Feilmelding eller tekniske problemer ved innlogging?

Her hjelper vi deg med nyttige tips og løsninger på problemer som du kan møte på ved innlogging.
Det første du bør prøve er å teste din PC - hvordan du kan gjøre det ser du under.

Her kan du teste om du kan bruke BankID på PCen din og om din BankID fungerer som den skal.

For at nettbanken skal fungere optimalt bør du ha en oppdatert versjon av nettleseren din. Vi støtter Internet Explorer (IE) 9 eller nyere, og nettlesere som støtter W3C-standarer, som
Firefox, Opera, Safari og Google Chrome.

Du kan oppdatere nettleseren din på selskapenes nettsider:

Du kan få denne feilmeldingen dersom du sitter i et jobbnettverk og bruker IE9, 10 eller 11. . Løsningen er å melde siden https://csfe.bankid.no inn som «Trusted sites». Alternativt legge inn *.bankid.no i Trusted sites. Dette gjør du under: Alternativer for internett - Sikkerhet - Områder - Avansert.

Alternativt kan du laste ned en annen nettleser, som Chrome eller Firfox om du har anledning til det. 

Da har du valgt feil BankID. Du kan se hvilken BankID du bruker i nederst i bilde hvor du legger inn engangskode. Husk at du må benytte kodebrikken fra samme bank som du har utstedt BankIDen fra. 

Får du denne feilmeldingen må du oppdatere nettleseren din.

Av og til kan man oppleve å bli kastet ut av nettbanken med feilmeldingen "BID-1031". Dette kan skyldes at PC-en bytter IP-adresse mens du er pålogget. Av sikkerhetshensyn tillater ikke nettbanken at IP-adressen endres mens du er pålogget.

Feilkode BID-1118 er som regel knyttet til feil i oppsettet av datamaskinen eller hjemmenettverket. Prøv å slå av og på PC-en, og logg inn igjen om 5-10 minutter. Hvis dette ikke hjelper må du kontakte nettverksleverandør for support.

Feilen kommer av at PC-en din har lagret (cachet) gammel versjon av appleten og forsøker å bruke denne i stedet for å laste ned den nye versjonen. Feilen kan oppstå etter at Nets gjennomfører en produksjonssetting i BankID infrastrukturen.
Dette løses normal ved å enten lukke nettleseren eller ved å starte PC-en på nytt. Dersom dette ikke løser problemet må du slette midlertidige filer i Java. 

Feilmeldingen betyr at nettleseren ikke støtter Java eller at du har en gammel versjon av Java installert. 

Denne feilmeldingen kommer når du bytter IP-adresse når du logger på med BankID. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ikke tillatt å bytte IP-adresse mens man er innlogget eller under innloggingen. Bytte av IP-adresse kan oppstå av flere årsaker, men det er vanlig at dette skjer når du er tilknyttet et trådløst nettverk med dårlig signal. Da vil gjerne maskinen hoppe mellom de tilgjengelige nettverkene som gir best signal eller er tilgjengelige dersom man mister tilkoblingen.

Hvis du får feilkode BID-5007 kan du slette midlertidige filer i Java. Dette løser normalt problemet.
Dersom dette ikke løser problemet må du av-installere Java og installere Java på nytt. 

Dersom du får opp denne meldingen kan du forsøke to ting:

  • Kompatilitetsproblem - gjelder Internet Explorer:

Stå på www.klp.no. Velg "verktøy" i nettleseren, deretter "innstillinger for kompatibilitetsvisning". Velg "legg til" og trykk Lukk.

  • Blokkert av pop up:

Her må du tillate tilgang i pop up-en.

Dersom dette skjer kan det være du ikke er kunde i banken. Dersom du har boliglån fra oss fra gammelt av er du registrert hos oss, men du er ikke kunde i banken. Da må du registrere deg her. Da vil du kunne logge deg inn i nettbanken, se på dine eksisterende lån og opprette konto om du ønsker det.


Denne meldingen kan også vises om det er en midlertidig feil. Lukk nettleseren og forsøk igjen.

Har du en PC med Windows XP vil du ikke kunne oppgradere til en nyere Internet Explorer versjon enn Internet Explorer 8. Windows XP er utdatert og er ikke lenger supportert av Windows. Har du en maskin med XP må du enten oppdatere operativsystemet eller bruke en annen nettleser, som Chrome eller Firefox.