folkeregistrert adresse. Dersom du har betalingsanmerkninger vil du ikke kunne få KLP kredittkort. Vi vil ta en helhetlig vurdering av din økonomi når du søker om kredittkort. 

Hvordan endrer jeg forfallsdato for innbetaling til kredittkortet?

Da kan du sende oss en melding i nettbanken om at du ønsker å endre forfallsdato. Du kan velge mellom forfallsdato den 5., 15. eller 25. i måneden. 

Hvordan øker eller reduserer jeg kredittgrensen min?

Da kan du kontakte oss per telefon 55 54 85 00 (hverdager mellom klokken 08:00 og 16:00) eller sende oss en melding i nettbanken. Dersom du ønsker å øke kredittgrensen din vil vi forta en vurdering på dette. 

Kan jeg overføre penger fra kredittkortet til kontoen min?

Ja, det kan du gjøre i nettbanken. Dette gjør du ved å velge "Betal" i nettbanken. 

Hvor finner jeg PIN-koden til kredittkortet?

Du finner PIN-koden din i nettbanken ved å velge "Meny", "Mine kort" og "Hent PIN".

Jeg har mottatt nytt KLP Visa kredittkort, men får avvist når jeg forsøker å bruke det, hvorfor?

Dette betyr at du ikke har aktivert kortet ditt. Dette gjør du i nettbanken ved å velge "Meny", "Mine kort" og "Aktiver". Hvis du fortsatt får avvist når du forsøker å bruke kortet kan du kontakte oss på telefon 55 54 85 00, så hjelper vi deg videre. 

Hvor finner jeg oversikt over priser og gebyrer tilknyttet kredittkortet?

Du finner oversikt over våre priser og gebyrer i vår prisliste 

Hva er beløpsgrensene for bruk av kortet?

Det er beløpsgrenser i kortet, dette er en kontroll som skal redusere muligheten for misbruk av kort.

Beløpsgrenser Norge:
- Minibank 9900 kroner per 7 dag
- Betalingsterminal: 300 000 kroner per transaksjon og per 3 dager

Beløpsgrenser i utlandet:
- Minibank: 15.000 kroner per 4 dager
- Betalingsterminal: 300 000 kroner per transaksjon og per 3 dager

Hvordan oppretter jeg eFaktura for betaling av kredittkortfakturaen?

Du oppretter eFaktura i nettbanken. eFakturareferansen finner du i nettbanken under "Meny" og "Mine kort". eFaktura oppretter du ved å velge "Meny" og "Ny eFaktura eller Avtalegiro". 

Hvordan fungerer tilbakebetaling til kredittkortet?

Du får tilsendt faktura en gang i måneden. Du kan når som helst betale inn ekstra på kredittkortet dersom du ønsker det. Minimumsbeløpet for innbetaling per måned er 3 prosent av benyttet kreditt, eller minimum 300 kroner. 

Reiseforsikring i KLP Kredittkort

Gratis reise- og avbestillingsforsikring er inkludert når du betaler minst 50 prosent av reisens transportkostnader med kredittkortet. 

Kontonummer for innbetaling

Dersom du ønsker å legge inn ekstra betaling til kredittkortet benytter du dette kontonummeret: 8317.94.22029 og KID-nummeret ditt. KID-nummeret ditt finner du i nettbanken under "Mine kort".

Priser

Du finner full oversikt over våre priser i vår prisliste

Er du usikker på om du er medlem i KLP?

Sjekk om du er medlem

Neste
Informasjon om sikkerhet
Vi trenger ditt fødselsnummer for å sjekke om du er registrert i vår medlemsbase.
Dataene sendes kryptert, så det er helt trygt å oppgi fødselsnummer.
Lurer du
på noe?
Ring oss 55 54 85 00 55 54 85 00