nora boligmarkedet en stor takk

Avbestilling av reiser grunnet koronaviruset

27.07.20

KLPs reiseforsikring dekker avbestilling til land hvor UD har utstedt reiseråd på avreisetidspunktet. For andre hendelser som ikke er relatert til korona, dekker reiseforsikringen som vanlig.

 

Land i EU/EØS åpnes opp til innreise fra 15. juli. Avbestilling grunnet koronaviruset dekkes hvis det er reiseråd på destinasjonen på avreisetidspunktet. Er det ikke reiseråd, er det vanlige hendelser som akutt sykdom som dekkes. Reiseforsikringen gjelder uansett for alle hendelser som ikke har direkte eller indirekte sammenheng med korona.

Vi dekker avbestilling av utenlandsreiser som er bestilt før 12. mars, og som har reiseråd på avreisedatoen. Derfor må du vente med å melde kravet til oss til etter avreisedato.

Avbestilling av reiser

Utenriksdepartementet (UD) fraråder alle utenlandsreiser, med unntak av enkelte land og områder. Reiserådet gjelder til 1. oktober. FHI har en oversikt over hvilke land dette gjelder som du kan se her.

Du kan få dekket avbestilling av reisen din så fremt det er et reiseråd på det tidspunktet du skal reise. Reiser du til et land som er definert som rødt, vil du ikke ha dekning for hendelser som er relatert til korona. Er reiserådet opphevet vil reiseforsikringen dekke alle ordinære hendelser, også hendelser som er relatert til korona.

Reiser bestilt før 12. mars

For utenlandsreiser som er bestilt før 12. mars, og hvor det er reiseråd for landet du skal til på avreisedatoen, kan du få dekket avbestillingen. Forsikringen dekker de utgiftene til reisen du har hatt som ikke dekkes av flyselskapet eller reisearrangøren. Derfor må du først kontakte dem for å få oversikt over hva du får dekket før du kontakter oss. Du må vente med å melde kravet til oss til etter avreisedato for å se om det fortsatt er reiseråd på avreisetidspunktet.

Reiser bestilt etter 15. juli

Har du bestilt en utenlandsreise etter 15. juli og det landet du skal reise til var grønt eller gult på tidspunktet du bestilte reisen men er rødt på avreisedatoen, kan du avbestille reisen din. Forsikringen dekker de utgiftene til reisen du har hatt som ikke dekkes av flyselskapet eller reisearrangøren. Derfor må du først kontakte dem for å få oversikt over hva du får dekket før du kontakter oss. Du må vente med å melde kravet til oss til etter avreisedato for å se om det fortsatt er reiseråd på avreisetidspunktet.

Utenlandsreiser bestilt mellom 12. mars og 15. juli vil ikke dekkes på forsikringen under avbestilling.

Om du skal reise

Vi følger utviklingen av reiserådene og vurderer situasjonen fortløpende. Siden rådene vil bli endret etter hvert som flere land åpner for innreise, anbefales det at du holder deg oppdatert på hvilke land som har reiseråd. Det er også viktig at du holder deg oppdatert på hvilke smittevernregler som er i det landet du skal til. Reiser du til et land som har et reiseråd, vil forsikringen gjelde som normalt for hendelser som ikke er relatert til korona. Vær oppmerksom på at du kan bli pålagt karantene ved hjemkomst.

Dette dekkes ikke av reiseforsikringen

Dersom du velger å reise mens UDs reiseråd omfatter ditt reisemål, er du ikke forsikret for hendelser som er relatert til korona. Dette kan for eksempel være karantene grunnet mistanke om smitte, innstilte transportavganger, sykehusinnleggelse med påvist smitte.

Dersom det skulle oppstå annen sykdom mens du er på reisen, og du ikke blir tilbudt behandling i landet du er i grunnet smittevern, vil ikke forsikringen dekke at du skal komme deg hjem for å få behandling i Norge.

Du vil fortsatt være forsikret for alle hendelser som ikke er direkte eller indirekte påvirket av korona-situasjonen.

Hvis du velger å kjøpe en reise i perioden UD fraråder å reise, dekker ikke reiseforsikringen avbestilling av reisen dersom reiserådet fortsatt gjelder ved avreisedato.

Vi erstatter ikke avlyste arrangementer og avbestilling av reiser innenlands.
Henvend deg til flyselskapet for eventuell refusjon, hvis innlandsflygningen din blir innstilt.

Vent med å avbestille 

Vi vil gjerne at du venter fram til avreisedato før du avbestiller reisen din, fordi: 

  • Det kan være at situasjonen endrer seg, og du kan gjennomføre reisen som planlagt.
  • Dersom reiserådet fortsatt gjelder og reisearrangøren eller flyselskapet kansellerer eller avlyser reisen din, er de forpliktet til å gi deg pengene tilbake.

Kontakt da selskapet der du kjøpte reisen og be om refusjon. Først når dette er avklart, kan du melde saken til oss. 
Når du har fått tilbakemelding fra flyselskapet eller reisearrangøren om hva de dekker, kan du melde saken til oss på nett. Husk at reiseforsikringen bare dekker det du ikke får refundert fra reisearrangøren.

Refusjon i bonuspoeng, verdikuponger eller cashpoints

Alle typer reiseoperatører, hoteller og overnattingsteder kan tilby refusjon i form av cashpoints, bonuspoeng eller verdikupong (voucher). Dersom du takker nei til en slik refusjon, takker du nei til erstatning for den avbestilte reisen eller overnattingen, og du vil heller ikke få det dekket av reiseforsikringen.

Dersom du allerede har fått cashpoints, bonuspoeng, verdikupong eller andre fordelspoeng av reiseoperatøren eller overnattingsstedet, kan du bruke dem på et nytt opphold eller en ny reise senere.

Karantene/syk på reise

Vi dekker avbestilling av innenlandsreiser, hvis du er satt i karantene av helsemyndighetene. 

Vi erstatter ikke karantene som er pålagt av arbeidsgiver.

Hvis du blir syk eller har akutt behov for hjelp på reise, ring vår alarmsentral SOS International på +47 22 96 50 46. 

Er det lenge til du skal reise?

Hvis du er helt sikker på at du ikke kommer til å reise, uansett om det er et reiseråd ved avreisetidspunktet, kan det være fornuftig å avbestille nå. Da må du også være forberedt på at du kan risikere å tape et eventuelt depositum som du har betalt, eller det du ikke får refundert fra reisearrangøren. 

Unngå å få skademeldingen i retur, legg ved dokumentasjon

Når du melder tap på reiseforsikringen hos oss, ber vi om dokumentasjon på refunderte utgifter eller avslag på dette. Dersom du ikke har vært i kontakt med reiseoperatøren eller overnattingsstedet først, og mangler slik dokumentasjon, vil du dessverre få sendt reisesaken i retur og saken din vil ta lengre tid å behandle.

Lenger behandlingstid på grunn av stor pågang

Mange av kundene våre trenger hjelp nå og vi har dessverre lenger behandlingstid enn normalt. Alle vil få svar, men det tar lengre tid. 

Vi ber om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi mer tid til å behandle flere saker - og du raskere svar. Hvis vi trenger flere opplysninger, vil vi kontakte deg. Alle sakene vi mottar blir behandlet etter tur.