nora boligmarkedet en stor takk

Avbestilling av reiser grunnet koronaviruset

08.04.20

UD forlenget fredag 3. april sitt reiseråd fra 14. mars, der de fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land.

Har du reiseforsikring hos oss, dekker vi nå avbestilling av alle utenlandsreiser, både private og tjenestereiser, som er bestilt før 14. mars, og har avreise mellom 14. mars og fram til 30. april.

 

Avbestilling av reiser

Har du bestilt en reise med avreisedato fra 12. mars og til og med 30. april, kan du melde saken til oss på nett, når du har fått tilbakemelding fra fly- eller reiseselskapet om hva de dekker.

Har du bestilt en reise med avreisedato fra og med 30. april eller senere, må du vente med å melde saken eller kontakte oss til etter 30. april. Det er fordi det er for langt frem i tid til at vi kan hjelpe deg nå.

Vi vil råde deg til å avvente og se om fly- eller reiseselskapet kansellerer, når det gjelder reiser etter 30. april. Dersom reisen kanselleres, kan du kan få billetten tilbakebetalt. Kontakt selskapet der du kjøpte reisen og be om refusjon.

Husk at reiseforsikringen bare dekker det du ikke får refundert fra reiseoperatøren eller overnattingsstedet. Du må derfor kontakte reiseoperatøren før du kontakter oss. Mange selskaper dekker ombooking og refusjon.

Vær oppmerksom på at vi bare dekker privatreiser som du har avbestilt tidligst 12. mars. Tjenestereiser må være avbestilt tidligst 14. mars.

I perioden frem til 12. mars var det utstedt enkeltvise reiseråd til ulike områder og land i verden. Dersom du avbestilte utenlandsreisen din etter et slikt reiseråd, kan du ha krav på erstatning for utgifter som du ikke får dekket av fly- eller reiseselskapet ditt.

Refusjon i cashpoints, bonuspoeng eller verdikuponger

Alle typer reiseoperatører, hoteller og overnattingsteder kan tilby refusjon i form av cashpoints, bonuspoeng eller verdikupong (voucher). Dersom du takker nei til en slik refusjon, takker du nei til erstatning for den avbestilte reisen, og du vil heller ikke få den dekket av reiseforsikringen.

Dersom du allerede har fått cashpoints, bonuspoeng, verdikupong eller andre fordelspoeng av reiseoperatøren eller overnattingsstedet, kan du bruke dem på et nytt opphold eller en ny reise senere.

Unngå å få skademeldingen i retur, legg ved dokumentasjon

Når du melder tap på reiseforsikringen hos oss, ber vi om dokumentasjon på refunderte utgifter eller avslag på dette. Dersom du ikke har vært i kontakt med reise- eller flyselskapet først, og mangler slik dokumentasjon, vil du dessverre få sendt reisesaken i retur.

Lenger behandlingstid på grunn av stor pågang

Mange av kundene våre trenger hjelp nå og vi har dessverre lenger behandlingstid enn normalt. Alle vil få svar, men det kan ta tid før du får pengene inn på konto.

Vi ber om at du ikke purrer på saken din, verken på telefon eller e-post. Da får vi mer tid til å behandle flere saker - og du får pengene raskere. Hvis vi trenger flere opplysninger, vil vi kontakte deg.

Fremskyndet hjemreise dekkes

Har du reiseforsikring hos oss, dekker vi nødvendige merutgifter til fremskyndet hjemreise. 

Du må selv kontakte reise- eller flyselskapet ditt for å endre reisen. Vi har dessverre ikke mulighet til å ordne det for deg. Vi vil refundere det som fly- eller reiseselskapet ikke dekker.

Norske borgere som er på reise i utlandet, oppfordres til å registrere reisen sin på reiseregistrering.no. Da kan du motta nyttig informasjon fra Utenriksdepartementet.  
Vi anbefaler også at du følger Utenriksdepartementet på Facebook. Her finner du oppdatert informasjon om viktige flyavganger til Norge.

Vi dekker ikke fremskyndet hjemreise

når du 
- reiser ut av Norge etter 14. mars
- har en åpen returbillett – da må du benytte den
- ikke har bestilt og betalt en hjemreise – da må du dekke nye billetter selv
- bor midlertidig i utlandet – da må du forholde deg til myndighetene på stedet

Karantene/syk på reise

Vi dekker avbestilling av innenlandsreiser, hvis du er satt i karantene av helsemyndighetene. 

Reiseforsikringen dekker nødvendige ekstrautgifter til opphold og transport hjem, hvis du blir satt i karantene av myndighetene når du er på reise.

Vi erstatter ikke karantene som er pålagt av arbeidsgiver.

Hvis du blir syk eller har akutt behov for hjelp på reise, ring SOS på +47 22 96 50 46. 

Dette dekkes ikke av reiseforsikringen

Vær oppmerksom på at reiseforsikringen ikke vil være gyldig, dersom du foretar reiser ut fra Norge i perioden som reiserådet gjelder for, fra 14. mars til 30. april.
Hvis du allerede er på reise, er reiseforsikringen gyldig - i inntil 70 dager. 

Vi erstatter ikke avlyste arrangementer og reiser innenlands. Henvend deg til flyselskapet for eventuell refusjon, hvis innenlandsflygningen din blir innstilt.

Fremtidige reiser

Korona er en epidemi/pandemi i utvikling over hele verden, og alle områder er, eller må forventes å bli berørt. Det er derfor fare for at du vil måtte avbestille fremtidige reiser, eller at du vil oppleve en situasjon knyttet til koronaviruset som kan medføre tap eller ulemper.

Hvis du likevel velger å bestille en reise nå, eller velger å reise til et område med påvist smitte, må du være forberedt på at reiseforsikringen ikke vil dekke eventuelle økonomiske tap.

Situasjonen er i stadig endring og uforutsigbar. Vi følger derfor utviklingen nøye og tar beslutninger fortløpende.  

Dersom du er på reise i utlandet, anbefaler vi at du holder deg oppdatert om Utenriksdepartementets reiseinformasjon.

Kontakt oss 

Her kan du melde tap på reiseforsikringen din.

Har du spørsmål, kontakt oss sikkert via disse kontaktskjemaene. 

Person     Virksomhet

På grunn av stor pågang, kan du oppleve ventetid på telefon og noe lengre behandlingstid.
Husk at du alltid kan benytte nettløsningene våre for å kjøpe og endre forsikringer eller melde skade. Logg inn på Min side eller Kundeside her
 

Her finner virksomheter og kommuner svar på hva eiendoms- og personalforsikringene dekker i forbindelse med koronapandemien.