Familie i fotgjengerfelt på vei over vei

Svindelforsøk på e-post og SMS

Vet du hva du bør gjøre hvis du mottar en mistenkelig e-post eller SMS? Eller hvordan du kan skille en falsk e-post fra en reell en? 

Her får du noen tips om hva du bør sjekke.

Ta deg tid til å lese e-post eller SMS

  • Hva er det avsenderen egentlig vil at du skal gjøre?

  • Forventer du en slik henvendelse?

  • Er dette noe avsender vanligvis sender?

  • Stopp - Tenk - Sjekk

Ikke oppgi sensitiv informasjon

  • Aldri oppgi kortinformasjon, koder og passord til innlogging med BankID på nettsider du rutes til via lenker du ikke er sikker på.

  • Gå heller direkte inn på nettsiden via nettleser. For eksempel gå direkte inn på klp.no, ikke via lenken i e-post eller SMS. 

Ikke klikk på lenken eller vedlegg

  • Er du så mye som litt usikker på innholdet i e-posten eller SMS'en, ikke klikk på lenken eller åpne vedlegget

  • Sjekk om lenken tar deg til adressen som står i klartekst ved å holde musepekeren over lenken (uten å klikke). For eksempel hvis du holder musepekeren over denne lenken: klp.no

  • Gå heller til den offisielle nettsiden til avsenderen ved å skrive adressen inn i nettleseren. 

  • Er innholdet reelt, vil du som regel finne samme informasjon på den offisielle nettsiden. 

Sjekk avsenderadressen på e-post

  • I de fleste tilfeller vil du kunne avsløre svindel ved å se at avsenderadressen ser useriøs ut. 

  • Er den feilstavet, eller slutter på .com i stedet for .no?

  • Sjekk også her hvor lenken tar deg ved å holde musepekeren over lenken vil webadressen.

  • nettvett.no finner du mer informasjon om hvordan du kan sjekke om e-posten er falsk.

E-post og SMS om faktura eller refusjon

  • Finn ut av om du faktisk har krav på refusjon, eller om du har en ubetalt faktura før du foretar deg noe. 

  • Logg deg inn i nettbanken og sjekk om du er blitt belastet to ganger, eller om det ligger en ubetalt faktura der. 

  • Er du usikker, eller ikke finner helt ut av det. Besøk det offisielle nettstedet til avsender via nettleseren din, og ring telefonnummeret oppgitt der. 

Se nøye på innholdet og språket

  • Det er ofte skrivefeil i e-posten eller SMS'en.

  • Innholdet er ofte preget av at det haster, at du har dårlig tid og er skrevet på en truende måte. 

  • Svindlerne blir bedre og bedre, men det bærer ofte preg av å være oversatt via for eksempel Google translate.

Finn ut av det sammen

  • Er du usikker på innholdet i e-posten eller SMS'en, ring en venn, et familiemedlem, eller en kollega. 

  • Snakk om innholdet og finn ut sammen om det er reelt. Fire øyne ser mer enn to, og en slik samtale vil ofte oppleves som nyttig og nødvendig. 

Les flere tips mot svindel og andre svindelmetoder