Bankkort

Bilde bankkort

Bankkortet er gebyrfritt i bruk både i inn- og utland

  • Ingen årsgebyr for medlemmer
  • Kontaktløs betaling
  • Du kan bestille ekstra bankkort til disponent på konto

Er du bankkunde fra før?
Logg deg inn på Min Side, velg Nettbank og bestill bankkortet der.

Verdt å vite om bankkortet:

  • Bankkortet knyttes opp mot din brukskonto
  • KLPs bankkort er uten bilde
  • Samme PIN-kode på alle dine bankkort i KLP Banken
  • Du kan bruke kortet i alle minibanker og terminaler som er merket med Visa eller BankAxept
  • Du kan velge å sperre bankkortet for visse regioner, f.eks Oceania, for å hindre misbruk - dette kalles Regionsperre
  • Bankkortet kan brukes til netthandel. Hva er CVV2-kode?
     

Kontaktløs betaling - raskt, enkelt og sikkert!

  • Bankkortet kan brukes uten PIN-kode for varekjøp inntil kroner 200 i terminaler for kontaktløs betaling. Det er bare å holde bankkortet inntil terminalen og beløpet trekkes fra din konto
  • For å komme i gang med kontaktløs betaling må du først holde bankkortet inntil en terminal som støtter kontaktløs betaling. Deretter setter du inn kortet og taster inn PIN-koden din
  • For din egen sikkerhet vil du av og til bli bedt om å sette inn bankkortet ditt og taste inn din PIN-kode
     

Hvor kan jeg bruke kontaktløs betaling?

Flere og flere brukersteder tar i bruk terminaler for kontaktløs betaling. I dag aksepterer blant annet Kaffebrenneriet, Deli de Luca, Vero Moda og McDonald's denne betalingsmetoden. Husk å se etter symbolet for kontaktløs betaling, da ikke alle brukerstedene innenfor disse kjedene vil akseptere dette.

Beløpsgrenser

Det er beløpsgrenser i kortet, dette er en kontroll som skal redusere muligheten for misbruk av kort.

Beløpsgrenser i Norge:
- Minibank: 9900 kroner per 7 dager
- Betalingsterminal: 300.000 kroner per transaksjon og per 3 dager ved varekjøp.

Beløpsgrenser i utlandet:
- Minibank: 15.000 kroner per 4 dager
- Betalingsterminal: 300 000 kroner per transaksjon og per 3 dager

PIN-kode og aktivering av kort

Når du mottar bankkortet må du logge deg inn i nettbanken for å aktivere kortet ditt og hente din PIN kode. I menyen velger du "Mine kort" under menyvalget "Kort".

Dersom du senere er usikker på PIN koden din logger du deg inn i nettbanken og finner den på "Vis PIN-kode".

Kort til ungdom under 18 år

Er du under 18 år kan du ikke få det vanlige bankkortet. Bestill heller bankkort for barn og ungdom (10-17 år). Dette er et kort med spesielle uttaksvilkår, beløpsbegrensninger og hvor det er full dekningskontroll på kontoen.

 

Kortbruk Priser (NOK)
OmkostningerBankkort Barne- og Ungdomskort
Årsavgift Medlem/Ikke-medlem0,-/250,-*0
Varekjøp innland og utland00
Varekjøp med kontantuttak00
Minibankuttak innland og utland0**0**
Valutapåslag for bruk i utlandet1,85%1,85%
Erstatningskort/Hastekort300300
Nødkontanter i utlandet-***-***

*Årsavgiften på bankkortet blir belastet konto i løpet av påfølgende måned etter bestilling.
** Eier av minibank kan ta gebyr for uttaket. Se etter informasjon om dette i kvitteringsbildet. 

**Nødkontanter i utlandet prises basert på hvilket land man befinner seg i og kostnad ved overføring.

Se hele prislisten

Sperring av bankkort
 

Er ditt bankkort kommet på avveie må du sperre kortet umiddelbart.
Kontakt oss på tlf 55 54 85 00, tastevalg 1 - 3 - 1. Ringer du fra utlandet: +47 55 54 85 00.

Du kan også sperre kortet ditt selv i mobil- eller nettbanken ved å velge "Meny" og "Mine kort" - Du får så opp alternativet "Sperr kort" under det kortet du ønsker å sperre. 

 

Mistenkelige trekk på konto

Har du funnet en korttransaksjon på din konto som du ikke kjenner til?
Fyll ut egenerklæringsskjema som du finner i fanen "Skjemaer" til høyre. Vi må ha mottatt dette skjema innen 3 måneder etter transaksjonene har funnet sted.

Gode sikkerhetstips

  • Ikke skriv ned PIN-koden din. Har du glemt den kan du hente den i nettbanken
  • Oppgi aldri PIN-koden din til andre - heller ikke til politiet eller banken
  • Sperr kortet umiddelbart dersom du mister det eller det blir stjålet
  • Pass på at ingen ser PIN-koden din når du taster den inn

Gode sikkerhetstips ved reise

  • Bankkortet må være gyldig i hele reiseperioden - sjekk utløpsdatoen
  • Kontakt politi ved tyveri. Få kopi av anmeldelsen
  • Reis alltid med to kort. Mister du eller ødelegger et av kortene har du alltid ett i reserve
  • La ikke fremmede hjelpe deg med uttak i minibank, selv om de hevder at maskinen er ødelagt. Det er en vanlig metode for svindel

Regionsperre og sperre for netthandel

  • Du kan velge å sette sperre på kortet ditt for visse regioner. Om du sjeldent eller aldri er i f.eks Oceania eller Afrika kan du velge å sette på sperre for disse. Da vil kortet ditt bli avvist om det av en eller annen grunn skulle bli forsøkt å bli brukt i disse regionene. Du kan enkelt styre dette i nettbanken, og sette på og av som du ønsker.
  • Sperre for netthandel gjelder all bruk av kortet ditt som ikke er fysisk. Det vil si nettsider, diverse apper, som f.eks finn.no, nsb, ruter eller ved kjøp av billetter til kino. Denne sperren styrer du også i nettbanken.

Gode sikkerhetstips på nett

  • Ikke svar på e-post fra tilsynelatende trygge avsendere som ber deg opplyse om kort- eller personopplysninger. Banken, MasterCard eller offentlige institusjoner vil aldri be deg om å oppgi kort- eller kontoinformasjon via e-post eller andre måter
  • Sjekk at adressen til nettbutikken begynner med https:// (grønn hengelås) istedetfor http:// når du skal betale online. Det betyr at kort-informasjonen krypteres før den sendes.
  • Hold datamaskinen oppdatert og sikret
  • Hvis du får et tilbud som ser ut til å være for godt til å være sant, kan det være svindel
  • Med sikkerhetsløsningen MasterCard SecureCode handler du trygt på nett. Kontroller at nettbutikken benytter seg av disse 

 

 

 

 

 

Reklamasjonsrettigheter ved kortbruk


Dersom du har handlet med bankkortet ditt og du oppdager ukjente eller dobbelt belastede transaksjoner, eller selger ikke ivaretar sine forpliktelser, kan du kreve erstatning.

Her finner du skjema du må fylle ut og sende oss dersom det er transaksjoner du ikke kjenner til på kontoen din eller der du selv har gjort kjøpet, men er uenig.

Egenerklæringsskjema svindel
Dette skjema bruker du dersom det er transaksjoner som er foretatt uten kortholders samtykke; f.eks stjålet kort, transaksjoner som er foretatt på internett uten kortholders samtykke.

Egenerklæringsskjema tvist
Dette skjema bruker du der du som kortholder selv har gjort kjøpet, men er uenig; f.eks på grunnlag av at varen ikke er mottatt eller om det er uenigheter mellom kjøper og selger.

Husk å fyll inn forklaring på side 2, der du også informerer om kortet er stjålet/mistet. Skjema sendes så til:


KLP Banken Personmarked
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo

Du kan også sende det til oss pr fax 22 03 38 30 eller som vedlegg til kontaktskjema.

Vi må ha mottatt dette skjema innen 3 måneder etter transaksjonene har funnet sted.

Har du jobb med pensjon i KLP?

Da lønner det seg å flytte lønnsutbetalingen til KLP Banken. Gjør du dette innen nyttår, overfører vi 250 kroner til kontoen din.

Velg "Flytt konto nå" for mer informasjon om hvordan du flytter lønnen din til konto i KLP.

Renter konto

Brukskonto (medlem) - 0,50%

Sparekonto (medlem) - 1,45%

Boliglån - fra 2,10%

Alle priser

Lurer du
på noe?
Ring oss 55 54 85 00 55 54 85 00
24 timer i døgnet
alle dager
Skriv til oss

Vi hjelper deg

Kredittkort

Vi tilbyr også kredittkort med kr 0 i årspris og kr 0 i gebyr på varekjøp.

 

Les mer og bestill kredittkort