Lønneblader i barnehånd foran blå vegg

Betaling og overføring

Du kan betale og overføre raskt og enkelt både i mobilbank og nettbank. Her får du svar på spørsmål om betaling og overføring. 

Betalingsfrister i julen

Frist for å utføre betalinger før julaften er 23. desember klokken 13:30. 

Første mulige betalingsdato etter julaften er 27. desember. 

Nyttårsaften, 31. desember, har vanlige betalingsfrister for innlandsbetalinger. For betalinger til utlandet er fristen klokken 09:00.

Overføringer mellom egne kontoer og straksbetaling fungerer som normalt. 

Nyttig å vite om betaling og overføring

Belastning av konto:
Hverdager klokken: 00:30, 10:30, 12:00 og 13:30

Godskrivning av konto:
Hverdager klokken: 06:15, 09:45, 11:45, 13:45 og 15:45

Tidspunktene er omtrentlige

Har begge konto hos oss vil pengene komme inn på konto med en gang.

Overføring mellom kontoer i KLP 
Overføring mellom egne kontoer og andre kontoer i KLP skjer umiddelbart.


Overføring til konto i annen bank
Dette finner du i vår oversikt over tidspunkt for våre oppgjørstider i boksen til høyre. Betaler du innen disse fristene vil penge komme inn på kontoen samme dag.

Du kan også velge å bruke "Straksbetaling" i nettbanken. Da vil mottaker få pengene inn på konto umiddelbart, uavhengig av bank. Les mer om straksbetaling

Dersom du skal betale til utlandet tar det lengre tid. Les mer om betaling til utlandet

Hvis du har mottatt en Giro utbetaling må du påføre kontonummeret i KLP Banken pengene skal settes inn på, signere og sende den originale Giro utbetalingen til oss per post til adresse:

KLP Banken
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo

Hvis du har mottatt en bankremisse må du signere på baksiden av bankremissen og skrive inn kontonummeret som pengene skal settes inn på og sende den originale bankremissen til oss per post til adresse:

KLP Banken
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo

Hvis du har mottatt en valutasjekk må du signere på baksiden av valutasjekken og skrive inn kontonummeret som pengene skal settes inn på og sende den originale valutasjekken til oss per post til adresse:

KLP Banken
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo

Telebanken kan du bruke til å sjekke saldo på kontoen, overføre penger, betale regninger og få opplysninger om siste transaksjoner på kontoen din.

Slik oppretter du telebank i nettbanken:

1.Logg deg inn i nettbanken og send oss en melding der inne om at du ønsker å opprette telebank. Du vil så motta en bekreftelse fra oss.
2.Når du har mottatt bekreftelse fra oss kan du hente ut telebankkode i nettbanken. Du finner telebankkoden ved å velge "Meny" og "Telebankkode" under menyvalget "Tjenester".

Du er nå klar til å ta i bruk telebanken!

Telefonnummeret til telebanken er: 21 49 22 55

Full oversikt over våre renter, priser og gebyrer finner du i prislisten

Dette kan du gjøre i nettbanken

I nettbanken kan du søke opp utførte betalinger i dokumentarkivet. Velg "Meny" og "Dokumentarkiv". Er det en tidligere eFaktura du leter etter finner du denne ved å velge "eFaktura arkiv" i menyen.

I nettbanken velger du "Meny" og "Betalingsinnstillinger". Her kan du endre beløpsgrensene for betaling i nettbanken.

Når du legger inn en betaling kan du krysse av for at du ønsker kvittering. Dersom du allerede har betalt og ønsker å bestille dette i etterkant velger du "Meny" og "Utførte betalinger". Finn betalingen du ønsker kvittering på, trykk på forstørrelsesglasset bak den aktuelle betalingen og trykk på "Bestill oblat". Du får da tilsendt kvittering med oblat per post i løpet av noen dager.

Du kan opprette fast overføring mellom egne kontoer i KLP. Da velger du "Meny" og "Betalingsavtaler" og fanen "Faste overføringer". Dersom du ønsker å opprette en fast betaling til en konto i en annen bank velger du fanen "Faste betalinger".

Du finner oversikt over dette i nettbanken ved å velge "Meny" og "Betalingsavtaler".

Det kan være diverse årsaker til at en betaling er stoppet. De vanligste årsakene er at det mangler dekning på kontoen det tidspunktet betalingen skal ut av konto eller at beløpsgrensen for betaling i nettbanken er nådd. Du kan administrere beløpsgrensen for betaling i nettbanken ved å velge "Meny" og "Betalingsinnstillinger"

Har du AvtaleGiro kan det være at maksbeløpet for avtalen er lavere enn beløpet som skal trekkes. Da må beløpsgrensen for AvtaleGiro-avtalen økes før betalingen kan belastes kontoen din. Du kan deretter reaktivere betalingen i forfallsregisteret.

En reservasjon på konto betyr at beløpet er trukket fra kontoen din, men detaljene om transaksjonen vises først når bokføringen skjer. Normalt er dette neste virkedag. Har du brukt bankkortet ditt kan dette ta noe lengre tid.

Dersom du finner en betaling du ikke kjenner til kontakter du vårt kundesenter per telefon 55 54 85 00 slik at vi kan sjekke dette opp for deg. Gjelder det en eller flere transaksjoner tilknyttet bankkortet ditt? Da fyller du ut egenerklæringsskjema. Vi må ha mottatt dette skjemaet senest 3 måneder etter transaksjonen har funnet sted.

Jente som hopper på en brygge i vannet

Straksbetaling

Med straksbetaling kan du betale og overføre penger fra mobilbanken og nettbanken umiddelbart.

Les mer om straksbetaling