6 tips til en sikker netthandel

Nordmenn elsker å handle på nett, og vi handler mer enn noen gang. Det er mye som kan skje på nettet. Vi kan bli utsatt for svindel, få feil eller ødelagt vare levert og det finnes dessverre mange useriøse aktører der ute. Det er derfor viktig å være på vakt, så du ikke utsetter deg for risiko. Her er våre beste tips til en sikker handel på nett.

KLP Kredittkort

KLP Kredittkort inkluderer gratis reise- og avbestillingsforsikring og du får inntil 45 dagers rentefri betalingsutsettelse.

Se forsikringsvilkår og prisliste

Dersom du har KLP kredittkort og får lønnen din inn på konto hos oss får du i tillegg ID-tyveriforsikring inkludert. 

Du må være medlem i KLP for å søke om KLP Kredittkort

Les mer om KLP Kredittkort

Søk om kredittkort

Priseksempel KLP Kredittkort medlem:
15.000 kroner med effektiv rente på 21,61 % over 12 måneder, gir totalt 16.651 kroner

1. Bruk kredittkort for en tryggere handel 

Bruk kredittkort for å gjøre netthandelen så sikker som mulig. Forbrukerrådet anbefaler å bruke kredittkort, da transaksjonene omfattes av regler om kredittkjøp under Finansavtaleloven. Dersom du skulle bli utsatt for svindel, er det ugunstig at kjøpene trekkes direkte fra bankkontoen. Da vil du stå som juridisk ansvarlig for kjøpet. Det er større sannsynlighet for å få pengene tilbake hvis du bruker kredittkort.

2. Unngå falske nettbutikker 

Sjekk nettbutikken du skal handle fra. Det finnes dessverre flere nettsider som forsøker å lure oss. Vurder hvordan nettsiden ser ut. Her kan det være lurt å se på om språket er dårlig. Dårlig grammatikk og stavefeil er et varselsignal. Se også på kontaktinformasjonen som telefonnummer, adresse, e-post og organisasjonsnummer.

Husk å vær obs på nettbutikker som reklamerer for svært lave priser, som er mye lavere enn hva andre tilbyr for tilsvarende produkt. Er tilbudet for godt til å være sant? Da er det ofte det.

Forbrukertilsynet.no finner du en liste over falske nettbutikker.

3. Les vilkårene for kjøpet 

Før du trykker på "kjøp" bør du alltid lese kjøpsvilkårene nøye. Disse kan være veldig ulike for hva som skjer ved en eventuell forsinkelse, reklamasjon eller avbestilling. Dette gjelder spesielt for nettbutikker utenfor EU/EØS-området.

4. Sammenligne priser 

Når du handler på nett kan det være lurt å sammenligne prisene med andre nettbutikker. Husk å legge til frakt, gebyrer og andre avgifter for å få prisen på hva varen vil koste deg totalt. Bruk gjerne prissammenligningstjenester og søkemotorer for å finne den billigste prisen.

5. Vær varsom med personopplysningene dine

Vær kritisk til hvor du legger inn personlige opplysninger. Ikke gi informasjon om deg selv før du faktisk skal handle, og da kun de opplysningene som er nødvendig. 

Nettbutikken bør ha informasjon om personvern på siden sin, som sier noe om hva opplysningene skal brukes til og hvor du kan henvende deg med spørsmål. 

6. Hva sier andre om nettbutikken

Bruk søkemotorer som for eksempel Google, for å søke opp nettbutikken og se hva andre har sagt om nettbutikken. Søk etter nettbutikkens navn pluss ord som "svindel", "falsk", "fraud" og lignende. Hvis nettbutikken mangler anmeldelser er det ikke et godt tegn.