Wenche Hansen, vinner av "En stor takk".

En stor takk til Wenche

Wenche Hansen har jobbet 36 som hjelpepleier på Skjervøy. Kollegene kan fortelle at det ikke er alt de er enige om på huset, men at Wenche fortjente å vinne "En stor takk" – det var alle enig i.

Det er stor stemning rundt bordet når kollegaene samler seg for å feire at Wenche Hansen er én av de tre vinnerne av tredje runde "En stor takk". Hun fikk den gledelige beskjeden i sommer.  

-Jeg satt og skulle skrive rapport, og plutselig kom Kirsti med et ark og spurte om jeg kunne lese dette. Og så mens jeg begynner å lese det, så ser jeg jo at det er her jo noe som dreier seg om en pris, og da blir jeg helt satt ut. Det stopper bare helt opp.

Hun er glad og ydmyk over prisen, men skulle helst delt den med alle kollegene sine.

- Jeg følte liksom ikke at jeg burde få dette. Jeg føler ikke at det var fortjent. Vi er så mange som jobber her i fellesskap, for våre beboere og brukere her, og vi drar lasset sammen, alle sammen.

Hansen er den niende vinneren av "En stor takk" – en pris som skal hedre noen av dem som strekker seg langt utover stillingsbeskrivelsen for å ta vare på menneskene rundt seg.

Stolt over at prisen går til pleiesektoren

Wenche er glad for at prisen går til pleiesektoren. Etter 36 år som hjelpepleier, har hun mer erfaring med jobben enn de fleste andre. Det beste med jobben er den nære pasientkontakten yrket krever.

- Det handler om å få komme inn til noen, kunne hjelpe dem, dele historier og å le sammen. Og omsorgen går begge veier. Av og til er det kanskje vi som har en tung dag, og det merker pasientene. Plutselig tar de deg i hånda, og sier "Hvordan går det med deg i dag?". Du blir bare så varm i hjertet. Jeg kunne aldri kunnet ha en jobb der jeg jobber meg bort fra disse.

Premien er et reisegavekort på 10 000 kroner. Turen går, kanskje, til København, med "kjæresten" – som egentlig er mannen hennes gjennom mange år.

Kolleger i 12 år

Wenche ble nominert av kollega Kirsti Lembricht. De har vært kolleger helt siden Kirsti var ny på jobben i 2006.

-Wenche tok imot oss nye som om vi var ungene hennes. Hun lærte oss opp, og var alltid der for både oss som ansatte og pasientene. Det er hun fortsatt. Hun tenker så godt om alle, uansett om vi er sure eller blide. Og det smitter på oss andre, så vi også vil strekke oss og bli like flink som henne, sier Lembricht.

Vanskelig å sette fingeren på hvorfor

-Vi er veldig glade for å kunne gi denne prisen til Wenche Hansen, sier Pia Fiskvik Karfjell, som er markedsdirektør i KLP.

-Vi i juryen merket fort at vi her snakket om en viktig ressursperson. En som ser alle, både kolleger og pasienter, og som klarer å kombinere det å være et medmenneske med å være en sterk fagperson. Alle burde ha en kollega som Wenche, sier hun.