nora boligmarkedet en stor takk

Avbestilling av reiser grunnet koronaviruset

29.05.20

Vi dekker avbestilling av utenlandsreiser som er bestilt før 12. mars, men du må vente med å melde kravet til oss til etter avreisedato. 

 

Avbestilling av reiser

UD fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land i hele verden. 

Reiseforsikringen dekker bare det som ikke refunderes fra andre. Det er viktig at du ber om refusjon fra reisearrangør, flyselskap, hotell, leiebilfirma eller andre du har forhåndsbetalt til.

Vi ønsker at du venter fram til avreisedato før du avbestiller reisen. Først da vil du vite hvilken refusjon du kan få fra reisearrangør. I mange tilfeller vil man ikke få dette avklart før rett før, eller etter, avreisedatoen. Vi kan ikke behandle saken din før dette er avklart.

KLP dekker det du ikke får refundert fra reisearrangøren, for reiser som er bestilt før 12. mars med avreisedato fra 12. mars og til og med følgende avreisedatoer:

  • Norden fram til 15. juni 
  • Europa fram til 20. juli 
  • Resten av verden fram til 20. august 

Vi gjør oppmerksom på at det er en del usikkerhet knyttet til dette, og innen 15. juni vil UD ta en ny vurdering på om det kan åpnes for reiser til Norden, og litt senere for reiser til enkelte land i Europa.

UD vurderer situasjonen fortløpende, så det kan oppstå endringer underveis i forbindelse med de datoene de per i dag har satt opp i sine reiseråd.

Vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser.

Vent med å avbestille 

Vi vil gjerne at du venter fram til avreisedato før du avbestiller reisen din, fordi: 

  • Det kan være at situasjonen endrer seg, og du kan gjennomføre reisen som planlagt.
  • Dersom reiserådet fortsatt gjelder og reisearrangøren eller flyselskapet kansellerer eller avlyser reisen din, er de forpliktet til å gi deg pengene tilbake.

Kontakt da selskapet der du kjøpte reisen og be om refusjon. Først når dette er avklart, kan du melde saken til oss. 

Når du har fått tilbakemelding fra flyselskapet eller reisearrangøren om hva de dekker, kan du melde saken til oss på nett. Husk at reiseforsikringen bare dekker det du ikke får refundert fra reisearrangøren.

Vær oppmerksom på at vi bare dekker privatreiser som du har avbestilt tidligst 12. mars. Tjenestereiser må være avbestilt tidligst 14. mars.

I perioden fram til 12. mars var det utstedt enkeltvise reiseråd til ulike områder og land i verden. Dersom du avbestilte utenlandsreisen din etter et slikt reiseråd, kan du ha krav på erstatning for utgifter som du ikke får dekket av flyselskapet eller reisearrangøren.

Refusjon i bonuspoeng, verdikuponger eller cashpoints

Alle typer reiseoperatører, hoteller og overnattingsteder kan tilby refusjon i form av cashpoints, bonuspoeng eller verdikupong (voucher). Dersom du takker nei til en slik refusjon, takker du nei til erstatning for den avbestilte reisen eller overnattingen, og du vil heller ikke få det dekket av reiseforsikringen.

Dersom du allerede har fått cashpoints, bonuspoeng, verdikupong eller andre fordelspoeng av reiseoperatøren eller overnattingsstedet, kan du bruke dem på et nytt opphold eller en ny reise senere.

Unngå å få skademeldingen i retur, legg ved dokumentasjon

Når du melder tap på reiseforsikringen hos oss, ber vi om dokumentasjon på refunderte utgifter eller avslag på dette. Dersom du ikke har vært i kontakt med reiseoperatøren eller overnattingsstedet først, og mangler slik dokumentasjon, vil du dessverre få sendt reisesaken i retur.

Lenger behandlingstid på grunn av stor pågang

Mange av kundene våre trenger hjelp nå og vi har dessverre lenger behandlingstid enn normalt. Alle vil få svar, men det kan ta tid før du får pengene inn på konto.

Vi ber om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi mer tid til å behandle flere saker - og du får pengene raskere. Hvis vi trenger flere opplysninger, vil vi kontakte deg.

Dette dekkes ikke av reiseforsikringen

Dersom du velger å reise mens UDs reiseråd omfatter ditt reisemål, er du ikke forsikret for hendelser som oppstår direkte eller indirekte på grunn av korona. Dette kan for eksempel være karantene grunnet mistanke om smitte, innstilte transportavganger, sykehusinnleggelse med påvist smitte osv.

Dersom det skulle oppstå annen sykdom mens du er på reisen, og du ikke blir tilbudt behandling i landet du er i grunnet smittevern, vil ikke forsikringen kunne betale for at du skal komme deg hjem for å få behandling i Norge.

Du vil fortsatt være forsikret for alle hendelser som ikke er direkte eller indirekte påvirket av korona-situasjonen.

Hvis du velger å bestille en reise nå, må du være forberedt på at reiseforsikringen ikke vil dekke eventuelle økonomiske tap.

Vi erstatter ikke avlyste arrangementer og reiser innenlands. Henvend deg til flyselskapet for eventuell refusjon, hvis innenlandsflygningen din blir innstilt.

Karantene/syk på reise

Vi dekker avbestilling av innenlandsreiser, hvis du er satt i karantene av helsemyndighetene. 

Vi erstatter ikke karantene som er pålagt av arbeidsgiver.

Hvis du blir syk eller har akutt behov for hjelp på reise, ring SOS på +47 22 96 50 46. 

Er det lenge til du skal reise?

Dersom du allerede nå er helt sikker på at du ikke kommer til å reise, uansett hvordan situasjonen er ved avreise, kan det være fornuftig å avbestille nå.
Men da må du også være forberedt på at du kan risikere å tape et eventuelt depositum, eller det du ikke får refundert fra reisearrangøren. 

Dersom det foreligger et reiseråd på avreisetidspunktet, kan du melde tapet på reiseforsikringen. 

Det er også viktig å være klar over at dersom det ikke foreligger et reiseråd på avreisedatoen din, har du ikke krav på å få utgifter for reisen refundert og heller ikke erstattet gjennom reiseforsikringen.

Vi følger utviklingen av reiserådene og vurderer situasjonen fortløpende. 

Kontakt oss 

Her kan du melde tap på reiseforsikringen din.

Har du spørsmål, kontakt oss sikkert via disse kontaktskjemaene. 

Person     Virksomhet

På grunn av stor pågang, kan du oppleve ventetid på telefon og noe lenger behandlingstid.
Husk at du alltid kan benytte nettløsningene våre for å kjøpe og endre forsikringer eller melde skade. Logg inn på Min side eller Kundeside her

Her finner virksomheter og kommuner svar på hva eiendoms- og personalforsikringene dekker i forbindelse med koronapandemien.