Kredittkort

Foto: Offset by Shutterstock

Gebyrfri bruk i butikk og på nett

Vi anbefaler kredittkort når du er på reise og når du skal handle på internett. Kredittkortet knyttes ikke opp mot en konto. Du får innvilget en kredittramme som du kan bruke.

  • Ingen årsgebyr for kredittkortet 
  • Rentefri betalingsutsettelse inntil 45 dager
  • Kontaktløs betaling

Samarbeidet mellom KLP Banken og EnterCard avsluttes 

Per i dag er EnterCard vår samarbeidspartner når det gjelder kredittkort. Dette samarbeidet avsluttes den 25. mai 2017. Etter denne datoen vil KLP Banken utstede egne Visa kredittkort. Er du ny kunde og søker om kredittkort i dag, vil du få KLP Bankens Visa Kredittkort.

Dersom du har fått KLP kredittkort utstedt av EnterCard vil du kunne benytte dette som normalt frem til 25. mai. Du vil motta en nytt KLP Visa kredittkort i midten av mai, som du kan ta i bruk fra og med 25. mai. 

Sikker netthandel

Sikker netthandel er det samme som MasterCard SecureCode eller Verified by Visa.

Sikker netthandel er et ekstra element som skal forhindre uautorisert bruk av kredittkortet ditt. Straks du har registrert kortet ditt, kan ingen benytte kortnummeret til å foreta handel på nettet uten det personlige passordet ditt. 

Du skal registrere deg for sikker netthandel for å sikre at du kan foreta sikker netthandel og sikker autentisering. Det er ikke vanskelig å bruke. Når du handler hos et brukersted som tilbyr løsningene så vil det dukke opp et vindu for sikker netthandel. Følg de enkle prosedyrene for aktivering for deretter å legge inn passordet ditt - og du er ferdig.

Brukersteder

Stadig flere nettbutikker tar nå i bruk MasterCard® SecureCodeTM eller Verified by Visa.

Her kan du finne ut mer om hvillke nettsteder som tilbyr løsningen:
Verified by Visa
MasterCard® SecureCodeTM

NB: Norske myndigheter har gitt norske banker forbud mot å formidle betaling til brukersteder utenfor Norge når det gjelder pengespillvirksomhet. Du vil derfor ikke kunne benytte kredittkortet ditt til å betale for utenlandske pengespill. 

Mistenkelige trekk på konto

Har du funnet en korttransaksjon som du ikke kjenner til? Da fyller du ut egenerklæringsskjema som du finner i fanen, "Reklamasjon", til høyre. Vi må ha mottatt dette skjemaet senest 3 måneder etter transaksjonen har funnet sted.
 

Gode sikkerhetstips

  • Ikke skriv ned PIN-koden din 
  • Oppgi aldri PIN-koden til andre - heller ikke politiet eller banken 
  • Sperr kortet umiddelbart dersom du mister det eller det blir stjålet
  • Pass på at ingen ser PIN-koden din når du taster den inn

Sikkerhetstips når du er på reise

  • Kredittkortet må være gyldig i hele reiseperioden - sjekk utløpsdatoen 
  • Kontakt politi ved tyveri. Få kopi av anmeldelsen 
  • Reis alltid med to kort. Da har du alltid et i reserve dersom du skulle miste eller ødelegge et av kortene 
  • La ikke fremmede hjelpe deg med uttak i minibank, selv om de hevder at maskinen er ødelagt. Dette er en vanlig metode for svindel 

Sikkerhetstips på nett 

  • Ikke svar på e-post fra tilsynelatende trygge avsendere som ber deg opplyse om kortopplysninger. Banken eller offentlige institusjoner vil aldri be deg om å oppgi kort- eller kontoinformasjon via e-post
  • Sjekk at adressen til nettbutikken begynner med https:// (grønn hengelås) fremfor http:// når du skal betale på internett. Dette betyr at kort-informasjonen krypteres før den sendes
  • Hold datamaskinen din oppdatert og sikret 
  • Hvis du får et tilbud som ser ut til å være for godt ut til å være sant, kan det være svindel 
  • Med sikkerhetsløsningen MasterCard SecureCode handler du trygt på nett. Konrtoller at nettbutikken benytter seg av dette

 

Reklamasjonsrettigheter ved kortbruk 

NB: Fremgangsmetoden nedenfor gjelder for deg som har KLP Visa Kredittkort, bestilt etter 29. mars 2017. 

Dersom du har KLP MasterCard Kredittkort utstedt av EnterCard kan du følge denne fremgangsmetoden for reklamasjon.

 

Reklamajonsrettigheter ved kortbruk KLP Visa Kredittkort 

Dersom du har handlet med kredittkortet ditt og du oppdager ukjente eller dobbelt belastede transaksjoner, eller selger ikke ivaretar sine forpliktelser, kan du kreve erstatning. 
 

Her finner du skjema du må fylle ut og sende oss dersom det er transaksjoner du ikke kjenner til, eller der du selv har gjort kjøpet, men er uenig. 
 

Egenerklæringsskjema Svindel 

Dette skjema bruker du dersom det er transaksjoner som er foretatt uten kortholders samtykke; for eksempel stjålet kort, transaksjoner som er foretatt på internett uten kortholders samtykke. 
 

Egenerklæringsskjema Tvist 

Dette skjemaer bruker du der du som kortholder har gjort kjøpet, men er uenig. For eksempel på grunnlag av at varen ikke er mottatt eller om det er uenigheter mellom kjøper og selger. Husk å fyll inn forklaring på side 2. Skjemaet sendes så til: 

KLP Banken Personmarked
Postboks 400 Sentrum 

0103 Oslo

 

Du kan også sende det til oss per faks til 22 03 38 30 eller som vedlegg via kontaktskjema. 
 

Vi må ha mottatt skjema innen 3 måneder etter transaksjonene har funnet sted. 

 


På reise
Kredittkortfakturaen gir deg oversikt over kjøpene dine. Ved å bruke kredittkort på reise har du derfor mulighet til å kontrollere transaksjonene når du kommer hjem, før du betaler regningen.

Når du handler på nettet
Det er dessverre ikke slik at alle nettbutikker er like seriøse. Bruker du kredittkort når du handler på internett går ikke pengene rett ut fra din konto, og du får sjekket at du mottar varen før du betaler kredittkortregningen.

For å unngå reservasjoner på brukskonto
Når du bruker kredittkortet slipper du å reservere beløp på brukskontoen din. Reisebyråer, hoteller, leiebilselskaper og lignende reserverer ofte beløp på kontoen din.

Ved behov for kortiktig lån
Dersom du har behov for kortsiktig kreditt, kan det lønne seg å benytte kredittkort, da man har inntil 45 dagers betalingsutsettelse. Ved et slikt behov kan det være lurt å regne på hvilken måte denne kreditten bør tas opp. Det kan være at det lønner seg å ta opp lån med pant i boligen.

Ofte stilte spørsmål om kredittkort

Jeg har mottatt nytt KLP Visa kredittkort, men får avvist når jeg forsøker å bruke det, hvorfor?

Hvis du tidligere har hatt KLP kredittkort utstedt av EnterCard, kan først ta i bruk det nye KLP kredittkortet ditt 25. mai. Frem til denne datoen kan du benytte kredittkortet utstedt av EnterCard. 

Dersom du ikke har hatt KLP kredittkort fra før kan avvist i betalingsterminaler bety at du ikke har aktivert kortet ditt. Dette gjør du i nettbanken ved å velge "Meny", "Mine kort" og "Aktiver".

Hvordan aktiverer jeg kredittkortet?

Du aktiverer kredittkortet i nettbanken ved å velge "Meny", "Mine kort" og "Aktiver" under kredittkortet. 

Hvor finner jeg PIN-koden til kredittkortet?

Du finner PIN-koden din i nettbanken ved å velge "Meny", "Mine kort" og "Hent PIN".

Kan jeg endre PIN-koden til kredittkortet?

Nei, det er ikke mulig å endre PIN-koden tilknyttet kredittkortet. 

Hvordan søker jeg om kredittkort?

For å kunne søke om kredittkort må du være bankkunde og medlem i KLP. Du søker om kredittkort i nettbanken. 

Hvilke krav må jeg oppfylle for å søke om kredittkort?

For å søke om KLP kredittkort må du være bankkunde, over 18 år og medlem i KLP. I tillegg må du ha norsk fødselsnummer og norsk folkeregistrert adresse. Dersom du har betalingsanmerkninger vil du ikke kunne få KLP kredittkort. Vi vil ta en helhetlig vurdering av din økonomi når du søker om kredittkort. 

Hvordan endrer jeg forfallsdato for innbetaling til kredittkortet?

Da kan du sende oss en melding i nettbanken om at du ønsker å endre forfallsdato. Du kan velge mellom forfallsdato den 5., 15. eller 25. i måneden. 

Hvordan øker eller reduserer jeg kredittgrensen min?

Da kan du kontakte oss per telefon 55 54 85 00 (hverdager mellom klokken 08:00 og 16:00) eller sende oss en melding i nettbanken. Dersom du ønsker å øke kredittgrensen din vil vi forta en vurdering på dette. 

Kan jeg overføre penger fra kredittkortet til kontoen min?

Ja, det kan du gjøre i nettbanken. Dersom du skal overføre til en konto i KLP velger du "Overføre". Skal du overføre penger til en konto i en annen bank velger du "Betal". 

Hvor finner jeg oversikt over priser og gebyrer tilknyttet kredittkortet?

Du finner oversikt over våre priser og gebyrer i vår prisliste 

Hva er beløpsgrensene for bruk av kortet?

Det er beløpsgrenser i kortet, dette er en kontroll som skal redusere muligheten for misbruk av kort.

Beløpsgrenser Norge:
- Minibank kr 9900 per 7 dag
- Betalingsterminal: kr 300 000 per transaksjon og per 3 dager

Beløpsgrenser i utlandet:
- Minibank Kr 15.000 per 4 dager
- Betalingsterminal: Kr 300 000 per transaksjon og per 3 dager

Hvordan oppretter jeg eFaktura for betaling av kredittkortfakturaen?

Du oppretter eFaktura i nettbanken. eFakturareferansen finner du i nettbanken under "Meny" og "Mine kort". eFaktura oppretter du ved å velge "Meny" og "Ny eFaktura eller Avtalegiro". 

Hvordan fungerer tilbakebetaling til kredittkortet?

Du får tilsendt faktura en gang i måneden. Du kan når som helst betale inn ekstra på kredittkortet dersom du ønsker det. Minimumsbeløpet for innbetaling per måned er 3 prosent av benyttet kreditt, eller minimum 300 kroner. 

KLP Kredittkort

For å kunne søke om KLP Kredittkort må du være medlem i KLP og kunde i KLP Banken. Du søker om kredittkort i nettbanken. 

Logg inn kredittkort

Har du KLP Kredittkort utstedt av EnterCard, logger du deg direkte inn her: 

Logg inn 

 

Har du KLP Kredittkort utstedt av KLP Banken (bestilt etter 29. mars 2017) logger du inn i nettbanken her: 

Logg inn KLP nettbank

Priser

Du finner full oversikt over våre priser i vår prisliste

Lurer du
på noe?
Ring oss 55 54 85 00 55 54 85 00