- Svindlerne blir stadig mer utspekulerte og kreative i sine forsøk på å lure til seg koder, passord og andre sensitive opplysninger, og vår jobb er å forhindre at det skjer, sier Ann Eve Fjeldstad og André Nordum. Foto: Nils Fredrik Wisløff-Høgestøl
- Svindlerne blir stadig mer utspekulerte og kreative i sine forsøk på å lure til seg koder, passord og andre sensitive opplysninger, og vår jobb er å forhindre at det skjer, sier Ann Eve Fjeldstad og André Nordum. Foto: Nils Fredrik Wisløff-Høgestøl

Sunn skepsis kan stoppe svindlere

Vi har tatt en prat med Ann Eve Fjeldstad og André Nordum som har hovedansvaret for svindelsaker i KLP Banken for å finne ut hvordan stoppe svindlerne. 

En stor del av Ann Eve Fjeldstad og André Nordums arbeidshverdag går ut på å sørge for at bankkundenes penger er trygge og ikke havner i hendene på kriminelle. Det krever sitt, skal vi tro Ann Eve:

– Svindlerne blir stadig mer utspekulerte og kreative i sine forsøk på å lure til seg koder, passord og andre sensitive opplysninger, og vår jobb er å forhindre at det skjer.

Viktig å forebygge

Ann Eve understreker at den viktigste jobben er å forebygge svindel.

– I KLP Banken er vi alle svindeljegere! Derfor jobber vi og kollegene våre for å holde oss oppdatert på de ulike svindelmetodene som florerer, så vi kan reagere raskt når vi ser noe mistenkelig.

Kunnskap om svindelmetoder er dessuten det viktigste verktøyet banken kan gi til kundene.

– Vi informerer kundene om hva de skal være oppmerksomme på, og sender ut varsler når det er behov for det. I tillegg jobber vi kontinuerlig med systemkontroll og overvåking, og følger med på suspekte bevegelser for å forhindre svindel. Vi har også et godt samarbeid med andre banker og våre systemleverandører for å kunne iverksette forebyggende tiltak.

Aldri gi fra deg eller del koder og passord

Alt svindlerne vil, er å ta seg inn i nettbanken din og tømme kontoen for mest mulig penger.

For å lykkes med det, bruker de oftest en metode som kalles phishing, eller fisking på godt norsk. Metoden går ut på å lure deg til å gi fra deg din strengt personlige innloggingsinformasjon som passord og koder, samt kortinformasjon. 

André forteller at svindlerne gjerne bruker SMS og e-post med lenker til falske påloggingssider for å fiske til seg dine passord og koder. Svindlerne kan også ringe og utgi seg for å være «gode hjelpere» fra banken, politiet, Skatteetaten og andre instanser som du har tillit til, og forsøke å få tilgang til kodene dine der og da. 

André har noen gode råd til oss alle:

Aldri oppgi BankID-koder, passord eller kort- og kontoinformasjon til noen - uansett hvem som ber om det. Det er faktisk ikke lov. Med det som din regel nummer 1, kan du forhindre at du blir svindlet. I tillegg må du alltid ha en stor dose skepsis innabords når du surfer og handler på nettet.

En annen svindelmetode som har økt i omfang, og som Ann Eve forventer vil øke fremover, er såkalt «fraktsvindel». Her utnytter svindlerne at vi handler mye på nett og får pakker tilsendt.

– Her sender svindlerne gjerne SMSer som tilsynelatende kommer fra et fraktselskap, hvor du får beskjed om at du må betale et gebyr, frakt, toll eller manglende porto via en lenke til en falsk nettside. Her blir du bedt om å registrere kortinformasjon som svindlerne deretter benytter til å foreta betalinger på kortet ditt.

André minner også om at sosiale medier oversvømmes av falske annonser, konkurranser og profiler. Rådet er enkelt:

–  Styr unna. Hvis et tilbud virker for godt til å være sant, så er det som regel alltid det.

En god dag på jobben

Ann Eve og André understreker avslutningsvis at de aller fleste bankkundene er vaktsomme og godt informert om hva de må passe på, men det er veldig viktig å stadig gjenta budskapet om varsomhet for å unngå framtidig svindel. 

Foreløpig er det nok å passe på, men André er ikke i tvil om hva han foretrekker:

– En god dag på jobben for oss er når ingen av kundene våre blir svindlet. Og hvis svindelen først skjer, er det en utrolig god følelse når vi klarer å stoppe pengeoverføringer og forhindre at pengene går til kriminelle.

Har du blitt svindlet?

Kontakt banken med en gang! Rask beskjed fra deg gir større sannsynlighet for å klare å forhindre at svindelen blir gjennomført. Det vil også hjelpe banken med å varsle andre kunder som kan ha blitt utsatt for det samme. 

Du kontakter oss i KLP Banken på telefonnummer 55 54 85 00.

Frister, fristelser og frykt

Svindlerne prøver å manipulere deg ved å spille på frister, fristelser og frykt. Stopp opp og tenk deg om hvis noe skurrer!

Alarmen bør gå hos deg hvis du mottar SMS-er, e-poster eller telefonoppringninger om:

  • at noe haster
  • at tilbudet er superbra
  • at det får konsekvenser for deg hvis du ikke betaler

Se flere tips mot svindel