Ofte stilte spørsmål fra bankkundene våre
Her finner du spørsmål kunder har spurt oss om tidligere. Velg kategori nedenfor så får du opp ofte stilte spørsmål for de ulike kategoriene.
Arveoppgjør og dødsbo
Kan jeg få innsyn i bevegelser på kontoen til avdøde?
Vi har taushetsplikt, og du kan derfor ikke få innsynsrett i transaksjoner på kontoen før dødstidspunktet.
Hva trenger dere for å avslutte avdødes konto og kundeforhold?
Avdødes kontoer skal avsluttes i løpet av skiftebehandlingen, og normalt innen seks måneder. Hva vi trenger av dokumentasjon før vi kan avslutte avdødes kontoer og kundeforhold kommer an på hvem som har tatt på seg ansvaret for boet.
For ektefelle i uskiftet bo:
- Kopi av uskifteattesten
- Kopi av legitimasjon
- Underskrevet begjæring om avslutning av kundeforhold
Når en arving/testamentfullbyrder har påtatt seg ansvaret for boet:
- Kopi av skifteattesten
- Kopi av legitimasjon
- Underskrevet begjæring om avslutning av kundeforhold
Når flere arvinger har påtatt seg ansvaret for boet:
- Kopi av skifteattesten
- Kopi av legitimasjon til alle ansvarlige
- Underskrevet begjæring om avslutning av kundeforholdet (denne må undertegnes av alle)
Når en ansvarlig har fått fullmakt:
- Kopi av skifteattesten
- Kopi av fullmakter fra de andre
- Kopi av legitimasjon til alle ansvarlige
- Undertegnet begjæring om avslutning av kundeforhold (undertegnes av fullmektig)
Dokumentasjonen kan sendes til oss som vedlegg via kontaktskjema eller per post til adresse:
KLP Banken
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo
Hvordan kan jeg få oversikt over kundeforholdet til avdøde?
For å få opplysninger om hva avdødes saldo på konti og lån etter dødstidspunktet trenger vi følgende:
- Kopi av formuesfullmakt*
- Kopi av legitimasjonen din
- Signert brev om innsyn
*Arvinger kan kontakte tingretten for å få formuesfullmakt.
Hva skjer med bankforholdet ved dødsfall?
- Avdødes engasjement blir sperret for uttak, dette gjelder også for personer som har hatt disposisjonsrett til kontoen
- Nettbank, eFakturaer og AvtaleGiroer blir slettet
- Bankkort sperres
- Kontoen er fortsatt åpen for innbetalinger frem til den blir avsluttet
Utgifter til begravelse kan belastes konto før skifteattest foreligger. Da trenger vi original faktura for begravelsen.
Andre utgifter kan vi betale fra avdødes konto når ansvarlig for boet har signert på giroen og det er dekning på kontoen. Vi trenger også dokumentasjon på hvem som er ansvarlig for boet.
AvtaleGiro og eFaktura
Hvorfor er AvtaleGiroen min stoppet eller ikke betalt?
Ofte skyldes dette at det ikke er dekning på kontoen som er valgt som belastningskonto eller at beløpsgrensen for AvtaleGiroen er overskredet. Du kan sjekke beløpsgrensen for dine AvtaleGiroer i nettbanken ved å velge "Meny" og "Betalingsavtaler".
Blir eFakturaen trukket fra min konto automatisk?
Nei. Dersom du har eFaktura må du godkjenne fakturaen i nettbanken eller mobilbanken før den trekkes fra kontoen.
Hvis du har kombinert eFaktura og AvtaleGiro, betales fakturaen automatisk på forfallsdato.
Hvordan endrer jeg eller sletter jeg en AvtaleGiro?
Du kan både endre og slette en AvtaleGiro i nettbanken. Da velger du "Meny" og "Betalingsavtaler" og velger den aktuelle avtalen du ønsker å gjøre endringer på.
Hvordan endrer jeg eller stopper jeg en eFaktura?
Dersom du ønsker å gjøre endringer på en eFaktura kan du gjøre dette i nettbanken. Velg "Meny" og "Betalingsavtaler", finn avtalen du ønsker å endre eller stoppe.
Hvordan flytter jeg eFakturaene jeg har i en annen bank til KLP?
eFaktura følger fødselsnummeret ditt, slik at eFakturaene du har vil automatisk dukke opp i de bankene du har tilgang til. Du trenger derfor ikke gjøre noe med dine eFakturaer ved bytte av bank.
Hvordan flytter jeg AvtaleGiroer jeg har i en annen bank til KLP?
Slik gjør du det selv:
Ønsker du å flytte AvtaleGiroene dine til en konto hos oss, og samtidig beholde kundeforholdet til din tidligere bank? Slik går du frem:
- Noter kontonummer og KID-nummer for hver AvtaleGiro
- Opprett avtalen på nytt i nettbanken hos oss. Da blir den gamle avtalen automatisk avsluttet.
Trenger du hjelp av oss?
Da kan du fylle ut bankbytteskjema i nettbanken. Da vil AvtaleGiroene du har knyttet til kontoene i gammel bank overføres til oss. Du finner bankbytteskjema i nettbanken ved å velge "Bytte bank" i menyen.
Kan jeg ha både eFaktura og AvtaleGiro med samme betalingsmottaker?
Ja. Flere betalingsmottakere tilbyr en kombinasjonsløsning med eFaktura og AvtaleGiro samtidig. Fakturaen vil da belastes kontoen din automatisk – og du har i tillegg muligheten til å se fakturadetaljene i nettbanken.
Hva er forskjellen på eFaktura og AvtaleGiro?
Hovedforskjellen er at du med eFaktura får fakturaen direkte inn i nettbanken og du må godkjenne fakturaen. Du får muligheten til å kontrollere fakturaen før du godkjenner og betaler den.
AvtaleGiro trekkes automatisk fra kontoen din, uten at du trenger å godkjenne den først. Du slipper å huske på forfallsdatoer og unngår purringer. Enkelte betalingsmottakere sendes også ut en faktura med spesifikasjoner for hva som trekkes i posten.
BankID
Hva er forskjellen på BankID og kodebrikke?
Hvis du har en kodebrikke fra oss, kan denne være med eller uten BankID.
En kodebrikke uten BankID kan du kun bruke å logge inn på KLP sine nettsider. Hvis du har kodebrikke med BankID kan du bruke den på alle nettsteder som tilbyr BankID som identifiseringsmetode.
Kodebrikken ser helt lik ut uavhengig av om den har BankID eller ikke.
Les mer om BankID på bankid.no
Hva gjør jeg hvis jeg mister kodebrikken som BankID er knyttet til?
Kontakt banken som du har BankID fra for å få den sperret.
Hvordan får jeg BankID?
For å få BankID må du: være bankkunde i KLP med kodebrikke, ha fylt 13 år og være legitimert med gyldig pass hos oss.
Hvis du har utenlandsk pass må du i tillegg ha sendt oss dokumentasjon som viser det norske fødselsnummeret ditt.
Jeg får feilmelding når jeg skal logge inn, hvorfor?
Det kan være flere årsaker til at du får feilmelding.
Se oversikt over hva de ulike feilmeldingene betyr, og tips til løsninger
Hvordan vet jeg om jeg har BankID?
Du kan finne oversikt over aktive BankID-avtaler i nettbanken ved å velge "Meny" og "BankID".
Hvordan får jeg kodebrikke slik at jeg kan få BankID?
Ta kontakt med kundesenteret enten via nettbanken eller per telefon 55 54 85 00, så veileder vi deg videre.
Hva gjør jeg hvis jeg har glemt passordet mitt?
Dersom du har glemt passordet ditt velger du "glemt BankID passord" i det du logger inn i nettbanken.
Hva kan jeg bruke BankID til?
Du kan bruke BankID til:
- Innlogging i nettbanken
- Innlogging på offentlige nettsteder som for eksempel Altinn.no, Nav.no og Skatteetaten.no
- Signering av betalinger på internett
- Signering av avtaledokumenter
På bankid.no finner du oversikt over brukersteder som tilbyr bruk av BankID.
BankID på mobil
Hvordan får jeg kodebrikke slik at jeg kan få BankID på mobil?
Ta kontakt med kundesenteret enten via nettbanken eller per telefon 55 54 85 00, så veileder vi deg videre.
Koster det noe å bruke BankID på mobil?
Vi tar ingen gebyrer for bruk av BankID på mobil, men enkelte teleleverandører tar betalt for å bruke BankID på mobil. Sjekk gjeldende prisliste for teleoperatøren din for å finne ut om det gjelder deg.
Hva er BankID på mobil?
BankID på mobil er en enkel og sikker elektronisk legitimasjon som er knyttet til mobiltelefon din og SIM-kortet ditt. Med BankID på mobil kan du identifisere deg og signere – uten å bruke kodebrikke.
Hva gjør jeg hvis jeg mister eller får frastjålet mobiltelefonen min?
Hvis du mister mobiltelefonen din må du sperre den og din BankID på mobil. Dette kan du gjøre på følgende måter:
- Ring mobiloperatør og be de sperre telefonen og BankID
- BankIDen kan du sperre selv i nettbanken
- Ring oss på 55 54 85 00, så hjelper vi deg. Vi har åpent 24 timer i døgnet
Hva må til for å kunne bestille BankID på mobil?
For å kunne bestille BankID på mobil må du ha en kodebrikke fra oss, ha fylt 13 år og være legitimert med gyldig pass. I tillegg må du ha en mobiltelefon og SIM-kort som støtter BankID på mobil.
Her kan du sjekke om din mobil og abonnement støtter BankID på mobil
Hva skjer hvis jeg bytter mobiltelefon eller SIM-kort?
Du kan fint bytte mobiltelefon. BankID på mobil er knyttet til SIM-kortet ditt, og ikke mobiltelefonen. Dersom du får nytt SIM-kort må du slette avtalen i nettbanken og bestille BankID på mobil på nytt.
Hva gjør jeg med kodebrikken min når jeg bare bruker BankID på mobil?
Selv om du kun ønsker å bruke BankID på mobil, må du likevel ta vare på kodebrikken din. Dersom noe skulle skje med BankIDen din, for eksempel du glemmer passordet ditt eller du får nytt SIM-kort må du bruke kodebrikken for å logge inn i nettbanken og bestille BankID på mobil på nytt. Dessuten er det fortsatt noen få nettsteder som ikke tilbyr identifisering med BankID på mobil.
Hvordan får jeg BankID på mobilen min?
Du bestiller BankID på mobil i nettbanken ved å velge "Meny" og "BankID". Følg deretter bestillingsdialogen.
Bankkort
Hvor bestiller jeg bankkort?
Du bestiller bankkort i nettbank eller mobilbank. Det er kun mulig å bestille bankkort tilknyttet en brukskonto. Er du ikke kunde i banken i dag, må du først registrere deg som bankkunde.
Hva gjør jeg hvis jeg mister eller får frastjålet bankkortet mitt?
Da må du sperre bankkortet umiddelbart. Det kan du gjøre både i mobilbanken og nettbanken.
Trenger du hjelp? Kontakt oss per telefon 55 54 85 00. Ringer du fra utlandet er nummeret +47 55 54 85 00.
Har du blitt svindlet finner du informasjon om dine reklamasjonsrettigheter her.
Kan jeg endre PIN-koden?
Nei, det er ikke mulig å endre PIN-koden din. Du vil få samme PIN-kode dersom du bestiller flere bankkort eller kredittkort.
Kan jeg bruke KLP bankkort til å betale via Vipps?
Ja, du kan betale med Vipps med bankkort fra KLP. I Vipps-appen legger du selv inn hvilket bankkort du ønsker å betale med.
Hva er beløpsgrensene i kortet?
Beløpsgrenser i Norge:
- Minibank 9900 kroner per 7 dag
- Betalingsterminal: 300.000 kroner per transaksjon og per 3 dager
Beløpsgrenser i utlandet:
- Minibank: 15.000 kroner per 4 dager
- Betalingsterminal: 300.000 kroner per transaksjon og per 3 dager
Hva gjør jeg hvis jeg trenger nytt bankkort?
Kortet fornyes automatisk før utløpsdato. Hvis du har mistet eller ødelagt bankkortet, kan du bestille et nytt i nettbanken eller mobilbanken. Velg "Meny", "Mine kort" og det aktuelle kortet som skal erstattes med nytt.
Hvorfor fungerer ikke kortet mitt i utlandet?
Hvis bankkortet ditt ikke fungerer i utlandet kan det være at du har lagt inn regionsperre for den regionen du befinner deg i. Du kan gjøre endringer på disse innstillingene i mobil- og nettbanken. Velg "Meny", "Kort" og "Regionsperre".
Er det årsgebyr for bankkortet?
For medlemmer i KLP er det ingen årsgebyr for bankkortet. Det gjelder også hvis du har boliglån sammen med et KLP-medlem.
For alle andre er årsgebyret på 250 kroner.
Jeg har bestilt bankkort, når kan jeg forvente å motta dette?
Normalt får du kortet i posten innen syv dager fra du bestilte bankkortet.
Jeg har funnet ukjente transaksjoner på kortet mitt, hva må jeg gjøre nå?
Da må du sperre kortet ditt umiddelbart. Du kan sperre kortet i mobil- og nettbanken eller ved å kontakte oss per telefon 55 54 85 00. Du må også sende inn egenerklæringsskjema. Vi må ha mottatt dette skjemaet så snart som mulig etter at transaksjonen fant sted.
Hvordan bestiller jeg bankkort til disponent på kontoen min?
Du kan bestille disponentkort i nettbanken på følgende måte:
1. Trykk på "Bestill bankkort" i nettbankmenyen
2. Velg kontoen du ønsker å bestille disponent kort på
3. Under kontoeier endrer du navnet til disponentens navn
4. Bekreft kontoavtale
Bankkortet kommer per post etter ca. en uke. Disponenten må selv aktivere kortet og hente ut PIN-koden under "Mine kort" i sin nettbank.
NB: Disponenten må være registrert som bankkunde hos oss.
Hvordan avslutter jeg bankkortet mitt?
Logg inn i nettbanken eller mobilbanken og velg "Meny", "Mine kort", velg kortet du vil avslutte og trykk på "Avslutt kort". Skal kontoen også avsluttes må du sende oss en melding om dette i nettbanken.
Kortet mitt går snart ut på dato, hva gjør jeg nå?
Du vil automatisk få tilsendt nytt bankkort i posten ca. en måned før utløpsdato. Når du har mottatt det nye bankkortet, makulerer du og kaster det gamle.
Barne- og ungdomskonto
Hvem har tilgang til kontoen kortet knyttes til?
Foresatte disponerer kontoen i nettbanken sin.
Hvordan får barnet tilgang til nettbanken?
Barnet kan få tilgang til nettbanken fra fylte 13 år. Hvis barnet ditt ikke har tilgang nettbanken, ta kontakt med oss i nettbanken, så hjelper vi dere videre.
Nettbank er en fin måte for barnet å lære seg å bruke penger fornuftig og samtidig holde oversikten over forbruket sitt.
Hvor kan barnet sjekke saldo på brukskontoen sin?
Når barnet er under 13 år: Barnet må spørre sine foresatte som disponerer kontoen om å sjekke dette i nettbank/mobilbank. Det er også mulig å sjekke saldo i alle norske minibanker.
Når barnet er fylt 13 år og har nettbanktilgang: Da kan barnet sjekke saldo i nettbank eller mobilbank. Les mer om hvordan mobilbanken aktiveres.
Kan barnet få bilde på bankkortet?
Nei. Av sikkerhetsmessige har vi ikke bilde og fødselsnummer på bankkortet. Dette betyr at barnet ikke kan bruke bankkortet som legitimasjon.
Hvordan får barnet PIN-koden til bankkortet?
Barn fra 10-12 år: PIN-koden blir sendt til barnet per post noen dager etter bankkortet kommer. Dersom barnet glemmer PIN-koden må foresatte sende melding til oss i nettbanken og be om å få en ny PIN-kode.
Ungdom fra 13-17 år: PIN-koden hentes ut i nettbanken.
Hvordan sperre kortet dersom barnet mister det?
Er bankkortet kommet på avveie eller blitt frastjålet må kortet sperres umiddelbart. Kontakt oss på telefon 55 54 85 00 (+ 47 55 54 85 00 fra utlandet).
Kan bankkortet brukes til å handle på internett?
Dersom barnet er under 13 år kan det ikke brukes til å handle på internett.
Er barnet fylt 13 år kan foresatte bestemme om barnet skal kunne bruke bankkortet til å handle på internett. Foresatte må da sende melding til oss i nettbanken der de bekrefter at kortet kan brukes til netthandel.
Kan barnet mitt få egen brukskonto?
Ja. Barn fra fylte 10 år kan få egen brukskonto. Kontoen blir opprettet i barnets navn. Foresatte disponerer kontoen i nettbanken.
Hvordan går vi frem for å opprette barne- og ungdomskonto?
Barne- og ungdomskonto kan opprettes for barn og ungdom fra 10-17 år.
Slik går dere frem for å opprette barne- og ungdomskonto
Betaling og overføring
Det er en betaling jeg ikke kjenner til i nettbanken, hva gjør jeg?
Dersom det er en betaling du ikke kjenner til kontakter du vårt kundesenter per telefon 55 54 85 00 slik at vi kan sjekke dette opp for deg.
Gjelder det en eller flere transaksjoner tilknyttet bankkortet ditt? Da fyller du ut egenerklæringsskjema. Vi må ha mottatt dette skjemaet senest 3 måneder etter transaksjonen har funnet sted.
Jeg ønsker en kvittering på en utført betaling, hva gjør jeg?
Når du legger inn en betaling kan du krysse av for at du ønsker kvittering. Dersom du allerede har betalt og ønsker å bestille dette i etterkant velger du "Meny" og "Utførte betalinger". Finn betalingen du ønsker kvittering på, trykk på forstørrelsesglasset bak den aktuelle betalingen og trykk på "Bestill oblat". Du får da tilsendt kvittering med oblat per post i løpet av noen dager.
Jeg har mottatt en Giro utbetaling, hvordan får jeg dette inn på kontoen min?
Da må du påføre kontonummeret i KLP Banken pengene skal settes inn på, signere og sende den originale Giro utbetalingen til oss per post til adresse:
KLP Banken
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo
Jeg har mottatt en bankremisse, hvordan får jeg dette inn på kontoen min?
Du må signere på baksiden av bankremissen og skrive inn kontonummeret som pengene skal settes inn på og sende den originale bankremissen til oss per post til adresse:
KLP Banken
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo
Jeg har mottatt en valutasjekk. Hvordan får jeg dette inn på kontoen?
Du må signere på baksiden av valutasjekken og skrive inn kontonummeret som pengene skal settes inn på og sende den originale valutasjekken til oss per post til adresse:
KLP Banken
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo
Jeg har en betaling som har blitt stoppet, hvorfor?
Det kan være diverse årsaker til at en betaling er stoppet. De vanligste årsakene er at det mangler dekning på kontoen det tidspunktet betalingen skal ut av konto eller at beløpsgrensen for betaling i nettbanken er nådd. Du kan administrere beløpsgrensen for betaling i nettbanken ved å velge "Meny" og "Betalingsinnstillinger"
Har du AvtaleGiro kan det være at maksbeløpet for avtalen er lavere enn beløpet som skal trekkes. Da må beløpsgrensen for AvtaleGiro-avtalen økes før betalingen kan belastes kontoen din. Du kan deretter reaktivere betalingen i forfallsregisteret.
Tilbyr dere telefonbank?
Ja. Telebanken kan du bruke til å sjekke saldo på kontoen, overføre penger, betale regninger og få opplysninger om siste transaksjoner på kontoen din.
Slik oppretter du telebank i nettbanken:
- Logg deg inn i nettbanken og send oss en melding der inne om at du ønsker å opprette telebank. Du vil så motta en bekreftelse fra oss.
- Når du har mottatt bekreftelse fra oss kan du hente ut telebankkode i nettbanken. Du finner telebankkoden ved å velge "Meny" og "Telebankkode" under menyvalget "Tjenester".
Du er nå klar til å ta i bruk telebanken!
Telefonnummeret til telebanken er: 21 49 22 55
Hvor lang tid tar det å overføre penger mellom mine kontoer?
Overføring mellom egne kontoer skjer umiddelbart.
Hvordan finner jeg tilbake til en gammel faktura i nettbanken?
I nettbanken kan du søke opp utførte betalinger i dokumentarkivet. Velg "Meny" og "Dokumentarkiv". Er det en tidligere eFaktura du leter etter finner du denne ved å velge "eFaktura arkiv" i menyen.
Jeg ønsker å endre beløpsgrensen for betaling i nettbanken. Hvordan gjør jeg det?
I nettbanken velger du "Meny" og "Betalingsinnstillinger". Her kan du endre beløpsgrensene for betaling i nettbanken.
Hvor finner jeg en oversikt over hvilke betalingsavtaler jeg har?
Du finner oversikt over dette i nettbanken ved å velge "Meny" og "Betalingsavtaler".
Hvordan oppretter jeg en fast overføring eller fast betaling?
Du kan opprette fast overføring mellom egne kontoer i KLP. Da velger du "Meny" og "Betalingsavtaler" og fanen "Faste overføringer". Dersom du ønsker å opprette en fast betaling til en konto i en annen bank velger du fanen "Faste betalinger".
Hva betyr det når en betaling står som reservert i siste bevegelser i nettbanken?
Det betyr at beløpet er trukket fra kontoen din, men detaljene om transaksjonen vises først når bokføringen skjer. Normalt er dette neste virkedag. Har du brukt bankkortet ditt kan dette ta noe lengre tid.
Hvor lang tid tar det å overføre penger til en annen bank?
Våre oppgjørsider:
Belastning av konto hverdager klokken: 00:00, 10:00, 11:30 og 13:50 (Tidspunktene er omtrentlige).
Har begge konto i KLP Banken vil pengene komme inn på konto med en gang.
Alternativt kan du velge å bruke "Straksbetaling" når du betaler i mobilbanken og nettbanken. Da vil mottaker få pengene inn på konto umiddelbart, uavhengig av bank. Les mer om straksbetaling
Skal du betale til utlandet tar betalingen lengre tid. Les mer om betaling til utlandet.
Betal til utlandet
Hvilke opplysninger trenger avsender av meg?
Avsender trenger følgende informasjon fra deg:
IBAN-nummeret på kontoen pengene skal inn på. Eksempel på hvordan et IBAN-nummer ser ut: NO49 8317 9999 999. Du finner IBAN-nummeret ditt i nettbanken ved å velge "Kontodetaljer" under den kontoen pengene skal inn på.
BIC/SWIFT-koden, bankens navn og adresse:
BIC/SWIFT-koden for å motta betaling i EURO fra Europa/EØS (SEPA): KLPKNO21. Adresse: KLP Banken, Postboks 400 sentrum, 0103 Oslo, Norway
BIC/SWIFT-koden for å for å motta andre type betalinger, i andre valutasorter enn EURO, både innenfor og utenfor EØS området: DNBBANOKK. Adresse: DNB, 0021 Oslo, Norway
Kontoeiers navn og adresse
Hvor finner jeg IBAN-nummeret mitt?
Du finner IBAN-nummeret ditt i nettbanken ved å velge "Detaljer" under den aktuelle kontoen. I tillegg finner du IBAN-nummeret ditt på kontoutskriften.
Hva er BIC/SWIFT-koden til KLP Banken?
BIC/SWIFT for å motta betaling i EURO fra Europa/EØS (SEPA): KLPKNO21
BIC/SWIFT for å motta andre type betalinger, i andre valutasorter enn EURO, både innenfor og utenfor EØS området: DNBANOKK
Hvilken kurs gjelder når jeg betaler til utlandet?
Når du legger inn en betaling til utlandet i nettbanken vil du kunne beregne kurs. Det er viktig å påpeke at dette kun er en estimert kurs og ikke nødvendigvis den du får. Endelig kurs blir fastsatt når betalingen utføres hos underleverandør. Vi kan av denne grunn ikke gi deg en eksakt kurs for akkurat din betaling.
Den endelige kursen finner du etter betalingen er utført i nettbanken ved å velge "Meny" og "Utførte betalinger".
Hva skjer hvis jeg har skrevet feil i betalingen til utlandet?
Da vil betalingen komme i retur og ofte være redusert. Det vil pålegges kompletteringskostnader ved mangelfulle oppdrag, for eksempel ved å legge inn betaling uten BIC/SWIFT-kode eller bankkode. I tillegg kan det medføre omkostninger fra utførende bank i utlandet. Husk derfor å alltid sjekke at du har lagt inn korrekt informasjon når du legger inn betaling til utlandet.
Hva er BIC/SWIFT og hvor finner jeg dette?
Ved betaling til utlandet må BIC/SWIFT til mottakerbank oppgis. BIC/SWIFT-koden identifiserer hvilken bank pengene skal til og er på åtte eller elleve tegn. De første seks er alltid bokstaver. Du finner normalt BIC/SWIFT-koden på fakturaen eller ved å kontakte betalingsmottakers bank.
Hva er IBAN og hvor finner jeg dette?
IBAN er et internasjonalt format for kontonummer. Du kan finne IBAN-nummeret ditt i nettbanken ved å velge "Detaljer" for den aktuelle kontoen. Dersom du skal betale til en konto i utlandet må du be betalingsmottaker om IBAN-nummeret.
Hva er en SEPA betaling?
SEPA (Single Euro Payments Area) er et resultat av et samarbeid mellom primært EU-kommisjonen og den Europeiske Sentralbanken med formål å skape et felles europeisk betalingsmarked).
For at betalingen skal gå som en SEPA-betaling må betalingen være i EURO og mottakerbank må være medlem av SEPA-samarbeidet. I tillegg må det benyttes IBAN nummer og BIC/SWIFT-kode.
Det er også viktig at du velger at omkostningene skal deles. Fordelen med å benytte SEPA-betaling er at denne formen både er raskere og rimeligere.
Hva er bankkode og når skal jeg bruke dette?
Bankkode består av tall og brukes til å identifisere mottakers bank i "nationale clearing systemer". Bankkode skal IKKE fylles inn når IBAN benyttes. Til USA må du registrere FW – Routing Number/ABA (eksempel: FW999999999)
Hvilken valutasort bør jeg velge?
Skal du betale en faktura må du velge den valutasorten den er fakturert med. Hovedregelen er at du skal velge valutaen i mottakerlandet. Skal du overføre til land innen Europa velger du EURO.
Hva koster det å betale til utlandet?
Du finner oversikt over hva det koster å sende penger til utlandet i prislisten
Bli kunde og bytte bank
Hvordan bytter jeg bank og flytter kundeforholdet mitt til dere?
Vi har laget en stegvis guide som tar deg gjennom stegene for å flytte kundeforholdet ditt.
Hvem kan bli bankkunde i KLP?
Alle kan bli bankkunde i KLP. Er du medlem i KLP får du de beste betingelsene vi kan tilby. For å kunne bli bankkunde i KLP må du:
- Ha norsk fødselsnummer
- Ha norsk folkeregistrert adresse
Les mer om å bli bankkunde og bytte bank
Barn og ungdom fra 10-17 år kan opprette kontoer og bankkort. Les mer om hvordan dette opprettes
Hvordan får jeg lønnen min inn på konto hos dere?
Du må informere arbeidsgiver om nytt kontonummer for utbetaling av lønn. Dette gjør du enkelt ved å sende arbeidsgiver en e-post. Ta gjerne en titt på vår stegvise guide til bytte av bank
Kan jeg fortsette å ha en konto i en annen bank?
Ja, det kan du. Det er mulig å ha noe av kundeforholdet ditt hos oss og noe i andre banker.
Jeg har sendt inn bankbytteskjema, hvor lang tid tar det før kontoene mine er overført?
Det tar inntil 10 dager fra du sender inn bankbytteskjema til kontoene er overført til oss.
Har dere noen filialer jeg kan gå til?
Nei. Vi er en selvbetjent nettbank. Det betyr at du som kunde kan administrere kundeforholdet ditt selv i mobil- og nettbank.
Vi er også tilgjengelige på e-post dersom det skulle være noe. I tillegg kan du nå oss hele døgnet på telefon 55 54 85 00.
Hvordan sender jeg inn bankbytteskjema?
Når du har opprettet de kontoene du ønsker kan du sende inn bankbytteskjema. Du finner bankbytteskjema i nettbanken ved å velge "Meny" og "Bytte bank". Husk at dersom du skal flytte hele kundeforholdet ditt bør du ha bestilt kodebrikke fra oss først. Dette da kodebrikken du har i tidligere bank blir avsluttet når du stenger alle kontoene dine der.
Boliglån
Hvordan søker jeg om boliglån?
Det kommer an på om du ønsker å søke om lån til å kjøpe ny bolig eller ønsker å øke eller flytte boliglånet ditt. Ta gjerne en titt på oversiktssiden over alle våre boliglån, og finn lånet som passer ditt behov. Søknaden sender du inn elektronisk, og du må legge ved siste lønnsslipp og skattemelding i søknaden.
Hvor mye kan jeg maksimalt låne?
Det er flere faktorer som avgjør om og hvor mye du kan få låne. Vi gjør en totalvurdering av disse faktorene:
- Hvor mye egenkapital du har, dersom du skal kjøpe ny bolig
- Betalingsevnen din
- Livssituasjonen din
- Markedsverdien på boligen din, dersom du eier i dag
Vi forholder oss til Finanstilsynets retningslinjer for god utlånspraksis.
Det er normalt fast skattbar inntekt fra arbeidsgiver som legges til grunn ved vurdering av betjeningsevne.
Dersom du har eksisterende studielån, billån, båtlån, forbrukslån, kredittkortgjeld eller annen gjeld, vil dette påvirke hvor mye vi kan tilby i boliglån.
Vi har en lånekalkulator du kan bruke for sjekke hvor mye lånet vil koste i måneden.
Hvilke eiendommer gir dere lån til?
Lån i KLP Banken krever sikkerhet i fast eiendom i Norge. Det er ikke mulig å benytte eiendom i utlandet som sikkerhet.
Selveiet bolig
Har du en selveiet bolig kan vi i utgangspunktet gi lån inntil 75 prosent av boligens markedsverdi. For medlemmer i KLP kan vi også vurdere å gi lån inntil 85 prosent av boligens markedsverdi. Da gjør vi en ekstra vurdering av sikkerhet, betjeningsevne og betjeningsvilje.
Borettslag- eller aksjeleilighet
Har du borettslags- eller aksjeleilighet kan vi i utgangspunktet gi lån inntil 75 prosent av brutto markedsverdi, fratrukket fellesgjeld. For medlemmer i KLP kan vi vurdere å gi lån inntil 85 prosent av markedsverdi fratrukket fellesgjeld, da gjør vi en ekstra vurdering av sikkerhet og betjeningsevne.
Hytte / Fritidsbolig
På Hytte/fritidsbolig innvilger vi lån på inntil 75 prosent av markedsverdi. Les mer om lån til fritidsbolig og hytte
Hvilke eiendommer gir dere ikke lån til?
KLP Banken er en ren nettbank og tilbyr primært lån til boligformål og fritidsbolig/hytte.
Ubebygde tomter
Vi tilbyr dessverre ikke byggelån eller lån mot sikkerhet i ubebygd tomt. Vi anbefaler derfor å søke om byggelån i en lokal bank. Når boligen er ferdigstilt kan du søke om å flytte boliglånet til oss.
Landbrukseiendom
Har du konsesjonspliktig landbrukseiendom på over 100 mål, kan vi dessverre ikke tilby lån. Vi anbefaler deg i tilfelle å kontakte Landkreditt. Har du landbrukseiendom på under 100 mål kan vi vurdere å gi lån på inntil 75 prosent av dokumentert markedsverdi. Inntekten din må da være basert på lønnsforhold, og ikke driftsinntekter.
Næringseiendom
Vi tilbyr kun lån til boligformål, og kan derfor ikke tilby lån til næringseiendom.
Jeg ønsker fast rente på boliglånet mitt, hvordan går jeg frem?
Hvis du ønsker å binde renten på boliglånet ditt finner du fremgangsmåte her
Kan jeg få avdragsfrihet på boliglånet, og hvordan søker jeg om det?
Ja, det er mulig å søke om avdragsfri periode på boliglånet. Det betyr at du kun betaler renter og ikke avdrag. Dette forutsetter at lånet ditt ligger innenfor 60 prosent av boligens verdi. Du søker om avdragsfrihet i nettbanken ved å velge "Meny" og "Søk om avdragsfrihet".
Hvordan betaler jeg inn ekstra på boliglånet mitt?
Dersom du har valgt boliglån med flytende rente har du muligheten til å betale inn ekstra avdrag på lånet når du måtte ønske det, uten ekstra kostnader. Dette gjør du i nettbanken ved å velge "Meny" og "Betal ekstra inn på lånet".
Brukskonto
Hvordan oppretter jeg en brukskonto?
Når du registrerer deg som bankkunde får du automatisk opprettet en brukskonto. Du kan også opprette flere brukskontoer i nettbank og mobilbank,
Hvor finner jeg kontonummeret mitt?
Du finner kontonummeret ditt på oversiktssiden i nettbanken. Dersom du har bankkort finner du også kontonummeret ditt på baksiden av bankkortet.
Hvordan legger jeg til disponent på kontoen?
Dette gjør du i nettbanken ved å velge "Legg til disponent til konto" i menyen. Husk at disponent på konto også må være bankkunde i KLP.
Hvordan endrer jeg navn på kontoen min?
Dette gjør du inne i nettbanken ved å velge "Mine kontoer" og "Kontoinnstillinger" under kontoen du ønsker å endre navn på.
Hvor finner jeg IBAN-nummeret til kontoen min?
Du finner IBAN-nummeret ditt i nettbanken ved å velge "Meny", "Mine kontoer" og "Detaljer" under den aktuelle kontoen. Du kan også finne IBAN-nummeret ditt på kontoutskriften din.
Hvor mange kontoer kan jeg opprette?
Du kan opprette opp til ni brukskontoer.
Tilbyr dere kontokreditt på brukskontoen?
Nei, vi tilbyr ikke kontokreditt. Vi tilbyr kredittkort med inntil 45 dagers betalingsutsettelse. Les mer om kredittkort.
Hvordan avslutter jeg en konto?
Dersom du ønsker å avslutte en konto må du sende oss en melding om dette via nettbankens "Skriv til oss".
Tilbyr dere depositumkonto?
Nei, vi tilbyr ikke depositumkonto.
Hvordan endrer jeg grensene for betaling fra kontoen?
Du kan endre grensen for betaling i nettbanken. Det gjør du slik:
- Trykk på "Meny"
- Under menyvalget Innstillinger trykker du på "Betalingsinnstillinger"
- Fyll inn ny beløpsgrense per transaksjon/måned
- Trykk "Lagre endringer"
Hvis du ønsker å endre til en beløpsgrense til mer enn 3.000.000 kroner, må du sende oss en melding i nettbanken om hvilken beløpsgrense du ønsker.
BSU-konto
Jeg har hatt BSU-konto tidligere, kan jeg opprette en ny?
Hvordan får jeg skattefradrag, og hvor mye får jeg?
Du får skattefradrag for 20 prosent av beløpet du har spart inneværende år. Dersom du sparer det maksimale årlige beløpet på 25.000 kroner, kan du få 5000 kroner i skattefradrag.
NB: For å få skattefradraget må du ha høy nok inntekt, slik at du betaler nok skatt til å trekke BSU-fradraget. Vi melder inn beløpet du har spart til skatteetaten, som regner ut hvor mye du har krav på i BSU-fradrag basert på hvor mye du har tjent.
Nye regler fra 01.01.2021
Det gis ikke fradrag når du per 31. desember i inntektsåret helt eller delvis eier egen bolig eller sekundærbolig.
Se mer informasjon om BSU og skattefradrag på skatteetaten.no
Kan jeg ta ut penger fra BSU-kontoen min?
Ja. Beløpet du har satt inn på BSU-kontoen din inneværende år har du muligheten til å ta ut. Dersom du ønsker å gjøre dette må du sende oss en melding i nettbanken der du informerer om hvilket kontonummer beløpet skal overføres til.
Dersom du ønsker å bruke BSU-kontoen til boligkjøp eller nedbetaling av boliglån må du også sende oss en melding om dette i nettbanken. I denne meldingen må du bekrefte at beløpet skal benyttes til boligkjøp. I tillegg må du opplyse om hvilket kontonummer innestående skal overføres til.
NB! Dersom du velger å avslutte din BSU-konto vil du aldri kunne opprette en ny i ettertid.
Hva skjer med BSU-kontoen det året jeg fyller 34 år?
Det året du fyller 34 år har du ikke lenger mulighet til å sette inn penger på BSU-kontoen din og kontoen får rente tilsvarende sparekonto ordinær. Selve kontoen kan du beholde hos oss så lenge du ønsker.
Tilbyr dere BSU 2.0?
Nei. Vi tilbyr kun BSU-konto. Et alternativ er sparekonto. Les mer om sparekonto
Kan jeg opprette BSU-konto for barnet mitt?
Ja. Det er mulig å opprette BSU-konto for barn fra de er fylt 13 år. Til informasjon fraråder Skatteetaten å åpne BSU-konto til barn under 17 år. Dette da barnet må ha skattbar inntekt for å kunne dra nytte av skattefradraget.
Les mer om hvordan du kan opprette BSU-konto for barna dine
Hvor lang tid tar det å flytte BSU-kontoen min fra en annen bank?
Normalt tar det inntil 10 dager fra du har signert BSU dokumentene til kontoen er flyttet over til oss.
Hvordan avslutter jeg BSU-kontoen min?
Pengene du har spart er forbeholdt boligkjøp eller nedbetaling av boliglån, bortsett fra beløpet du har spart inneværende år. Dersom du skal kjøpe bolig eller nedbetale på boliglånet ditt sender du oss en melding om dette i nettbanken. Vi trenger da disse opplysningene fra deg:
- Informasjon om du skal kjøpe ny bolig eller nedbetale på boliglånet ditt
- Hvilket kontonummer/lånenummer og hvilken bank beløpet skal overføres til
Finansieringsbevis
Hvordan bruker jeg finansieringsbeviset?
Budrunder er spennende og ofte hektiske. Kanskje opplever du å tape mange, men til slutt vil du sitte igjen med drømmeboligen.
Skriv navn og telefonnummer til saksbehandleren din i budskjemaet, så vil megler kontakte oss for å kontrollere at du har finansieringen i orden. Ikke vis frem finansieringsbeviset til megler. Det er greit å holde for seg selv hvor langt du kan strekke deg i budrunden.
Det er viktig at du holder deg innenfor de gitte rammene som er oppgitt i finansieringsbeviset du har fått.
Hvem kan jeg ta opp lån sammen med?
Hos oss kan du bare ta opp lån sammen med ektefelle, samboer eller partner. Eksempelvis kan ikke søsken eller venner ta opp lån sammen.
Hvor mye kan jeg maksimalt låne?
Det er flere faktorer som avgjør om og hvor mye du kan få låne. Vi gjør en totalvurdering av disse faktorene:
- Hvor mye egenkapital du har, dersom du skal kjøpe ny bolig
- Betalingsevnen din
- Livssituasjonen din
- Markedsverdien på boligen din, dersom du eier i dag
Vi forholder oss til Finanstilsynets retningslinjer for god utlånspraksis.
Det er normalt fast skattbar inntekt fra arbeidsgiver som legges til grunn ved vurdering av betjeningsevne.
Dersom du har eksisterende studielån, billån, båtlån, forbrukslån, kredittkortgjeld eller annen gjeld, vil dette påvirke hvor mye vi kan tilby i boliglån.
Vi har en lånekalkulator du kan bruke for sjekke hvor mye lånet vil koste i måneden.
Hva skjer når jeg har vunnet budrunden?
Når du har vunnet budrunden vil megler avtale tid med deg og selger for å signere kjøpekontrakt. Etter dette møtet sender du kjøpekontrakten til oss. Vi vil deretter sende deg lånedokumenter som må signeres og returneres til oss.
Hvordan kan jeg spare til egenkapital?
De fleste har ikke muligheten til å kjøpe bolig uten å låne penger, og det er ikke mulig å låne mer enn 85 prosent av boligens markedsverdi. Det er derfor viktig å spare, og det kan du gjøre på flere måter.
Er du under 34 år er BSU en god måte å spare til egenkapital på. Du kan spare inntil 25 000 kroner i året, og opp til 300.000 kroner totalt. Det er mye bedre rente enn på BSU-kontoen enn på en vanlig sparekonto, og du kan få opp til 20 prosent skattefradrag på beløpet du sparer hvert år.
Det er også mulig å spare i fond - som kan gi god avkastning på sparepengene. I dette tilfelle bør man ha flere års horisont på sparingen, da en slik sparetype er mer utsatt for økonomiske svingninger.
Fleksilån
Kan jeg få fastrente på fleksilån?
Nei, det er ikke mulig. Med en fastrenteavtale må du forholde deg til en fast nedbetalingsplan, og det er ikke mulig å ta ut og sette inn penger på lånet. Fleksilån gir deg muligheten til å selv styre innbetaling på lånet, og du kan ta ut av kredittrammen når du måtte ønske.
Hvordan overfører jeg penger fra fleksilånet?
Du kan enkelt overføre penger fra fleksilånskontoen din til andre kontoer i nettbanken.
Hvordan betaler jeg inn på fleksilånet?
I nettbanken finner du kontonummeret til fleksilånet ditt. Dersom du ønsker å betale inn på lånet, er det dette kontonummeret du betaler inn til.
Vi anbefaler at du minimum betaler rentekostnadene hver måned. Det kan derfor være lurt å opprette en fast månedlig betaling for å dekke disse kostnadene.
Kan jeg ha fleksilån med sikkerhet i fritidsbolig?
Nei, det er kun mulig å ha fleksilån med sikkerhet i primærboligen din.
Kontaktløs betaling
Hva betyr kontaktløs betaling (tæpping)?
Med kontaktløs betaling (tæpping) på bank- og kredittkort kan du betale kun ved å holde kortet inntil betalingsterminalen. I tillegg slipper du å taste inn PIN-koden din for små beløp under 400 kroner. Les mer om kontaktløs betaling.
Hvor kan jeg bruke kortet mitt til kontaktløs betaling?
Kontaktløs betaling blir mer og mer populært, og flere brukersteder tilbyr nå kontaktløs betaling. I tiden fremover vil alle betalingsterminaler gradvis skiftes ut for å støtte kontaktløs betaling.
Se etter symbolet for kontaktløs betaling:
Hva skjer hvis jeg mister kortet mitt eller det blir stjålet?
Da må du sperre kortet ditt umiddelbart. Kontakt oss på telefon 55 54 85 00, tastevalg 1 – 3 – 1. Ringer du fra utlandet et nummeret +47 55 54 85 00. Dersom du har blitt svindlet finner du informasjon om dine reklamasjonsrettigheter her.
Hvordan vet jeg at kortet mitt fungerer til kontaktløs betaling?
Dersom kortet ditt har symbolet for kontaktløs betaling (ligner på et WiFi symbol) kan du betale kontaktløst.
Er det sikkert å bruke kontaktløs betaling?
Bankkort og kredittkort med kontaktløs betaling er like sikkert som alle andre kort med chip og PIN-kode. Det er en grense på 400 kroner per transaksjon uten at du må taste inn PIN-koden din. Som en ekstra sikkerhet vil du av og til, når beløpet er under 400 kroner, bli bedt om å taste inn PIN-koden din – selv om du betaler kontaktløst.
Kredittkort
Er det reise- og avbestillingsforsikring i kortet?
Ja. Gratis reise- og avbestillingsforsikring inkludert i KLP kredittkort. Mer informasjon om reise- og avbestillingsforsikringen
Hvordan aktiverer jeg kredittkortet?
Du aktiverer kredittkortet i nettbanken ved å velge "Meny", "Mine kort" og "Aktiver" under kredittkortet.
Hvilke krav må jeg oppfylle for å søke om KLP Kredittkort?
For å søke om KLP kredittkort må ha fylt 18 år, være medlem i KLP, ha norsk fødselsnummer og norsk folkeregistrert adresse. Dersom du har betalingsanmerkninger vil du ikke kunne få KLP kredittkort. Vi vil ta en helhetlig vurdering av din økonomi når du søker om kredittkort.
Hvordan øker eller reduserer jeg kredittgrensen min?
Da kan du kontakte oss per telefon 55 54 85 00 (hverdager mellom klokken 08:00 og 16:00) eller sende oss en melding i nettbanken. Dersom du ønsker å øke kredittgrensen din vil vi forta en vurdering på dette.
Hvor finner jeg PIN-koden til kredittkortet?
Du finner PIN-koden din i nettbanken ved å velge "Meny", "Mine kort" og "Hent PIN".
Kan jeg endre PIN-koden til kredittkortet?
Nei, det er ikke mulig å endre PIN-koden tilknyttet kredittkortet.
Hva er beløpsgrensene for bruk av kortet?
Det er beløpsgrenser i kortet, dette er en kontroll som skal redusere muligheten for misbruk av kort.
Beløpsgrenser Norge:
- Minibank 9900 kroner per 7 dag
- Betalingsterminal: 300.000 kroner per transaksjon og per 3 dager
Beløpsgrenser i utlandet:
- Minibank: 15.000 kroner per 4 dager
- Betalingsterminal: 300.000 kroner per transaksjon og per 3 dager
Hvordan fungerer tilbakebetaling til kredittkortet?
Du får tilsendt faktura en gang i måneden. Du kan når som helst betale inn ekstra på kredittkortet dersom du ønsker det. Minimumsbeløpet for innbetaling per måned er 3 prosent av benyttet kreditt, eller minimum 300 kroner.
Kan jeg overføre penger fra kredittkortet til kontoen min?
Ja, det kan du gjøre i nettbanken. Dette gjør du ved å velge "Betal" i nettbanken.
Hvordan oppretter jeg eFaktura for betaling av kredittkortfakturaen?
Du oppretter eFaktura i nettbanken. eFakturareferansen finner du i nettbanken under "Meny" og "Mine kort". eFaktura oppretter du ved å velge "Meny" og "Ny eFaktura eller Avtalegiro".
Hvordan endrer jeg forfallsdato for innbetaling til kredittkortet?
Da kan du sende oss en melding i nettbanken om at du ønsker å endre forfallsdato. Du kan velge mellom forfallsdato den 5., 15. eller 25. i måneden.
Hva menes med Inntil 45 dagers betalingsutsettelse?
Antall dager betalingsutsettelse vil variere basert på når i måneden varekjøpet ble foretatt. For å få 45 dagers rentefri betalingsutsettelse på varekjøp må kjøpet være gjort dagen etter at faktura er blitt produsert. Fakturaen har alltid forfall 14 dager etter produksjonsdato.
Eksempel: Har du forfallsdato 25. hver måned, vil din faktura produseres 11. hver måned. For å få 45 rentefrie dager på et kjøp, må kjøpet bli gjort dagen etter fakturaen produseres, altså 12. i måneden. Bruker du kortet dagen før faktura produseres, oppnår du 15 rentefrie dager.
Hvor finner jeg oversikt over priser og gebyrer tilknyttet kredittkortet?
Du finner oversikt over våre priser og gebyrer i vår prisliste
Nedbetaling av boliglånet
Hvordan betaler jeg inn ekstra avdrag på boliglånet?
Dersom du har valgt boliglån med flytende rente har du muligheten til å legge inn ekstra avdrag på lånet når du måtte ønske det, uten ekstra kostnader. Dette gjør du enkelt ved å foreta en innbetaling fra en konto inn på lånekontonummeret ditt. Lånekontonummeret finner du i nettbanken. Innbetalingen bør registreres noen dager etter du har forfallsdato på lånet ditt.
Kan jeg få avdragsfrihet på boliglånet, og hvordan søker jeg om det?
Ja, det er mulig å søke om avdragsfri periode på boliglånet. Det forutsetter at lånet ditt ligger innenfor 60 prosent av boligens verdi.
Slik søker du
Logg inn i nettbanken, velg meny og «Søk om avdragsfrihet» fra menyen.
Husk at…
I en avdragsfri periode betaler du kun rentene på lånet ditt. Med andre ord betaler du minstekostnaden for å ha et lån og ikke selve lånet.
Vær klar over at den totale kostnaden for lånet øker i det lange løp, siden du ikke betaler ned lånet i en periode.
Når den avdragsfrie perioden avsluttes vil månedlige avdrag være høyere enn opprinnelig.
Om det er kort tid til forfall på lånet ditt, vil den avdragsfrie perioden begynne fra neste forfall.
Hvor finner jeg nedbetalingsplanen for boliglånet mitt?
Du finner nedbetalingsplanen i nettbanken ved å velge "Meny" og "Mine lån". Deretter trykker du på lånet ditt og velger "Nedbetalingsplan".
Jeg ønsker å endre belastningskonto for lånet, hvordan gjør jeg dette?
Send oss en melding i nettbanken med informasjon om hvilken konto du ønsker som belastningskonto, så endrer vi dette for deg. Husk at belastningskontoen må være en konto i KLP Banken.
Hvor finner jeg renten på boliglånet mitt?
Du finner renten i nettbanken ved å velge "Detaljer" under lånet ditt.
Hvordan endrer jeg forfallsdato på lånet mitt?
Send oss en melding i nettbanken om hva du ønsker som forfallsdato på lånet, så endrer vi det for deg. Du vil da kunne se oppdatert nedbetalingsplan i nettbanken.
Hva skjer med boliglånet ved et samlivsbrudd?
Det er som regel tre mulige utfall:
Hvis dere bestemmer dere for at boligen skal selges
Da må boligen være solgt og det må foreligge en undertegnet kjøpekontrakt og en avtale mellom partene om fordeling av egenkapitalen. Når dette er på plass kan dere søke om finansieringsbevis for kjøp av ny bolig.
Hvis dere bestemmer dere for at du skal beholde boligen
Da må du søke om å kjøpe ut den andre parten og få overta boliglånet selv. Dette gjør du ved å sende inn søknad om finansieringsbevis.
Hvis dere bestemmer dere for at du skal kjøpes ut av boligen
Da må den andre parten søke om å kjøpe deg ut og få overta boliglånet selv. Når dette er på plass kan du søke om finansieringsbevis for kjøp av ny bolig.
Hvor finner jeg årsoppgaven for lånet mitt?
Du finner årsoppgaven i postkassen din i nettbanken.
Hva gjør jeg hvis jeg ønsker å innfri hele lånet mitt?
Har du boliglån med flytende rente kan du innfri lånet nå du selv måtte ønske. Da kan du enten sende en melding i nettbanken eller kontakte vårt kundesenter per telefon 55 54 85 00 for å få opplyst nøyaktig beløp for den aktuelle datoen du ønsker å innfri lånet.
Har du et fastrentelån du ønsker å innfri må du kontakte vårt kundesenter per telefon 55 54 85 00, da det må gjøres en kursberegning (over- eller underkurs)
Sparekonto barn (0-17 år)
Er det krav til minsteinnskudd på kontoen?
Hva en renten på sparekonto til barn?
Du finner oversikt over gjeldene renter og priser i vår prisliste.
Hvem kan opprette sparekonto barn?
Sparekonto barn opprettes i barnets navn. Det er kun barnets foresatte som kan bestille kontoen.
Seniorlån
Hvor lang tid tar det fra jeg søker om Seniorlån til lånet er utbetalt?
Det tar normalt ca. to uker fra du søker om Seniorlån til lånet er utbetalt på kontoen din.
Hvor lenge kan jeg beholde Seniorlånet?
Du beholder Seniorlånet så lenge du bor i boligen. Lånet skal først tilbakebetales ved permanent flytting til sykehjem eller død.
Dersom du kommer på sykehjem, må lånet gjøres opp innen 12 måneder etter fraflytting. Det er du som avgjør om boligen skal selges eller overdras til arvingene. Hvis du har inngått avtalen sammen med din ektefelle/samboer, og han/hun ønsker å bo hjemme løper avtalen om Seniorlån som før.
Blir det noe igjen til arvingene?
Ja. Nøyaktig hvor mye avhenger av rentenivå, levetid og boligprisstigning. Løsøre, annen eiendom og eventuelle andre verdier vil gå til arvingene i sin helhet.
Kan den etterlatte fortsette avtalen om Seniorlån?
Ja, men det er viktig at det inngås avtaler med øvrige familie som sikrer at den etterlatte kan bli boende.
Dette gjelder for ektefelle og samboere:
- Ektefeller uten barn/med felles barn: Ingen særskilte avtaler
- Ektefeller med særkullsbarn: Samtykke til uskifte
- Samboere uten barn: Gjensidig testamente
- Samboere med felles barn: Ingen særskilte avtaler
- Samboere med særkullsbarn: Egen uskifteavtale
Hva skjer dersom jeg bytter bolig?
Dersom du har flytteplaner bør du vente med å inngå avtale om Seniorlån. Skulle du derimot bytte bolig etter å ha inngått avtale om Seniorlån, kan avtalen overføres til ny bolig, forutsatt at dette er godkjent av oss.
Hvorfor er renten høyere på Seniorlån enn på vanlig boliglån?
Vi garanterer deg en livsvarig borett og derfor er renten høyere enn på ordinære boliglån. Hvis boligens verdi blir lavere enn lånet ved forfall, er det vi som må dekke tapet. Det du betaler ekstra i renter er dermed forsikringspremien vi tar for å kunne gi deg:
- Muligheten til faste månedlige og skattefrie utbetalinger ut året låntaker fyller 95 år
- Garanti for at du, eller lengstlevende ektefelle, kan bo i boligen så lenge dere ønsker det eller er i stand til det
- En garanti som gjelder selv om boligprisene skulle synke og dersom boligrenten stiger
Kan jeg betale renter hvis jeg ønsker det?
Ja, det er selvsagt mulig å betale renter og gjøre andre innbetalinger dersom du ønsker det. Dette gjøres ved å betale direkte inn på lånets kontonummer som du finner i nettbanken.
Sparekonto
Hvor ofte godskrives rentene?
Rentene godskrives kontoen din årlig, per 31.12. Du kan alltid sjekke opptjente renter i nettbanken ved å velge "Detaljer" under kontoen.
Hvordan avslutter jeg en konto?
Dersom du ønsker å avslutte en konto må du sende oss en melding om dette via nettbankens "Skriv til oss". Vi trenger denne informasjonen fra deg:
- Kontonummer på kontoen som skal avsluttes
- Kontonummer på konto innestående og eventuelle opptjente renter skal overføres til
Er KLP Banken medlem av Bankenes Sikringsfond?
Ja, vi er medlem av Bankenes Sikringsfond og dekker innskudd inntil 2 millioner kroner, inklusive opptjente renter.
Jeg har sparekonto i dag, hvor finner jeg oversikt over hvor mye jeg har i opptjente renter?
Du finner full oversikt over sparekontoen din i nettbanken. Logg inn på Min Side og velg "Nettbank" . Her kan du velge "Detaljer" for den aktuelle kontoen og få opp informasjon om rentesats og hvor mye du har opptjent i renter i år.
Opptjente renter godskrives kontoen din årlig, per 31.12.
Hvor mange kontoer kan jeg opprette?
Du kan opprette opp til ni sparekontoer.
Hvordan endrer jeg navn på kontoen min?
Dette gjør du inne i nettbanken ved å velge "Kontoinnstillinger" under kontoen du ønsker å endre navn på.
Hvor finner jeg kontonummeret mitt?
Du finner kontonummeret ditt på oversiktssiden i nettbanken.
Tilbyr dere sparekonto med fastrente?
Nei, vi tilbyr kun sparekonto med flytende rente.