Bytte bank - Steg for steg

Det å bytte bank kan virke vanskelig, men det er enklere enn mange tror. Her viser vi deg hvordan du enkelt kan flytte kundeforholdet ditt til oss fra en annen bank.

Bli bankkunde

Bli bankkunde

Aller først må du registrere deg som bankkunde. Her fyller du inn noen personopplysninger og vi stiller deg noen spørsmål om formålet med kundeforholdet.

Når du blir bankkunde får du tilsendt en kodebrikke som gir deg tilgang til nettbanken.

I nettbanken kan du opprette kontoer, bestille bankkort og du får tilgang til andre banktjenester.

Har du boliglån i dag som du ønsker å flytte til oss, anbefaler vi at du søker om refinansiering først. 

Hent kodebrikken på postkontoret

Hent kodebrikken på postkontoret

Du vil motta en hentemelding fra posten ca. tre dager etter at du har registrert deg som bankkunde.
Husk å ta med deg gyldig legitimasjon når du henter sendingen på postkontoret eller post i butikk.

Vil du ha BankID?
Hvis du vil ha BankID knyttet til kodebrikken din, må du vise frem norsk eller nordisk pass når du henter kodebrikken. Dette er fordi det er strengere krav til legitimering dersom du vil ha BankID.

Bruker du pass som legitimasjon når du henter kodebrikken, vil du etter 1-2 uker kunne aktivere BankID i nettbanken. 

Velkommen som kunde

Velkommen som kunde

Når du har hentet kodebrikken din er du klar for å ta i bruk kundeforholdet ditt. Logg deg inn i nettbanken og opprett de produktene du ønsker.

Vi tilbyr blant annet:

  • Sparekonto
  • Brukskonto
  • BSU-konto
  • Bankkort
  • Kredittkort


Det kan være lurt at du allerede nå oppretter brukskonto og bestiller bankkort. På denne måten er du sikker på at du har dette på plass før du avslutter kontoene i tidligere bank.
 
Har du barn mellom 10 og 17 år? Vi tilbyr ungdomskonto med gode betingelser.
Vi tilbyr også sparekontoen UNG Sparing til barn og ungdom mellom 0-17 år.

Informer om nytt kontonummer

Informer om nytt kontonummer

Informer alle du mottar regelmessige innbetalinger fra om ditt nye kontonummer. 

Du må informere arbeidsgiver om nytt kontonummer for utbetaling av lønn. Dette gjør du enkelt ved å sende arbeidsgiver en e-post.
 
Dersom du får utbetaling fra NAV eller Lånekassen kan du enkelt endre kontonummer for utbetaling ved å logge deg inn på deres nettsider.
 
Mottar du utbetaling fra KLP, logger du inn på Min Side og endrer kontonummer der.
 
Husk også å gi beskjed til Skatteetaten, slik at eventuell skatt du har til gode kommer inn på riktig konto.

Nyttige tips

Nyttige tips
  • Overfør litt penger til brukskontoen din, slik at du kan ta i bruk det nye bankkortet ditt. PIN-koden finner du ved å logge inn i nettbanken
     
  • Opprett mobilbank, på denne måten har du alltid tilgang til kontoene dine
     
  • Skal din samboer/ektefelle ha tilgang til en eller flere av dine kontoer? Da kan du legge til disponent i nettbanken ved å velge "Legg til disponent til konto" under menyvalget "Konto" i nettbanken. Dette forutsetter at disponenten er registrert som kunde i banken

Avslutt kundeforhold i tidligere bank

Avslutt kundeforhold i tidligere bank

Du kan nå sende inn skjema for bankbytte, som du finner ved å logge deg inn i nettbanken. Her velger du "Meny" og "Bytte bank". Når du sender inn dette skjemaet avsluttes kontoene i den tidligere banken din. Innestående og opptjente renter på kontoene vil bli overført til de nye kontoene dine her.

NB: Dersom du ikke er eier av konto, men kun disponerer den, må det sendes inn et seperat bankbytteskjema i kontoeiers navn som signeres både av eier og eventuelle verger/foresatte. Eier må da også være registrert som kunde i KLP Banken. 

Normalt tar det inntil 10 hverdager før kundeforholdet er avsluttet og du har pengene på de nye kontoene dine.

Hvis du skal flytte BSU-kontoen din følger du denne fremgangsmåten for å overføre den til oss.

Hva skjer videre?

Hva skjer videre?

Når kundeforholdet i den tidligere banken din er avsluttet vil vi overføre AvtaleGiroene dine. Det tar normalt 6 uker før de er aktive. Du bør derfor følge med i forfallsregisteret, og legge opp betalingen manuelt hvis du ikke finner den der et par dager før forfall. Betalingsinformasjon innhenter du fra den som skal motta betalingen.

eFakturaer er knyttet til fødselsnummeret ditt og vises i alle nettbankene du har tilgang til. Det betyr at eFakturaene dine allerede nå er tilgjengelig i nettbanken, og du kan godkjenne de som normalt.