Par på solsenger

Reiseforsikring under koronapandemien

28.10.21

Det globale reiserådet ble opphevet 1. oktober, og reiseforsikringen gjelder som normalt for land uten reiseråd.

Nyttige lenker

Utenriksdepartementets reiseråd

UDs Reiseklar-app gir norske borgere på reise lett tilgang til reiseinformasjon, reiseråd og ikke minst reiseregistrering. Last ned Reiseklar fra 
App Store eller fra Google Play

FHIs regler og kart over innreisekarantene

Re-open EU

IATA Covid-19 Travel Regulations Map

Det er Utenriksdepartementets (UD) reiseråd som ligger til grunn for om du kan reise til et land med gyldig reiseforsikring, og hva forsikringen dekker i forbindelse med reisen. Innreise- og karanteneregler i Norge og andre land påvirker ikke reiseforsikringen. 

Utenriksdepartementets globale reiseråd knyttet til pandemien ble opphevet 1. oktober, og UD vurderer igjen reiseråd for hvert enkelt land. Nærmere 50 land hadde reiseråd basert på sikkerhetssituasjonen i landet før pandemien, og disse rådene gjelder fremdeles.

UD kan fortsatt opprette reiseråd på grunn av pandemien, og vi anbefaler deg å sjekke reiseråd, innreisevilkår, karanteneregler og smittesituasjonen for området eller landet du reiser til, før avreise. Vær oppmerksom på at du kan risikere å ikke få like rask behandling som normalt, dersom uhellet er ute.

Slik gjelder reiseforsikringen 

Reiseforsikringen gjelder som normalt i henhold til vilkårene, for land uten reiseråd. 

Dersom korona er årsaken til reiserådet for destinasjonen din, vil reiseforsikringen fortsatt gjelde som normalt, unntatt for hendelser som er direkte eller indirekte påvirket av korona. Blir du for eksempel utsatt for tyveri eller skader deg, vil du få hjelp.

Dersom du blir syk og blir pålagt karantene/isolasjon eller må holde sengen på reisemålet, kan du få dekket tapte feriedager i henhold til legebekreftelse. Vi kan også dekke merutgifter ved forlenget hotellopphold, dersom du ikke kan reise hjem på grunn av påvist korona og du har oppsøkt lege på stedet og fått bekreftelse på sykdom.

Hvis UD oppretter et reiseråd for destinasjonen din i løpet av reisen, vil reiseforsikringen gjelde for hele reisen. 

Avbestilling grunnet korona

Har du kjøpt en reise til et område eller land hvor det er et offisielt reiseråd, vil du kun få dekket avbestilling av reisen dersom du er akutt syk før avreise. Dette må du få bekreftet av lege. Har destinasjonen fortsatt reiseråd ved avreise, er ikke det gyldig grunn for å få dekket avbestilling på reiseforsikringen.

Hvis du har kjøpt en reise når det ikke forelå reiseråd på destinasjonen din og det foreligger reiseråd på avreisedato, kan du få dekket avbestillingen. Henvend deg til reiseoperatøren først for eventuell refusjon. Det er kun de utgiftene som flyselskapet eller reisearrangøren ikke plikter å refundere etter gjeldende regler, som du kan søke å få dekket.  

Forsikringen dekker ikke dette

  • At transporten du bruker, blir forsinket som følge av stengte grenser eller andre tiltak fra utenlandske myndigheter.
  • Karanteplikt ved innreise til destinasjonen din, andre restriksjoner og utgifter i den forbindelse.
  • At du blir nektet innreise til destinasjonen din, eller når du skal tilbake til Norge.

Du får heller ikke dekket avbestilling av reiser på grunn av frykt for smitte, selvvalgt karantene eller innreisekarantene etter opphold i utlandet.

KLP tilbyr ikke utvidet reiseforsikring eller covid-19-forsikring.

Reiseforsikringen gjelder som normalt i Norge

Reiseforsikringen gjelder som vanlig på innenlandsreiser. Vi dekker også avbestilling av reise på grunn av akutt sykdom som er attestert av lege.
Dersom du ikke kan reise på grunn av pålagt karantene som følge av nærkontakt med en bekreftet smittet person, kan forsikringen dekke dette. Kommunehelsetjenesten må kunne dokumentere karantenen.

Vær oppmerksom på at dersom du har reiseforsikring via arbeidsgiver eller kredittkort, så kan egne regler gjelde for disse forsikringene.

Kontakt oss

Meld gjerne skaden eller hendelsen på Min Side, slik at vi får hjulpet deg så raskt som mulig. Har det skjedd en ulykke eller du har skadet deg alvorlig, kontakt vår alarmsentral SOS International på +47 22 96 50 46. Husk å lagre nummeret på mobilen. De vil hjelpe deg med å finne et godkjent sykehus, og gi deg den bistanden du trenger.